Inlägg från: sombra |Visa alla inlägg
  • sombra

Spökes namn(t)råd

spöke skrev 2015-03-02 12:28:33 följande:
    Hej! 

Här kommer lite kommentarer på era namn ...
    Favoritnamnen var väldigt blandade, så under varje namn har jag gett förslag på liknande namn (både stil- och ljudmässigt).

Astrid: Starkt, vackert och alltid rätt. Har ökat mycket i popularitet de senaste åren.
    Sigrid Asta Ingrid Ester Edit Britta Greta Hilda Estrid Tora Dagmar Gerda Ragnhild

Lilja: Mjukt, vackert blomnamn. Lite obehaglig association till filmen Lilja forever.
    Linnéa Dalia Smilla Tilly Flora Iris Viola Silja Ella Milia Hilma Alma Jill Vilja Linn Viva Lilly 

Hallon: Gott att äta, men lite tveksam till Hallon som namn. Tänker även på att det är en mobiloperatör. 
    Hellen Humla Malou Ally Helle Nella Hannele Ellen Fideli Holly Molly Himla Nellie

Moa-Märta: Sött. Låter som en snäll piga.  Jag gillar dubbelnamn.
    Märta-Stina Anna-Lisa Maj-Lis Anna-Stina Anna-Märta Märta-Lisa Anna-Lill

Isolde: Romantiskt, vackert sagonamn.
    Marion Henrietta Idun Elise Livia Leonora Aniara Amalia Elisabeth Ofelia Harriet

Maja: Gulligt namn som har varit poppis i många år nu.
    Kajsa Sonja Manja Leia Theia Thea Lea Freja Meja Julia Junie Tuva Ronja

Malve: Låter lite för sött för en vuxen man. Tycker att Alvar är ett bättre alternativ, låter starkare.
    Alvar Edvin Vide Alve Malte Alvin Valter Svante Allan Elvin Frode Halle Ivar Love Melker Halvar Ivan 

Emil: Astrid Lindgren-namn funkar alltid.
    Egil Erik Olle Anton Emanuel Linus Elias Adam Joel Albin Alfred Hilmer Eskil Axel

August: Stiligt och klassiskt, men många olika uttalsvariationer.
    Gustav Arthur Efraim Henning Valdemar Julius Leonard Oskar Samuel Vilhelm Adrian Aron

Ebbe: Funkar. (Tycker dock att det låter lite barnsligt... tror det är för att det rimmar på bebbe.)
    Otto Ville Abbe Fabian Sigge Sune Manne Nore Bo Kalle Mille 

Florian: Stiligt. Funkar bra internationellt.
    Gabriel Julian Kristian Leopold Nicholas Dante Theodor William Rufus Roman

Mio: Visserligen ett Astrid Lindgren-namn, men det låter inte så vuxet.
    Leo Hugo Theo Frej Joen Levi Uno Lias Lio Neo Noah 

Mina personliga favoriter på din lista är Astrid och August.
    Nu var det ett tag sen du skrev detta, men jag måste påpeka att Humla som du föreslår är ett slanguttryck för kvinnliga bisexuella, och det kan nog vara bra att känna till innan man väljer det som namn till sitt barn. Jag tänker i alla fall att jag skulle känna mig tveksam till att välja ett namn till mitt barn som hade en koppling till sexualitet på det viset.  
Svar på tråden Spökes namn(t)råd