Inlägg från: Hallonmuffin |Visa alla inlägg
  • Hallonmuffin

Spökes namn(t)råd

Hej Spöke! Vi har precis fått reda på att det ligger en liten pojke i min mage och skulle behöva hjälp med pojknamn. Flicknamn är mycket lättare. Pojknamn som jag gillar är: Ludvig, Lukas, Edvin men uppenbarligen finns det fler som gillar dessa namn så de är alldeles för vanliga. Nu är jag mer inne på Elmer men det känns inte helt hundra. Vill ha ett ovanligt namn men det ska heller inte vara konstigt, påhittat eller svårstavat. Gärna nordiska namn. Hoppas du kan hjälpa oss! =)

• Hallonmuffin

Tack så mycket för svaret! Några namn som vi gillade av dina förslag var Malte, Alvar, Vilgot och Vilhelm. Vi får se vad det slutar med. Känns svårt att välja bort ett finare namn bara för att det är för vanligt och nöja sig med det "halvfula" men ovanliga namnet. Tur det är långt till bebisen kommer... =)

• Hallonmuffin
    spöke skrev 2013-02-13 17:08:09 följande:
    Ja, det tycker jag absolut inte att ni ska göra. Idag använder vi betydligt fler namn än när vår generation föddes. Då kunde det finnas fyra Annor eller Johan i en klass - men det är betydligt mer sällsynt idag. De populäraste namnen är inte lika frekventa. Under 80-talet föddes ca 22 000 nya gossar med namnet Johan (nr 1 under 80-talet), men under 2000-talet var det bara hälften så många (ca 11 000) gossar som fick namnet Oskar (som var 2000-talets populäraste namn).

Intressant, det har jag inte tänkt på! Barnens pappa heter Johan och vi är födda på 80-talet =) Han är trots allt nöjd med sitt namn. Jag har däremot ett lite ovanligare namn och har varit väldigt nöjd med det. Tack för dina ideer!
Svar på tråden Spökes namn(t)råd