Inlägg från: kanelkatten |Visa alla inlägg
  • kanelkatten

Spökes namn(t)råd

Hej Spöke!

Namn är ju inte lätt... Sist tog det en månad innan lillebror fick sitt namn.. och då först efter att jag brutit ihop och storgrinat över att han för alltid skulle komma att kallas "bebis"... :D

Den här gången vill vi vara lite mer förberedda, så vi har tagit reda på vad det blir... och det är två pojkar i min mage! Vera och Herman ska alltså få tvillingbröder... och vi behöver hjälp med namnförslag.

Vi skulle helst vilja att hela familjen har namn som börjar på olika bokstäver, så förutom V och H så går även J och C bort. De ska funka internationellt och vara tillräckligt korta för att inte direkt ge en massa smeknamn. Helst ska det vara självklart hur de ska stavas... mitt eget namn är inte ovanligt, men går ändå att stava på flera olika sätt, och jag är trött på denna eviga fråga. Sista önskemålet är såklart att det inte ska låta som "Piff&Puff" bara för att det är tvillingar!

Kan du hjälpa oss? Det tror jag nog att du kan.. är grymt imponerad av det jag läst hittills!

• kanelkatten
    spöke skrev 2013-02-18 18:56:26 följande:

Hej! Du har helt rätt i att det inte är så lätt med namn. Men det är skoj! Här kommer lite förslag. Säg vilka ni gillar så kan vi ta matchningen i nästa steg. Albert Ivar Axel Edvin Alfred Gustav Ludvig Otto Vilgot Evald Edgar Svante Tor Malte Bertil Edmund Folke Gunnar Konrad Ragnar Sixten
    Tack för snabbt svar!
    Har inte frågat sambon vad han tycker... det tar jag i nästa steg när jag fått lite smarta tips på hur vi ska tänka!

Så här känner jag:
    Albert - ingen favorit, ungarna har en märklig bok om en riktig deppig kille som heter Albert.
    Ivar - barndomskompisens läskiga pappa
    Axel - fint släktnamn, dottern har föreslagit det!
    Edvin - superfint, tyvärr hann nära kompisarna före
    Alfred - njae
    Gustav - fint
    Ludvig - heter kusinen, annars fint
    Otto - nix
    Vilgot - nix, plus att det börjar på V
    Evald - njae
    Edgar - nix, låter för hårt!
    Svante - heter min kusin, ingen favorit heller
    Tor - är inet så sugen på enstaviga namn insåg ajg just... fast det kanske kan funka med något annat
    Malte - en kanin, nix
    Bertil - nix
    Edmund - nix
    Folke - min morfar! Fast efternamnet börjar på F... låter inget vidare ihop
    Gunnar - min farbror... så det blir det INTE! Plus att vi häromdagen skrattade åt hur "Gunner" låter i USA
    Konrad - nix
    Ragnar - nix
    Sixten - Dotterns andra förslag faktiskt! Fast mamma är inte lika sugen... blir automatiskt "...snabb som blixten!"

Usch vad neggo jag känner mig, förlåt!!!

På min något röriga lista finns vanliga namn så som Isak, David, Simon, Adam, Emil, Anton, Eddie och Filip. Några av dessa har kompisar redan tagit plus att sambon vill INTE ha namn från topplistan!
    Jag har några ovanligare också: Edison, Dante, Elmer, Derek, Elvin, Samson.
    Gillar Julian också, men det blir ju samma begynnelsebokstav som pappa!
  • kanelkatten
    spöke skrev 2013-02-19 15:07:46 följande:
    Aha, då tolkade jag din namnsmak fel. Vera och Herman är inte i samma stil som Isak, Eddie och Derek. Är det sådana namn du söker?
    Ja, jag inser att jag inte är särskilt konsekvent!
    Men har du några tips på hur vi ska tänka? Dvs hur långa namn passar ihop med syskonens? Ska vi hitta ett ljud-tema, vilket i så fall? Eller gå på stiltema?

När vi valde Vera och Herman så ville vi ha namn som inte var så ovanliga eller konstiga att ingen hört dem... men inte namn från översta topplistan heller. Inga automatiska smeknamn... och inte för gulligt, det ska funka som vuxna också. Skillnaden då var att ajg ägnat typ 15 år på att fundera över namn och dessa var mina favoritförslag. Den här gången är jag så osäker... vilket inte är likt mig alls! ;D
  • kanelkatten
    spöke skrev 2013-02-22 16:10:07 följande:
    Man måste inte vara konsekvent i stilen. Det är viktigare att man känner sig nöjd med varje enskilt namn. Men faktorer som ljud, stavelser och stil kan hjälpa till i jakten på det rätta namnet.

Det viktigaste när man matchar namn är att namnen inte blir för lika. Det blir bara krångligt. Man kan gärna experimentera med antalet stavelser. Kontraster är ofta snyggt. Även att bland hårda och mjuka ljud.

Vilka namn gillar pappan?
    Hej igen spöke!

Vi fastnade helt i namndiskussionen och lade ner projektet ett tag... men nu är tvillingkillarna ute sedan en vecka tillbaka och vi behöver verkligen bestämma oss! Som sagt tidigare... syskonen heter Vera och Herman, efternamnet börjar på F. Vill inte ha "Piff&Puff-namn" eller namn fårn översta delen av topplistan.

Vi har båda fastnat för EDISON, så nu letar vi efter en bra kombo. Inser att Edison kommer att kallas för "Eddie", men det är ok!  Vill inte ha samma bokstav (inte som syskonen heller). Några varianter vi smakat på (men inte riktigt fastnat för) är:
    Edison & Max
    Edison & Jack
    Edison & Ted (blir dock för lika... me plan B skulle kunna vara att köra på Ted istället och välja ett annat namn)
    (av någon anledning tycker jag att det låter bäst med ett enstavigt namn för tvilling 2, men jag kanske barar har snöat in på det?)

Simon & Edison (samma ändelse...)
    Julian & Edison
    Isak & Edison

Vad kan man tänka sig mer? Rufus? Sixten? Linus? Alvin? Nåt HELT annat???
    HJÄLP!!!

• kanelkatten
    spöke skrev 2013-04-16 11:37:25 följande:
    Jag tycker inte att du behöver begränsa dig till enstaviga namn. Tycker även fleråstaviga låter bra med Edison.

Edison & Ted blir lite för gulligt ihop. Eddie och Teddie. Låter som Teddie och Freddie i Saltkråkan. Skulle även stryka Edison & Simon eftersom de har samma ändelse.

Om jag skulle välja två av namnen på er lista skulle jag nog kombinera Sixten & Rufus. Låter tufft ihop. Och funkar bra med Vera och Herman också.

Fler namn att kombinera Edison med:
    Edison & Bruno
    Edison & Douglas
    Edison & Mandus
    Edison & Isidor
    Edison & Osvald

Det blev en ISAK och en EDISON. Tack för hjälpen!
Svar på tråden Spökes namn(t)råd