Inlägg från: MoGi |Visa alla inlägg
  • MoGi

Spökes namn(t)råd

Hej Spöke!

Du svarade i min tråd tidigare idag, där jag frågade om Stella eller Julie till en Melvin.

Visste inte att du var namn-nörd :)

Jag undrar om du kan hjälpa till ytterligare?!

Grejen är att Melvins syster redan är 7 månader. I 3 månader hade hon inget riktigt namn för att vi inte kunde välja!

Efter att tagit bort de namn som inte båda gillade eller någon näras barn redan heter så blev Julie och Pennie kvar!

Men vi kunde inte välja och började då blanda in andra namn. Till slut tog vi Stella som båda tyckte var fint för att ge henne något namn bara (alla tjatade), trots att en nära väns dotter heter det.

Men det känns inte helt hundra, Stella är lite hårt och är ju ganska vanligt, så vi funderar på att byta.

Är det dumt att byta?!

Vilket namn ska vi ta?!

Har du något annat förslag?!

Vi vill att det ska funka internationellt.

Tacksam för svar! :)

• MoGi
    spöke skrev 2013-11-29 12:33:07 följande:
    Hej!

Att byta namn vid 7-månaders ålder är nog inget problem för barnet. Eller har hon börjat prata och kallar sig själv Stella? Det är nog mest problem för de vuxna runt omkring... men de vänjer sig säkert relativt snabbt. Frågan är om det finns något namn som kan kännas mer rätt än Stella? Känns det inte som att namnet kommer naturligt när ni säger Stella?

Alternativ 1 är att behålla Stella. Och acceptera beslutet.

Alternativ 2 är att köra på något av de namn som ni först hade tänkt. Ångrar ni att ni inte valde något av just dem?

Alternativ 3 är att börja blanda in helt nya namn - men frågan är om ni inte redan har tänkt på de flesta namn vid det här laget? Och hur lång skulle en ny beslutsprocess bli?

Jag tycker att Stella funkar bra som namn. Men det är klart att det är viktigt att ni känner er nöjda och bekväma med ert val. Hur känner pappan? Har han samma tankar som du?

Jag kan absolut ge namnförslag, men kommer det inte bara röra till det hela? Står valet egentligen mellan Stella, Julie och Pennie? Eller är de namnen bara en kompromiss för att ni inte hittat nåt annat ni gillar?

Tack för svar!

Hon pratar inte och jag tror inte hon själv kommer bry sig, det är nog värre med släkten :/

Namnet kommer naturligt när man pratar om/med henne, men jag tänker på om det verkligen är rätt varje gång jag säger det.

Jag ångrar att vi inte valde Julie, som även pappan helst ville ha förut.

Nu tycker pappan att vi ska stå fast vid vårt beslut, men om jag vill byta så tycker han vi ska det.

Det är såå svårt att veta om Julie kommer kännas mer rätt bara!!!
  • MoGi
    AstaMärta skrev 2013-12-03 03:55:32 följande:
    Jag tycker att Stella är jättefint med en fin betydelse, men så gillar jag flera hårda namn också... Det viktiga är förstås att det känns rätt för er! Har ni testat att använda namnet Julie under ett par dagar för att se hur det känns? Det kan ju kännas helrätt, eller tvärtom fel och opassande och efter ett sådant test så vet ni. :) Mitt namnförslag är Smilla. Det är uppbyggt lite som Stella men det hårda t:et är utbytt mot ett mjukt m. Och efter "fröken smillas känsla för snö" så är det ett välkänt namn. Några fler förslag: Ellen, Nella,  Noella, Stina, Selma, Sienna. Melvin och Selma vore fint tycker jag (om jag minns rätt på storebror)

Tack för din åsikt och många fina tips på namn!

Vi har försökt testa Julie, men det blir lite konstigt för Melvin. Fast vi borde kanske ge det en ärlig chans igen ändå.

Smilla tycker jag är superfint, men min man associerar till någon finsk, arg mattant som han hade i skolan :) Selma är fint, men jag har lite svårt för det av någon anledning.

Gaah att det ska vara så svårt!!!
  • MoGi
    spöke skrev 2013-12-04 23:10:17 följande:
    Hur har det gått för er? Har ni testat Julie? Känns det bättre?

Vi har "smakat" lite på det, men det är svårt när man vet att det liksom inte är riktigt på riktigt.

Jag tror att jag kanske känner som från början, att namnet Julie är superfint, men jag vet inte om hon ÄR en Julie. Däremot tycker jag att hon är en liten Pennie. Det namnet tycker jag låter fint, passar henne bra, men namnet ser inte så fint ut i skrift.

Vad tycker du?!

Tilde är ett fint namn också...
  • MoGi
    spöke skrev 2013-12-05 16:21:46 följande:
    Föredrar stavningen Penny. Pennie ser,, precis som du säger, konstigt ut i skrift. 

Kanske ÄR man inte ett namn från början. Tror mer på att man växer i sitt namn. 

Är du säker på att hon inte är en Stella?

Jag tycker det är liiiite finare med Pennie än Penny.

Ja, man kanske växer i sitt namn, men jag tycker ändå att man kan se om någon passar i ett namn eller inte :)

Är inte bombsäker på att hon inte är en Stella, det känns lite fel på något sätt...
  • MoGi
    sarasessi skrev 2013-12-05 23:11:45 följande:
    Tack, håller med dig i det du skriver om rättvisa, har inte tänkt på det innan.

Ja, jag gillar verkligen Julius, men många verkar rynka på näsan när jag pratar om det namnet, vet inte varför. Viktor gillar jag och även Joel är ok. Vi är även inne på Ludvig, men vi får se. Jag återkommer säkert :)   

Julius är superfint!!!
  • MoGi
    Minttu skrev 2013-12-07 18:58:35 följande:
    Kul tråd!

Vi väntar en lillebror till Hilma och Emmi. Namn som jag gillar är Hjalmar, Vidar och Valdemar. Mannen tycker inte om något av dem men har inget eget förslag. Vill gärna ha ett ovanligt fast ändå "vanligt" namn, inget hittepå namn:) bra också om det går att uttala på finska.

Har du spöke något annat namn till oss eller kan du hjälpa till att välja något av de tre nämnda?

Trevlig helg!

Jag är inte "spöke", men kommer med ett förslag: Vilmer!
  • MoGi
    Minttu skrev 2013-12-07 19:35:57 följande:
    Tack mogi! Tyvärr är Vilmer upptaget av en släkting.

Aha :) Ja så är det ju tyvärr med många namn...
  • MoGi
    spöke skrev 2013-12-10 14:00:20 följande:
    Tror ni får sätta upp en deadline. På julafton eller kanske innan året är slut så ska ni ha bestämt er.

Done! Nu har vi en satt en deadline! ????
  • MoGi
    MoGi skrev 2013-12-11 23:08:10 följande:
    Done! Nu har vi en satt en deadline! ????

???? = en iPhone-smiley :)
  • MoGi
    spöke skrev 2013-12-13 19:37:13 följande:
    När går tiden ut?

Nyårsafton :)
  • MoGi
    AstaMärta skrev 2014-01-01 03:34:36 följande:
    Nu är det spännande att se hur det gått för MoGi! Är hon fortfarande en Stella eller får hon bli en Julie eller Pennie (även om jag föredrar Penny med y) eller kanske något helt annat namn som seglat upp? Jag gillar alla tre alternativen så det går inte att göra ett dåligt val enligt mig.

Vad gulligt att du tänker på mig och tack för fina ord om namnen också :) Vi insåg att det var lite optimistiskt att tro att vi skulle hinna besluta om namn över jul och nyår, med två barn (och allt vad det innebär), vi har varit sjuka och sen allt julstök på det, så vi har gett oss liiiite mer tid. Lovar att meddela er här här så fort vi bestämt oss, vilket blir snart :) Gott Nytt År på er alla!
  • MoGi

Vill bara säga att jag inte glömt bort er... vi bara bara inte bestämt oss än (*skäms*).
    Återkommer igen när jag verkligen har något att komma med :)

• MoGi
    MoGi skrev 2014-02-05 09:30:48 följande:
    Vill bara säga att jag inte glömt bort er... vi bara bara inte bestämt oss än (*skäms*).
    Vill bara säga att jag inte glömt bort er... vi har bara inte bestämt oss för något än (*skäms*).
  • MoGi
    myperfectlife skrev 2014-06-19 10:27:57 följande:

Jag behöver hjälp verkligen. Vi har fyra barn och våran femte kommer till september. Äldra syskon heter Leonardo, faith, Lillian och Francis. Numer fem är en flicka och vi ahr tänkt på Lucia, Lara, Leighton , Lenny , Landon och Liesel. Har du några andra förslag? 

Lydia! :) Såå fint!
Svar på tråden Spökes namn(t)råd