Inlägg från: Flizan30 |Visa alla inlägg
  • Flizan30

Spökes namn(t)råd

Hej Spöke
    Undrar om du har lust att hjälpa mig med namn till min dotter på 2,5 månad? Behöver lite hjälp på vägen då vi måste skicka in papper om senast 10 dgr:(. Vi pratade först om Alice men tycker det känns lite för Engelskt? Tycker det är tråkigt att namnet legat som nr 1 på topplistan senaste tre åren. Har varit inne på Astrid dåd et känns ståtligt på något vis samt är fornnordiskt. Älskar det men känns också lite kantigt och hårt? Jag gillade det inte först heller så är osäker på om jag kommer ångra mig eller om det växer med tiden.Jag vill gärna ha ett klassiskt vackert namn som inte blir omodernt liknande Erik fast för flickor.Inget generationsbundet som Linda ex var på 70-talet.Har också funderat på Josephine men är tveksam om det räknas som generationstypiskt eller klassiskt?   

• Flizan30

Vi funderade på Alice men tycker det är för sött och sprött? Vill ha ett namn som är sött och vackert men har stark karaktär och lite skinn på näsan. (Kommer hon att vara som min första dotter kommer hon att vara söt men också envis och ha temperament). Det skall också vara klassiskt och passa lika bra på vuxen som barn. De namn vi nu senast har tänkt på är:

Astrid
    Ebba
    Agnes
    Elsa
    Alice

Vilket namn tycker du stämmer bra in på detta då och är din personliga favorit?

• Flizan30

Isabella heter storasyster. Vi gillar också namnet Charlotte. Dock är storasyster 8 år så känns okej om namnet inte 100 % passar.

• Flizan30

Beata gillar vi inte. Jag älskar Beatrice men inte min man tyvärr. Jag skall föreslå det igen. Vad är mest klassiskt och tidlöst av Charlotte och Charlotta? Vilket hade du valt där då? Båda är fina tycker jag.

• Flizan30

Charlotta är kanske inte så dumt . Det känns lite långt. Men å andra sidan så är Isabella också ett långt namn med tre stavelser så det är nog mest en vanesak. Vad tycker du om namnet Agnes annars? (Storebrors namn börjar på och har två stavelser).

• Flizan30

Spöke: vad tycker du om namnen Josephine och Alice: Är de för söta? Svårt att veta vad bebisen passar i om några år. Tycker du att båda namnen är klassiska? Verkar som att Josephine var mycket poppis under 80-90 talet? Funderar mycket på Agnes som är fint, hur kommer det funka uttalsmässigt utomlands? Är det mycket svårt att uttala tror du?

• Flizan30

Tack! Ursäkta att jag är lite tjatig;). Men hur definierar du Ebba? Går det också inom normen som klassiskt namn och har det haft någon topp då det har varit populärt tidigare?

• Flizan30

Här kommer några fler frågor om namn till :

Ellen
    Elsa
    Ebba

Hur räknas dessa namn: som smeknamn eller varianter ellr kortformer?  undrar då jag är förtjust i namnen men min man tycker att de låter som ett smeknamn och inte som ordentliga namn:).

Undrar också om du kan något historiskt om dessa namn?:

Lovisa
    Josephine
    Agnes

namnen Ellen Elsa och Agnes är de ursprungligen kopplade till någon samhällsklass?  Undrar då jag kommer från en bondsläkt och inget av dessa namn finns i släkten på min sida. (Josefina finns men inte ens Lovisa). Däremot min make som har lite finare släktband har alla dessa namn i släkten. Min söta lilla "danska mormor" heter dock Ellen  .
    Tack på förhand för svar!

• Flizan30

Tack Spöke: intressant att läsa:).Tack för all info.
    Tänkte också passa på att meddela att vi till slut valt namnet Lovisa till vår dotter idag. Det var svårt att välja då jag och pappan haft olika typ av favoritnamn. Först nu har vi känt att vi hittat rätt namn (trots att namnet är så mjukt) och det känns naturligt att säga till vår dotter. Tack för hjälpen med att hitta ett namn vi båda gillar.  

• Flizan30

Hej! Undrar hur du tänker om val av andranamn? bara välja släktnamn eller något extra som man tycker är fint ifall barnet inte gillar sitt tilltalsnamn? Vi har valt tilltalsnamn och andranamn (dessa är två levande släktingar). Jag skulle vilja ta med ett namn som är från min svärmors sida. Det namn jag hittar som finns återkommande både min svärmors och svärfars sida är Ingeborg och egentligen fint tycker jag, även om jag inte tycker det funkar som tilltalsnamn. Alternativ Ebba som jag är jätteförälskad i men min make inte vill ha som tilltalsnamn. (Ebba finns på min mans fars sida men inte alls på moderns). Hur troligt och vanligt är det att man byter ut sitt tilltalsnamn mot ett annat av sina förnamn?

• Flizan30

Har läst att det finns ett kärnbestånd av namn oavsett trender. vet du vilka dessa är? De som räknades upp var Erik, Johan, Anders, Anna, Maria, Kristina och Eva. Vet du om det finns några fler namn som hör hit? Det stod att det vara några av namnen så är nyfiken på vilka fler som räknas dit?

• Flizan30

Tack för svar!:).
    Jag har inte riktigt förstått hur namntrender fungerar men är det mest "kunganamnen"  som aldrig blir omoderna eller gäller detta även drottning-och prinsessnamn enligt dig (förutom kristina och katarina då)?

• Flizan30

Gör ett till försök att få lite mer namnförslag.Hoppas du orkar med alla mina frågor. Hade tidigare nästan bestämt mig för Lovisa men ändrade mig då det kändes för klumpigt på nåt vis. problemet är att jag har problem att hitta ett namn som passar syskonens. Jag föredrar lite äldre gärna rustika namn men hade tyvärr inte den stilen på mina tidigare barns namn (de är tio år äldre) vilket gör att inget känns passande. jag är mycket förtjust i både Ebba och Märta (Märta är dessutom en kär avliden släkting). Maken tycker dessa namn är hemskt fula. Märta tycker han dessutom rimmar på fjärta och är orolig att barnet kommer att bli retat. Dessa namn har jag funderat på:

Ebba
    Märta
    Ingrid- fint men hur låter Ingrid och Isabella? För mycket prinsessa?
    Sigrid- jag gillar men inte inte maken
    Astrid- maken gillar men inte jag, för hårt
    Anna-makens favorit, mycket fint klassiskt namnen men jag tycker inte det passar till de övriga barnens namn?
    Agnes
    Elsa

Vilka förslag av dessa kan passa eller göra så att de andra namnen får intrycket av att vara lite äldre? Vad finns det mer för namn som kan passa och som man inte tröttnar på? Gärna lite äldre namn. Emma går iallafall bort för mig. Tack på förhand!

• Flizan30

Kommentera gärna vad du tycker om namnen vilka du tycker passar utan att ta hänsyn till mina åsikter. Någonstans måste jag o maken ändå försöka mötas, :)

• Flizan30
    spöke skrev 2014-09-05 15:40:54 följande:
    Flizan30 skrev 2014-08-29 18:36:42 följande:
    Kommentera gärna vad du tycker om namnen vilka du tycker passar utan att ta hänsyn till mina åsikter. Någonstans måste jag o maken ändå försöka mötas, :)
    Tycker att alla namnen på listan är fina. Anna och Agnes passar nog bäst med Isabella.

För att få Isabella att låta lite äldre så skulle jag kombinera det med tjusiga namn som Desirée, Mildred, Dahila, Eugenia, Fredrika, Edith, Ottilia, Rakel etc. 

Tack! Jag gillar Fredrika och Desirée men tyvärr gillar inte maken något av namnen du har föreslagit. Förstår ändå din tankegång här.).

Sonen heter Anton så tycker du fortfarande Anna passar till  Anton & Isabella? Anna och Anton är ganska lika.

Våra förslag efter revidering blir då:

Anna
    Agnes
    Alice
    Maria (vackert! Jag kan tänka mig som förnamn men vi ska ha Märta som andranamn så det känns lite för likt?).
    Sophie (Sophia är finare men redan taget)
    Lovisa (tillbaka på listan igen)

Vilka namn tycker du passar bäst här?
  • Flizan30

Tack för tråden om drottningnamnen. Den hade jag missatTungan ute. Vi lägger också till Josefine /Josephine här som vi gillar. (Jag gillar betydligt fler drottning/princessnamn men min man har inte riktigt samma smak där). Jag vill gärna ha ett namn med lite kunglig glans som känns seriöst. Så då blir listan:

Anna
    Agnes
    Alice
    Maria
    Josefine
    Lovisa
    Sophie

Någon spontan kommentar vad som passar?
    Tusen tack för att du tar dig tid.

• Flizan30

Spöke: Tack! Märta Catharina med den stavningen blir andranamnen helt säkert:). Kanske kanske kanske att Sophia kläms in som andranamn. Hade eg sagt att Sophia skulle varit med först som andranamn då dottern föddes på släkting Sophias födelsedag men så ville vi hellre ha med Catharina efter barnens farmor. Sophia får vi tyvärr inte ta som förstanamn men Sophie går bra.( Det rimmar inte så bra med andranamnen isåfall som slutar på a men är ok tycker jag.)

Hanna är ett otroligt vackert namn, också favorit här.GladMen det heter tyvärr svägerskan så funkar inte.

Drar alla namnen här åt kungliga håll på ett eller annat sätt? Inte något måste men ett plus.

• Flizan30

Jag har redan provat att försöka kalla flickan för olika namn. Nu är vi mest superstressade att tiden går och det blir inte direkt enklare och alla frågar vad hon heterSkäms. Josefine och Anna känns mest onaturligt för mig att säga. Men jag kan nog vänja mig vid Anna. Det var längesen jag träffade någon Anna. Min dotter tycker Agnes, Ebba eller Alice. Ebba har också varit en stor favorit hos mig.(Det tyckte du inte passade så bra eller?) Men hon gillar alla namnen. Sonen har ingen aning alls vad hon passar i säger han själv

Finns det möjligtvis något/några namn som du tycker känns mer elegant eller klassiskt vackert som sticker ut? 

Stort tack för all tid du har lagt på att hjälpa mig.Solig Vi får kanske bara ställa namnen mot varandra som du sa. Om du har tid och lust får du gärna rösta i min namntråd och kommentera gärna isåfall vad du röstar på då jag inte kan se vem som röstar på vad. Alice finns nog inte med i den tråden så om du väljer det får du skriva rösten.
    www.familjeliv.se/forum/thread/73947799-vad-ska-lillasyster-till-anton-och-isabella-heta

Jag får återkomma med vilket namn vi väljer

• Flizan30

Vi valde Anna till slut, men hon heter också Märta i andranamn. En tanke som slagit mig är att kalla henne Anna Märta som ett dubbelnamn så kan hon själv välja sen. Jag kan dock inte bestämma mig för om det är vackert eller gräsligt. hör väl inte till de traditionella dubbelnamnen iallafall. Vad tycker du, dubbelnamn eller namnen var för sig?Finns det några regler för dubbelnamn?

Svar på tråden Spökes namn(t)råd