Inlägg från: Tiiinaa |Visa alla inlägg
  • Tiiinaa

Spökes namn(t)råd

Hej. Vi har en liten Julian och diskuterar nu namn på framtida syskon. Har du några bra förslag att ge oss? Vi tycker om Julian för att det känns klassiskt, vackert och fungerar på engelska. Vi vill gärna ha namn i samma "kategori". Jag gillar verkligen Sam och Ruben men mannen inte alls. Han gillar istället Vincent och Elliot men dessa är jag lite tveksam inför då de känns lite för moderna.. Tjejnamn har jag inte ens något förslag då det är för svårt.. Ellie kanske.

• Tiiinaa
    spöke skrev 2013-04-23 14:39:17 följande:
    Här kommer några förslag...

Arthur Edvard/Edward Vilhelm Ludvig Johannes Alexander Cornelis Emanuel Amadeus August Zakarias

Edmund Leonard Marius Malkolm Valentin Nikolai Edgar Samuel Gabriel Leopold Nicholas Teodor

Adela Esmeralda Isolde Miranda Matilda Amanda Beata Bianca Laura Cornelia Beatrice Isabelle Celeste  Evelina Gabriella Noelle Sofia Isabella Noomi Cordelia Celia Eleonora Emilia Annabelle Gabrielle Diana

Tack =) pojklistan diggade jag skarpt. Gillar speciellt Nikolai Valentin och Ludvig. Tycker du att en kombo Julian och Nikolai fungerar? Julian är så mjukt och Nikolaj hårt..men de kanske kompletterar varann rätt så bra.

Vad tycker du annars om

Julian och Wilton.

Julian och Sam (älskar detta namn men blir de för lika med an respektive am i slutet)

Julian och Ruben

Tjejnamn tycker jag är så sjukt svårt...antingen är de superfina men fel kategori (många av de äldre namnen i topplistan är så fina men helt fel ihop med Julian). Men så tycker jag istället att tjejnamnen i Julian-kategorin blir lite för mycket hovdamstuk om du fattar vad jag menar. Typ Eleonora, jättefint men det känns som vi försöker lite mycket med det.

Henry är ett annat namn jag tycker om men passar det med Julian?
  • Tiiinaa

Jag måste säga nu efter att ha läst tillbaka några sidor att jag är helt fast i denna tråd!!! Du ger så himla bra input och ligger på helt rätt nivå. Du väger inte in några känslomässiga ståndpunkter för namnen utan rådar utifrån ett rent språkligt- och stilmässigt perspektiv. Klockrent!!

Jag är så trött på trådar med folk som bara kommenterar typ: fult eller liknande på folks namnförslag. Du går på kärnan och ger konstruktiv kritik på hur du anser att ett namn passar och inte passar in i både tiden och i sammanhanget.

• Tiiinaa

...

Jo, du har rätt i att det kan bli lite hovdamskänsla över flicknamn. Nämn några flicknamn som du gillar så ska jag tänka lite till! [/quote]

Jag gillar som sagt vackra namn hellre än tuffa. Några exempel:

Ella tycker jag är fint men för vanligt. Hellre Elle (med tyst e på slutet) eller Ellie i så fall.

Mira är fint men snäppet för gulligulligt. Jag var ett tag inne på Levina tills min syster sa att det lät som ett strippa-namn. Då förstördes det lite. Haha tack syrran lixom.

Elsa är fiiint men fel kategori och för vanligt.

Alice likaså. Alicia är ett alternativ kanske men jag gillar inte uttalet på engelska.

Vilhelmina är lite fint

Vivianne är så fint men rimmar precis på Julian så det går bort.

Elvira är sött

På din lista gillade jag nog mest

Adele men frågar mig om det funkar så bra på svenska

Bianca (men det känns elakt på något vis)

Emilia men pappa heter Emil så det går inte.

Tjejnamn känns hopplöst. Om du har några andra förslag skulle det vara kul att få. Nu har ju inte vi bråttom då jag inte ens är gravid än men jag vill fylla på min väldigt korta lista så ge mig så jag tål

• Tiiinaa

Tack!! Adelia var ju jättefint .. och även Leona eller kanske Leonie istället. Nu blev ja faktiskt inspirerad. Andra varianter om man spinner vidare kan ju vara Dalia eller Delia. Tack igen!!

• Tiiinaa
    Kim J skrev 2013-05-29 08:57:31 följande:
    Tack så mycket! Men jag är nog inte riktigt där än ;)
    Benjamin är fint men går bort hos mannen. Bara för han tror det kommer bli en "benji" Typiskt!
    Leonel känns lite mycket. Men kanske Leon?
    Nä.. Så jäkla svårt!!

Julian är fint Solig (Min son heter det :)) Då har du den gemensamma nämnaren med "li" i alla tre namnen :)

Elliott är ju väldigt fint också!

Annars om jag får "sno" Spökes tråd lite och ge tips så tycker jag att: Sam, Ruben, Lucas, August (inte så franskklingande dock) och Wilton är andra fina namn som passar med syskonens!  

• Tiiinaa
    stenmarck skrev 2013-10-29 13:57:31 följande:
    Ja det gör ju det men för det första tycker jag inte om det lika mycket och tycker inte det passar i Sverige på samma sätt, och så har en bekant precis fått en son och döp den till James.

kanske hjälper dig mer om jag skriver alla namn jag tycker speciellt mycket om? 
    Jamie
    Vincent
    Julian
    Valentin
    Lorentz
    Romeo
    Leonel

Väldigt mjuka som du märker, utom Lorentz kanske :)
    Åh du hade precis min smak på namn :) Min lille kille på 2,5 heter Julian. En mjukare variant av Lorentz är ju Lorenzo :) Andra fina namn i samma stil är Ruben, Sam och Wilhelm.

Vi väntar nr 2 nu. Det är en en flicka och då är namn mycket svårare tycker jag. Men det lutar åt Lilly Mary (Mary som andranamn)  :)  
  • Tiiinaa
    stenmarck skrev 2013-11-06 15:13:05 följande:
    Kul! Nu har vi nog hittat namn om det blir en pojke! Ingen av alternativen men det känns bra :) Lorenzo är mjukare och jättefint men låter inte det lite... Typ spanskt/italienskt? Vi är ju helsvenskar :)
    Flicknamn tycker jag är enklare och vill gärna ha trillingarflickor så jag får använda alla namn... Hehe.. Kan skriva så KANSKE du tycker om något?

Aileen/Eileen
    Charline/Charlene
    Charlize
    Noelle
    Leona
    Adelia
    Adeline

En av dom blir det iaf om det ligger en flicka i magen :)
    Förlåt spöke att vi tar över tråden lite...

Jo Lorenzo är ju Italienskt och jag har samma "problem" med det namnet. Vi är också helsvenskar och skulle inte välja det namnet därav. Men det är väldigt fint :).

Bland dina tjejnamn gillar jag verkligen Leona (som jag föreslagit för mannen men han säger nej) och Adelia var ju väldigt fint!
  • Tiiinaa

Hej. Vill ha lite utifrån-råd. Vi väntar nu en flicka. Vi har en liten busig kille sedan innan. Han heter Julian och är 2,5 år Vi har väldiga problem med tjejnamn. Hade det varit en lillebror i magen hade valet varit enkelt: Wilhelm.

Men nu velar vi fram och tillbaka. Några av våra/mina förslag är

Elsie (fint men passar det med Julian?)

Vega (går inte hem hos maken)

Ellie (jättefint men kanske lite mycket smeknamnskänsla?)

Lilly (makens favvo men jag tycker det är svårt att säga med alla l)

Della (mitt favvo men maken tvekar)

Andranamn blir Mary.

Fler förslag?

• Tiiinaa
    spöke skrev 2013-11-21 15:21:39 följande:
    Hej!

Lite input på er lista:

Elsie - Tycker också att det är fint, dock har det en annan stil än Julian (om det är viktigt för er att matcha stilmässigt).

Vega - Att matcha ett hårdare namn (som Vega) med ett mjukare namn (som Julian) ger en snygg kontrast.

Ellie - Jo, namnet har lite smeknamnskänsla. Det är också ett av de namn som ökar mest i popularitet just nu.

Lilly - Jag trodde bara att det var jag som hade problem att få till alla L:en i Lilly, hehe. 

Della - Tufft och sött på samma gång. Tycker det passar finfint med Julian.

Det finns ju fler liknande alternativ till Della och Lilly om ni inte kan samsas:

Ella, Nella, Bella, Tella, Delia, Dalia, Adèle, Adela, Milly, Hilly, Tilly, Nelly, Ally, Sally

Tack för ditt svar. Jag läste vad du skrev om namnen för maken och han sa att han inte tänkt på dom på det viset...tror han börjar ändra lite uppfattning om både Vega och Della. Alltid bra att få någon annans åsikt/perspektiv för man blir ju så hemmablind annars. Av dina namnförslag gillar jag Bella, Delia och Adela bäst ..det är några förslag att fundera på definitivt!
Svar på tråden Spökes namn(t)råd