Inlägg från: Yinsan |Visa alla inlägg
  • Yinsan

Spökes namn(t)råd

Spännande, undra om du har något bra förslag till oss också.

Vi har Filip och Ludvig sen innan, jag är helt kär i Ville, men vill inte ha ett "smeknamn" som tilltalsnamn utan vill ha ett "riktigt" namn bakom. De som jag kommer på är William som jag tycker är för utländskt och Vilhelm som är fint men lite tungt.
    Finns det fler namn som gärna/enkelt blir Ville lite snabbt?

• Yinsan

Filip kallas INTE Fille då det är ett par "sketa" kallingar i vår dialekt (filler). Vi säger Flippe om vi säger något annars är det mest Filip men Ludvig är för det mesta en Ludde.
    Och jag kan hålla med om att det inte gör något om Vilhelm är tungt eftersom det för det mesta kommer vara Ville ändå.

Är helt kär i Loke också men det gillar inte min man alls... "snyft"

Vilmer har vi varit inne och berört men gillar Vilhelm bättre och Vilton är coolt men bästa vännernas barn heter Milton så det känns för likt, de övriga tilltalade mig inte något speciellt. Du får gärna skriva igen om du kommer på fler förslag.

Om vi mot all förmodan skulle få en tjej, några bra förslag då? Vi gillar Tuva, (Lova (jag)) Linnea, m.fl. Känner kanske att det borde vara ett namn på en annan begynnelsebokstav än L och F eftersom de redan finns. Vi föräldrar heter Johanna och Marcus så vi har vanliga klassiska svenska namn allihop.

• Yinsan
    Min dotter skrev 2011-08-11 23:26:23 följande:
    Tack snälla för ditt svar!

Valter funderar jag fortfarande fram & tillbaka på...

Har du annars andra namnförslag i samma stil som Isabelle?
    Sambon gillar bl.a Philip, som jag också tycker är ganska fint, men det är trist att namnet legat topp tre i många år tidigare (fast senast så hade det samma plats som Isabelle, så det kanske är ett tecken )
    Måste bara kommentera detta med att Filip legat högt på listorna i så många år... Har själv en Filip -05 och tänkte att ni blir det som för oss när vi växte upp att det är 3-4 i varje klass.
    Filip har varit ensam hela dagisperioden på 80 barn med sin vanliga stavning och det har funnits en kille som stavat Philip så gick ett år på förskolan. Nu när han flyttat upp till fritids och skolan vet jag inte hur många det finns än men ingen mer i hans klass iaf. Kan tilläggas att vi bor i ett vanligt svenssonområde där "alla" har vanliga klassiska namn.
  • Yinsan

Spöke, du som är namnoraklet, varför är Hedvig feminint och Ludvig maskulint? Känns som det borde falla under samma kategori.

Svar på tråden Spökes namn(t)råd