• Millan83

Favorit-julsång?

Så, vilken är den ultimata julsången? 

Tänkte starta en omröstning, men vill samla in lite kandidater!

Vilken/vilka julsånger är dina favorit/er? 

• Svar på tråden Favorit-julsång?
  • Villimey

Det strålar en stjärna-Är en favorit hos mig. Julen är här är också en favorit.

• Norrskog

Oh, alla  är ju så fina...
    Det strålar en stjärna
    Gläns över sjö o strand
    Mer jul - Adolphson o Falk
    Fairytale of NY
    Ding dong merrily on high
    Tänd ett ljus
    och
    Last Christmas  

• Postis

So this is christmas (war is over)

• Lejonninnan
    Villimey skrev 2010-10-29 14:20:09 följande:
    The Pogues
    Fairytale of Newyork
    Gillar också den.

Av julviskategorin tycker jag "jul jul, strålande jul". Så vacker! Den får mig alltid att gråta när de kommer till "...över stridernas blod och larm, över all suckan ur människobarm, över de släkten som gå till ro, över de ungas dagande bo..." (*snyftar redan*). Fick mima till denna i kören....
  • gullican

"juletid" med Carola och Christer Sjögren. Hatar Christer Sjögren så jag förstår det inte själv egentligen....

• Zäta

Finns otroligt många bra så kan inte välja... men inget med Carola. Hon är hemsk. Och hennes Betlehemsskiva är trist :(

Men älskar nästan all annan julmusik.

Dottern på 4 år sa att Midnatt råder och Mössens julnatt är hennes  favoriter 

• Lindreas

Adams julsång ger mig ståpäls... Sen gillar jag "Guds frid, i gode vise män" eller vad den heter.

Fairytale of NY, i svensk tappning med Ainbusk och Håkan Hemlin är vacker, på ett oslipat sätt. Och "Det strålar en stjärna" är underbar i flera stämmor. Likaså "Ding dong, merrily on high"! Åh, den sjungs hemma kring bordet på julafton, i fyra stämmor. *rysningar*

Egentligen gillar jag nog alla julsånger som sjungs i stämmor, jag är lite sucker för det... Och "Välkommen hem" med EMD nynnar jag på hela tiden, fast jag vet inte om det är en jullåt?

Haha, jag skulle kunna fortsätta i evigheter...

• Denebola

När en manskör sjunger Adams julsång ryser jag i hela kroppen... Framför allt när de tar i i "foooolk, fall nu needer"

March Militaire är ju en klockren jullåt trots att den inte är julig i sig

Sen gillar jag även de alternativa melodierna till Gläns över sjö och strand och Bereden väg för herran, men det är väl mest för att de är lite annorlunda och mer folkmusikaktiga.

• Denebola

Jag älskar jullåtar Längtar tills det blir lite närmare jul och jag kan spela min fantastiska jullista som jag skapade på spotify förra året

Svar på tråden Favorit-julsång?