• Längtan efter dig

Vegetarian men äter fisk?

Såg på "halv åtta hos mig" för ett tag sedan. Där var en tjej som påstod sig vara vegetarian, men hon åt fisk och skaldjur. Jag har aldrig förstått hur en del kallar sig vegetarianer men äter sånt. Vegetarian = man äter inget kött. Fisk och skaldjur = kött. Hur svårt kan det vara?

You want to see a miracle? Be the miracle.
  • Svar på tråden Vegetarian men äter fisk?
  • Andrea  03
    Pandamamma79 skrev 2010-10-31 19:15:32 följande:
    Så länge du äter något som varit ett levande djur med hjärta, inälvor ryggrad osv så kommer du aldrig att bli vegetarian. Vi människor har i alla tider har ätit olika slags kött som fisk, fåglar, kreatur för att det är nyttigt för oss. Men om du nu vill vara vegetarian tycker jag att du ska sluta äta fisk också eftersom precis som protein finns det nyttiga som man kan få genom att äta fisk också finns i annat som vegetarianer ju känner så bra till. Men eftersom du inte är vegetarian så känner du antagligen inte till det
    Jo jag känner till det. Annars hade jag inte ätit sådan mat.
  • Anova
    Andrea 03 skrev 2010-10-31 19:14:51 följande:
    Har aldrig ätit val men för mig är det kött.
    hur definierar du kött?
  • Hannah76
    Andrea 03 skrev 2010-10-31 19:16:41 följande:
    Spelar fortfarande ingen som helst roll vad du eller andra tycker. Jag ÄR vegetarian ändå, har alltid varit det (sedan jag var nyfödd) och kommer alltid att vara det. Har aldrig ätit kött och kommer aldrig att göra det. Och nej jag räknar inte fisk som kött.
    Fast man kan ju inte definera om så att det passar en själv..

Jag har varit i Turkiet en gång - jag är turk... Typ..
  • B Rus

Herregud, varför är det så viktigt med en etikett på sig själv?? Varför kan man inte få kalla sig vegetarian fast man fuskar lite? Hur allvarligt är det - egentligen??

• Andrea  03

Lämnar tråden nu då den inte ger mig nåt. Men jag kommer ändå alltid vara vegetarien och äta FISK!

• Andrea  03
    Hannah76 skrev 2010-10-31 19:20:15 följande:
    Fast man kan ju inte definera om så att det passar en själv..

Jag har varit i Turkiet en gång - jag är turk... Typ..
    Ja du får ju kalla dig Turk om du vill.
  • MammaOchMatte
    Villimey skrev 2010-10-31 19:16:51 följande:
    Jag hoppas du inte äter odlad lax då för det är en en fruktansvärt stor miljöbov och innebär lidande för djuren. Allt industrifiske sker ju med resultat att våra hav utarmas, dem draggar upp hela bottnarna på jakt efter dem sista fiskarna.
    Rör inte odlad lax över huvud taget. När jag äter fisk och det är väldigt sällan så är det från vår lokala fiskare, det är småfisk jag äter och det ska helst vara närfångat. Nu var ju knappast mina matvanor som var frågan här. Du påstod att fisk kan vara lika miljöovänligt som biff och jag svarade att är det vanlig industribiff du menar så behöerv det inte vara så.

Jag säger inte heller att jag är vegetarian, jag känner inte ett behov av att hävda mig på det sättet. Jag säger att jag äter vilt, närfångad fisk och vegetarisk mat.
  • Kokomo
    Andrea 03 skrev 2010-10-31 19:16:41 följande:
    Spelar fortfarande ingen som helst roll vad du eller andra tycker. Jag ÄR vegetarian ändå, har alltid varit det (sedan jag var nyfödd) och kommer alltid att vara det. Har aldrig ätit kött och kommer aldrig att göra det. Och nej jag räknar inte fisk som kött.
    Men för dig är det alltså okej att äta DJUR och fortfarande kalla sig vegetarian?
    Å du menar att man kan hitta på egna definitioner av ord lite godtyckligt sådär?
    Varför är det så viktigt att kalla dig för vegetarian, trots att ingen annan ser dig som vegetarian?
  • mikalala

blir faktiskt lite irreterad på alla (fisketarianer som vi kallar dem) som envisas med att kallas vegetarianer fast de inte är det. Det ställer till det så mycket på restauranger och vid middagsbjudningar då folk tror att man äter fisk! Fast man tydligt sagt att man äter vegetariskt. Ursprungligen innefattade faktiskt ordet vegetarian att man inte åt något från djuren alls, ej heller mjölk och ägg.

• Andrea  03
    Kokomo skrev 2010-10-31 19:22:39 följande:
    Men för dig är det alltså okej att äta DJUR och fortfarande kalla sig vegetarian?
    Å du menar att man kan hitta på egna definitioner av ord lite godtyckligt sådär?
    Varför är det så viktigt att kalla dig för vegetarian, trots att ingen annan ser dig som vegetarian?
    För mig är det ok att äta FISK och fortfarande vara vegetarian
Svar på tråden Vegetarian men äter fisk?