Inlägg från: spöke |Visa alla inlägg
  • spöke

Spökes namn(t)råd

Linn och Robin skrev 2011-01-26 22:58:39 följande:
    Hej!

Har en son, Dante Gabriel och en dotter Ebba Evelina och nu väntas ytterligare en syster.
    Mitt namnförslag till sambon på vår kommande dotter är Thelma Elise, men det ratar han totalt.
    Gillar även namn som Agnes, Tyra, Ellen, Signe.. Tyvärr kan inte jag och sambon komma överens om några av namnen, har du något förslag?
    Ja, det är sällan helt lätt att komma överens. Vad tycker sambon om för namn?

Vad sägs om att fortsätta med namn med B i... som en röd tråd?
    Rebecka Isabella  Beata Bianca Blanca
  • spöke
    Tankgirrrl skrev 2011-01-26 23:05:44 följande:
    Hej!
    vilken rolig tråd! Jag har en fråga, vi har en Adora (mellannamn Julia) idag och hon ska bli storasyster till en lillebror som vi vet ska ha mellannamnet Hjalmar, tilltalsnamnet funderar vi ännu på men det enda vi är överrens om är Love. Vi vill ha ett mjukt killnamn som passar ihop med Adora. Vi gillar lite annorlunda namn!
    tacksam för hjälp!
    Love är fint. Och Hjalmar är ett underbart namn.

Mjuka pojknamn som inte är alltför vanliga:
    Ivan Ossian Ian Sam Leonel Noam
  • spöke
    Jordgubbssmak skrev 2011-01-26 23:22:36 följande:
    Vår lille son heter William (pappas val) Casper (mitt val) Illidan (storebrors val)
    Egentligen ville jag inte ha William för att det var så vanligt och jag ville heller inte ge honom
    tre namn men det blev bästa kompromissen vi kom på just då i alla fall.
    Under Willes första år har vi mer och mer på skoj gett honom smeknamnet Willidan. Alltså en sammanslagning
    av Willidan och Illidan. Vad tror du om att byta till detta namn istället? 
    Tror inte att det finns, har du någongång sett det? Tror du det går igenom? Är det gångbart eller är det jag som nu är så van att höra det att jag tycker det låter helt normalt. 
    Enligt scb finns det ingen i Sverige som heter Willidan. Jag tror att det skulle gå igenom - det väcker ju inte på något sätt anstöt. Påminner lite om namnet Vildan som jag tror är turkiskt eller kurdiskt...

Om jag vore du så skulle jag behålla William som hans officiella namn och vänta tills sonen blev stor nog att ha en åsikt själv. Bara för att det står en sak på papper så måste man ju inte alltid använda det namnet. Hemma hos mig använder vi i stort sett bara smeknamn när vi pratar om och med varandra, men utanför familjen använder vi så klart våra riktiga namn.  

• spöke
    honeypie84 skrev 2011-01-26 23:22:59 följande:
    Tack för ditt snabba svar!

Felix: fint, ska kolla vad sambon tycker
    Hannes: heter sambons extjejs pojk
    Jack: för hårt på nåt sätt
    Leo: heter min kompis son
    Dante: kopplar jag samman med en häst
    Dino: nää
    Elvin: vet jag inte riktigt vad jag tycker om.. får fundera lite på den
    Joel: tycker jag är jätte fint, men sambon gillar det inte alls tyvärr
    Roman: tycker att det blir lustigt uttal på svenska.. typ romansallad
    Zack: oxå lite hårt

Fler förslag?
    Joen är en variant av Joel. Inte så vanligt. Kanske kan vara något?
  • spöke
    Tankgirrrl skrev 2011-01-26 23:26:52 följande:
    Ossian är fint men det ratade sambon...
    Jag gillar Ilon, men har fått höra att bara tjejer kan heta det? jag gillar lite "längre namn" typ fem sex bokstäver, också. några tips på såna?
    Enligt scb:
    Det finns 14 kvinnor som har förnamnet Ilon. Av dessa har 6 namnet Ilon som tilltalsnamn. Det finns 26 män som har förnamnet Ilon. Av dessa har 19 namnet Ilon som tilltalsnamn.
    Det har blivit ett unisexnamn. Anledning att du främst tänker på en kvinna är kanske pga Ilon Wikland som illustrerat många av Astrid Lindgrens böcker.

Lite längre namn: Valentin Leonard Fabian Rafael Isidor Amandus Amadeus 
  • spöke
    MatildaAn skrev 2011-01-26 23:37:55 följande:
    Jag känner mig lite jobbig men tycker det är så skoj och du är så duktig:) Vad tycker/säger du om Eira?
    Det behöver du inte alls känna. Jag tröttnar aldrig på att prata namn.

Jag älskar Eira. Är väldigt förtjust i [ei]-ljudet. Och så gillar jag ju fornnordiska namn. Skulle kunna passa till en framtida lillasyster hemma hos er.  
  • spöke
    honeypie84 skrev 2011-01-26 23:43:06 följande:
    Njae, lite för konstigt för min smak.. usch va jag är pessimistisk då.. så svårt med namn alltså!!
    Man ska vara kräsen. Det är ett viktigt beslut.

Nova & Alvin
    Nova & Elvis
    Nova & Ivan

(v är en fin bokstav, kunde fungera som en bra röd tråd) 
  • spöke
    Sassens skrev 2011-01-26 23:48:13 följande:
    Vad tycker du om namnet Ben Dover?
    Lite i samma genre som Ann Ahl...?
  • spöke
    MatildaAn skrev 2011-01-26 23:54:26 följande:
    Åh vad skönt att höra:) Tycker du har så bra förslag och tankar kring namn :)

Vad finns det fler för namn med [ei] -ljud? :) gillar också det (gärna pojk och flicknamn)

Vi verkar ha samma smak när det gäller namn så detta är suveränt :) även fast inget syskon är planerat så tycker jag detta är skoj :)
    Det ska jag fundera på när jag lagt mig i sängen för att vänta på John Blund. Meddelar resultatet imorgon. Natti så länge! Spöke
  • spöke
    MatildaAn skrev 2011-01-26 23:54:26 följande:
    Åh vad skönt att höra:) Tycker du har så bra förslag och tankar kring namn :)

Vad finns det fler för namn med [ei] -ljud? :) gillar också det (gärna pojk och flicknamn)

Vi verkar ha samma smak när det gäller namn så detta är suveränt :) även fast inget syskon är planerat så tycker jag detta är skoj :)
    Här kommer lite namn med [ei]-ljud:

Eydis Eivor Eir Reidun Eila Eina  Eila Neila Leia Theia Heidrun Solveig Meja

Leif Frej Einar Eivind Eivar Reidar Reinhold Reine Eirik Eigil Freivid Geir Heimer
Svar på tråden Spökes namn(t)råd