Inlägg från: knisse |Visa alla inlägg
  • knisse

Spökes namn(t)råd

letar efter info om namnet najma. min farfarsorsmor hette sa och jag har inte hört det annars.

Ibland snavar människorna över en sanning, men de flesta reser sig och skyndar vidare som om ingenting hade hänt.
  • knisse
    spöke skrev 2011-10-28 10:53:38 följande:
    Det är en form av Naima, som i sin tur är en form av Naomi. Naomi kommer från hebreiskan och betyder "mitt behag".
    trevligt! man tackar{#emotions_dlg.flower}
    Ibland snavar människorna över en sanning, men de flesta reser sig och skyndar vidare som om ingenting hade hänt.
  • knisse

vet du nagot om namnet naja?

• knisse
    knisse skrev 2011-11-15 08:43:14 följande:
    vet du nagot om namnet naja?
    narja stavas det.. suck
  • knisse
    spöke skrev 2011-11-17 21:13:18 följande:
    Aha.  

Finns bara en enda kvinna i Sverige som heter Narja. Men hela 50 st som heter Naja.

Hittar ingen info om Narja i mina böcker. Har du själv nån aning om var det kan komma ifrån? 
    det ska vara ett eskima namn med betydelsen lilla syster
  • knisse
    Apolline skrev 2011-11-17 22:15:05 följande:
    Det finns ju den där eskimålaren, Eskil Eskimårtensson, som var kär i eskimön Eskimånika, eller hur låten nu gick. Själv väntar jag på tvillingar, hade bestämt Tage till den ena, men vet inte om det blir snubbligt till efternamnet som börjar på E (enstavigt, tre bokstäver)?
    hasse sa klart ju!
  • knisse
    spöke skrev 2011-11-17 21:51:00 följande:
    Jag kanske borde skaffa mig en bok om eskimånamn.
    ha fyrahundratre namn med betydelsen flinga/snöstjärna/hagelkorn...
  • knisse
    Unmanageable skrev 2011-11-18 14:32:18 följande:
    ..Det var en gång en eskimå vars namn om jag minns rätt, var Eskil Teskil Mårtensson esquire rätt och slätt. Till yrket eskimålare med långt och svajigt hår, han träffade en eskimö som just fyllt sexton år.

Hon hette Eskimånika och bodde med sin mor, på klippan eskimånskenskär dit målarn ofta for. En stormig eskimånskensnatt en våg kajaken tog. Och Eskil Teskil Mårtensson han drunknade och dog.

Och fröken Eskimånika som upp på klippan stod, hon tog sitt eskimordredskap och föll uti sitt blod. Och eskimånen sken så blek när paret döden ljöt och eskimodern svimmade och eskimopsen tjöt.

:D
    hiskelig historia!
  • knisse

träffade en tjej vid namn lotus för ett par dagar sen. tyckte det var ett spännande namn har aldrig hört nagon heta lotus förr

• knisse
    spöke skrev 2011-12-15 19:44:46 följande:
    Blomnamn
    ja nu när du säger det. jag förknippar blommnamn mer med iris och rose.
Svar på tråden Spökes namn(t)råd