Inlägg från: Tankgirrrl |Visa alla inlägg
  • Tankgirrrl

Spökes namn(t)råd

Hej!
    vilken rolig tråd! Jag har en fråga, vi har en Adora (mellannamn Julia) idag och hon ska bli storasyster till en lillebror som vi vet ska ha mellannamnet Hjalmar, tilltalsnamnet funderar vi ännu på men det enda vi är överrens om är Love. Vi vill ha ett mjukt killnamn som passar ihop med Adora. Vi gillar lite annorlunda namn!
    tacksam för hjälp!

• Tankgirrrl
    spöke skrev 2011-01-26 23:23:47 följande:
    Love är fint. Och Hjalmar är ett underbart namn.

Mjuka pojknamn som inte är alltför vanliga:
    Ivan Ossian Ian Sam Leonel Noam
    Ossian är fint men det ratade sambon...
    Jag gillar Ilon, men har fått höra att bara tjejer kan heta det? jag gillar lite "längre namn" typ fem sex bokstäver, också. några tips på såna?
  • Tankgirrrl
    spöke skrev 2011-01-26 23:38:38 följande:
    Enligt scb:
    Det finns 14 kvinnor som har förnamnet Ilon. Av dessa har 6 namnet Ilon som tilltalsnamn. Det finns 26 män som har förnamnet Ilon. Av dessa har 19 namnet Ilon som tilltalsnamn.
    Det har blivit ett unisexnamn. Anledning att du främst tänker på en kvinna är kanske pga Ilon Wikland som illustrerat många av Astrid Lindgrens böcker.

Lite längre namn: Valentin Leonard Fabian Rafael Isidor Amandus Amadeus 
    Jo jag tänkte först att det var ett killnamn men sen blev jag osäker för alla sade emot. men då står det nog mellan Ilon och Love.... Vilket passar bäst med Adora?  och ihop med Hjalmar?
  • Tankgirrrl
    spöke skrev 2011-01-27 21:11:05 följande:
    Adora & Ilon: vokalnamn låter nästan alltid bra ihop. 
    Adora & Love: adore & love hör ju ihop

Ilon Hjalmar eller Love Hjalmar tycker jag inte spelar någon roll. Passar båda namnen med ert efternamn? 
    Sorry att jag svarar så sent! Jag har varit bortrest och haft hemtenta :)

jo jag tycker båda passar ganska bra med vårt efternamn, det slutar på -qvist så Ilon låter lite bättre ur den synpunkten. Men sambon gillar Wenke och Wente vet du nåt om de namnen? Sen gillar jag Vide och min sambo Vidar... Himöa trasslig attt man ska vara TVÅ att bestämma :P
  • Tankgirrrl

Hej igen!
    vi har nästan bestämt oss för namn, men jag är lite nyfiken på vilka unisex namn du känner till?

tack på förhand! är så kul att sitta och läsa en här tråden!!!

• Tankgirrrl
    spöke skrev 2011-02-17 09:24:40 följande:
    Finns ganska många...

Saxat från en artikel på aftonbladets sajt:
    Några namn för både pojkar och flickor

Adan, Alex, Angel, Ara, Ariel, Bent, Bojan, Charlie, Chris, Claude, Connie, Dana, Darin, Deniz, Dung, Eli, Elia, Ellis, Elmi, Enis, Farah, Gaby, Helle, Hoa, Ingar, Inge, Ingel, Isa, Jackie, Jamie, Jean, Joan, Jona, Joy, Kay, Kim, Kiran, Kit, Knif, Lee, Lin, Lo, Louis, Love, Mattis, Mika, Mio, Nicola, Nor, Patrice, Pell, Raja, Robin, Ronny, Sam, Sandy, Sanny, Sasha, Sol, Sonny, Sun, Tiger, Tintin, Toni, Torild, Valentine, Vide, Vilde, Willy.

Själv tycker jag att namnet Lio är ganska sött.

Åh tack!
    Lio är gulligt men det heter vårt landsting www.lio.se så jag tänker bara på det :P 

Love, Vide och Vidar funderar vi redan på   Jättefina namn!
  • Tankgirrrl

Spöke! Namnet Pop, vad kan du säga om det?

• Tankgirrrl

Jag älskar namnet SIlja, finns det nån killvariant på det namnet? 

• Tankgirrrl
    spöke skrev 2011-05-01 12:43:46 följande:
    Hm, nej, inte vad jag känner till.

Silja är en variantform av Cecilia. Den manliga formen är Cecil.

Ljudmässigt ligger kanske följande namn närmast:
    Silas, Celius, Cesar, Signar, Sigus, Simon, Simmel, Sindre, Silver, Selvin, Sigsten/Sixten, Selmer
    Viljam/William, Elijah, Iljas, Viljar
    Iljas var coolt! Sixten har vi uppe på förslag också!

Namnet Frank, vad "betyder" det och funkar det nu?
  • Tankgirrrl
    spöke skrev 2011-05-01 22:04:04 följande:
    Frank är en engelsk kortform av det romerska namnet Fransiscus (som betyder fransman). Det kan också ses som ett germanskt namn och då syfta på "frankerna".

Jag tycker Frank är tufft. Tänker på ett radioprogram som gick i P3.

Alternativ: Frans 
    Jag tycker också namnet Frabk är coolt! Det var min dotter Adora som kom på namnet. Vet dock inte om deras namn passar så bra ihop...
    Frans funkar inte för vi kallar vår dotter "tokfrans" när hon gör nåt bus så det är förknippat med det :P
  • Tankgirrrl
    spöke skrev 2011-05-01 22:24:42 följande:
    Mja, de har ju (eventuellt) båda romerskt ursprung.
    Jag kan inte stava, Frank menar jag :P  

Får klura, att det ska vara så svårt med killnamn!
Svar på tråden Spökes namn(t)råd