Spökes namn(t)råd
Hej
Vi har en dotter på två månader som vi inte har lyckats hitta ett namn till. Sambon har helt snöat in sig på 80-tals namn i stil med Lina, Johanna, Sandra, Anna, Nina, Elenore, Sara och Elin. Vilket jag inte alls gillar. Det enda av hans förslag som jag tycker är okej är Elin men det heter en av hans bästa vänners dotter.
Personligen gillar jag mer "tantnamn" som blivit poppis på nytt, i stil med Elsa, Alice, Vega, Vilma och Astrid. Elsa har varit en favorit för mig sedan 15 år tillbaka men har nu blivit så populärt och vanligt att jag är rädd för att det ska bli lika uttjatat som 80-talets stora trendnamn "Malin". Astrid är fint i skrift men jag är rädd att det klingar "hårt"...det är något med S och T som jag uppfattar som hårt, samma sak med Ester och Asta...och därför är jag lite tveksam till att döpa dottern till Astrid.
Vi har en pojke sedan tidigare som heter Elliot och jag vill gärna att det ska passa bra med hans namn. Vad kan vi tänka på rent språkligt?
Generellt sett gillar jag namn som klingar mjukt och några exempel på andra namn som jag gillar är Ofelia,kanske Ottilia men där återfinns nästan alla bokstäver i Elliot och det blir kanske konstigt? Lea, Lovisa, Agnes, Idun och Elvira gillar jag också men dessa namn är tyvärr redan "upptagna" i närmaste vänkretsen.
Ja, som du ser har vi kört fast helt och namnen vi gillar överlappar inte varandra vare sig i tid eller smak. Kan du kanske ge oss lite förslag på fina flicknamn som språkligt passar till Elliot?