Inlägg från: stumpetroll |Visa alla inlägg
  • stumpetroll

Spökes namn(t)råd

Hej! Gud sicken bra tråd!!

Har en dotter som heter Jasmine o en till dotter som heter Ewine. Kan du något mer om dom namnen? Ewine kommer från kurdiskan o stavas eg Evin men jag ville ändra om lite Skrattande vet att det betyder kärlek.

Har du namnförslag på vad som skulle passa ihop ifall vi får fler barn? Vill inte ha typiskt svenskt, min man är kurd från Turkiet. Men namnet måste även passa här i Sverige o vara lätt för mina finska släktningar. Förstår du hur det varit o komma på namn för oss Flört massa o tänka på!

Kram

• stumpetroll
    Aaalexandra skrev 2011-08-13 17:43:36 följande:
    Ewine var jätte fint! Uttalas det med långt eller kort i?

Tack!! Uttalas kort i o stumt e :D

• stumpetroll
    spöke skrev 2011-08-22 10:38:27 följande:
    Hej!
    Det är svårt att hitta bra information om kurdiska namn när man inte kan turkiska eller något av de kurdiska språken (sorani, kurmanji etc). Jag har dock fått lite hjälp med översättning och den information som verkar finnas om Evin är att det betyder just "kärlek".  Jag har tyvärr inte någon koll på hur trovärdiga diverse sajter är när det gäller just kurdiska namn dock. 

Finska har jag bättre koll på. Inte så att jag kan det flytande, men jag har pluggat lite finska, så jag vet vilka utmaningar man står inför uttalsmässigt. Uttalar ni Jasmine med j- eller sje-ljud?

Några namn som används bland kurder och som kan funka även på svenska/finska...

Flicknamn: Liva, Nina, Mina, Sara, Tara, Tanya, Diyanam Helin
    Pojknamn: Milan, Wilyan, Tigris, Robin (om man bortser från b:et kanske )

Länktips:
    www.kurdishlibrary.org/ (Kanske finns det namnböcker att låna genom det kurdiska biblioteket?)
    www.mkc.botkyrka.se/alma/namn/kurdiska.html
    hem.passagen.se/eramura/kurdiska/ > Klicka på Nawi kurdi
    Tack!

Åh har du pluggat finska va kul, får jag lov o fråga varför? *nyfiken ;) *
    Jasmine uttalas med sje-ljud

Helin hade vi tänkt oss för våran lilla som vi har nu :)
    På kille hade vi tänkt Kevin men nu blir det alldeles för likt Ewine.

Tjej namn är lättare o hitta en killnamn som skall passa i båda kulturerna.

:)
Svar på tråden Spökes namn(t)råd