Jordgubbssmak skrev 2011-01-26 23:22:36 följande:
Vår lille son heter William (pappas val) Casper (mitt val) Illidan (storebrors val)
Egentligen ville jag inte ha William för att det var så vanligt och jag ville heller inte ge honom
tre namn men det blev bästa kompromissen vi kom på just då i alla fall.
Under Willes första år har vi mer och mer på skoj gett honom smeknamnet Willidan. Alltså en sammanslagning
av Willidan och Illidan. Vad tror du om att byta till detta namn istället?
Tror inte att det finns, har du någongång sett det? Tror du det går igenom? Är det gångbart eller är det jag som nu är så van att höra det att jag tycker det låter helt normalt.
Enligt scb finns det ingen i Sverige som heter Willidan. Jag tror att det skulle gå igenom - det väcker ju inte på något sätt anstöt. Påminner lite om namnet Vildan som jag tror är turkiskt eller kurdiskt...
Om jag vore du så skulle jag behålla William som hans officiella namn och vänta tills sonen blev stor nog att ha en åsikt själv. Bara för att det står en sak på papper så måste man ju inte alltid använda det namnet. Hemma hos mig använder vi i stort sett bara smeknamn när vi pratar om och med varandra, men utanför familjen använder vi så klart våra riktiga namn.