Inlägg från: CAL |Visa alla inlägg
  • CAL

Spökes namn(t)råd

HEJ SPÖKE Spöke
    Jag vill att du väljer ut minst 3 namn i varje kategori som du tycker är finast! Om du tycker att färre än 3 är fina så väljer du endast 3 alternativ, men om du gillar många namn får du markera så många du vill!! Solig

Städer: Austin, Dallas, Denver, Hamilton, Jackson, Lincoln, Texas, Phoenix, Memphis

X-namn: Texas, Dexter, Sixten, Baxter, Maximilian, Braxton, Phoenix
    (Observera att alla namn har X som tredje bokstav, förutom de två sista, som jag inte gillar alls^^)

Amerikansk-inspirerade namn: Cliff, Rocky, Hector, Hamilton, Damien, Declan, Dominic, Devin, Shawn 

Blandade "svenska": Adam, Anton, Björn, Christoffer, Jesper, Julian, Hugo, Michael, Erik, Elric, Emrik, Edward

Blandade svenska 2: Wilmer, Vilhelm, Theo, Nicolas/Nicholas, Lucas, Sam, Samuel, Emanuel

TACK HEJ!  

• CAL

Vallingtrasket.se är också en bra sida
    Likaså behindthename.com, men det känns som att den är mer tänkt för amerikaner.

SPÖKE: Gör mitt quiz om namn! Tryck på quiz så ser du den..
    Jag vill veta hur många rätt du får (samt om det är fel på någon "fråga)

• CAL

Angående tidigare inlägg så vill jag passa på att fråga, eftersom Hector/Hektor är ett av mina favoritnamn, vilken stavning av namnet du gillar bäst?

Jag tycker att Hektor är finast om det gäller ett svenskt barn. 

Vad tycker du rent objektivt? Bortse ifrån att du vet barnets ursprung, vilket stavning är finast? C eller K?
    Och brukar du oftast gilla c-namn eller k-namn? T.ex Oskar/Oscar, Kajsa/Cajsa, Karl/Carl osv. 

• CAL
    spöke skrev 2012-08-11 18:17:44 följande:
    PS. Elvira har arabiskt ursprung 
    Nähä? Förvånad
    Jag trodde att Elvira har spanskt ursprung
  • CAL
    spöke skrev 2012-08-21 09:17:45 följande:
    Det är ett spanskt namn med arabiskt ursprung.
    Hm, det köper jag inte
    Enligt svenskanamn.se står det:

Elvira är ett kvinnonamn med spanskt ursprung som man tror ytterst kommer från arabiskan och sannolikt betyder "den vita". Andra teorier om namnets ursprung finns också, som att det skulle vara tyskt eller västgotiskt och då betyda "pigg" eller "tillförlitlig".  

Jag har vänner från Sydamerika som påstår att namnet har spanskt ursprung och på behindthename.com så står det spanskt. Jag har stött på latinos med namnet, men aldrig någon arab. (nu är jag inte representativ för statistiken)

Jag skulle säga att det har spanskt ursprung. Annars kan man väl lika gärna säga att det har tyskt ursprung? Förvånad
    Eller vet du något om namnet som inte står på webben?  
Svar på tråden Spökes namn(t)råd