• AoE

Undersökning: Hur uppmuntrar du ditt barn till att vara kreativ?

Lek? Spel? Vänner? Teknik? Böcker? Annat?

Vi är två studenter från Mälardalens Högskola som just nu håller på med ett examensarbete i innovationsteknik. Vår målsättning är att utforma en bok om bland annat kreativitet hos barn och är därför intresserade av att få svar på ovanstående fråga. Vi skulle bli jätte tacksamma ifall Ni tar er tid att skriva några rader!

Mvh

• Svar på tråden Undersökning: Hur uppmuntrar du ditt barn till att vara kreativ?
  • AoE

Tack så jättemycket för de svar som hittills har inkommit! Ni får gärna fortsätta komma med att kommentera, all information är av nytta :)

• puss

oj vilken intressant tråd.

det är tammefan roligt nästan jämt
  • KaptenNemo

Vi har ingen speciell strategi men jag tror att detta kan vara bidragande orsaker till att dom är kreatvia:

Begränsar så lite som möjligt.
    Försöker hjälpa till att hitta en kreativ lösning när ett expriment går överstyr istället för att avsluta det helt.
    Låter dom blanda och leka med både leksaker och våra "vuxen" grejer, låter dom dra runt sakerna till olika rum.
    Tillhandahåller mycket olika saker/material.
    Läser mycket och pratar mycket tillsammans.
    Låter dom testa även fast man kanske vet att det inte kommer fungera.
    Vi leker mycket tillsammans men inte hela tiden.
    Dom får vara med överallt och få erfarenhet av olika saker.
    Dom ser hur vi löser olika problem och att vi gör olika.

• Fireworks

vilket bra tråd. Tack för att ni startat det!

• sofie81

Håller med flera föregående skribenter. Att erbjuda många olika material, att själv låta barnet hitta sina intressen och inte låta sina egna lysa igenom FÖR mycket även om det självklar är svårt att undvika till fullo. Ex: rit och måla material, lera, musik, byggmaterial, leksaker, bollar, böcker mm mm.
    Jag tycker också det är kul att låta barnen få vara med och göra vardagliga sysslor som jag gör, laga mat, städa, snickra, fixa i trädgården, ja allt.

Kul tråd! 

• giftfri

Vi bor/bodde ju på landet, å då behövs inte stimuleras, ungarna har alltid nåt att göra, å våra barn lekta samma lekar å gjorde samma saker, som när jag själv var liten.
    Bara att släppa ut dom, å sen hoppas dom dyker upp när hungern, törsten eller tröttheten sätter in, vilket dom oftast gjorde.., hände kanske nån gång att dom förirrat sig för långt ut i skogen, fått för sig att bada på nåt ställe, eller fastnat uppe i nåt träd eller på nåt att ställe, å därför blev försenade.., men va då.., ungar är ju ungar

Du är inte alls en bättre människa än mig!
  • MammaG

Vet inte om denna tråd är för gammal, men vi både pysslar, läser, leker, spelar spel och så älskar han att rita.
    Min son har en fantastisk fantasi, och kan förvandla i stort sett vad som helst till en leksak

• icelolly

Jaa... när jag ser ordet kreativ tänker jag i första hand på kreativt skapande. Jag är själv pysslig och händig och låter sonen hänga med på det han kan (är 2,5 år), likaså gör mannen som är mer händig när det gäller att bygga, fixa med bilen, greja ute osv. Sonen får också vara med när vi lagar mat eftersom jag alltid varit det och lärt mig mycket och blivit kreativ i köket. jag tänker som så att om man ser hur andra gör uppmuntrar det till eget skapande. Vi påpekar också alltid att sonen är duktig och att det han gör är fint.

När det gäller lekar så är jag själv dålig på rollekar och sonen är ju lite för liten för det också, men där låter vi honom göra som han vill utan att påpeka eller avbryta. Kommer försöka göra likadant när han börjar leka tillsammans med andra barn mer.

De senaste månaderna har sonen fått ett stort intresse för böcker och det tar vi tillvara. Vi läser mycket och olika slags böcker. Både jag och maken läser mycket själva också så böcker är ett naturligt inslag i vårt hem. Tror helt klart att läsning uppmuntrar till kreativt tänkande.

Jag och maken är tyvärr ruskigt omuskaliska, men sonens farfar är musiker och sjunger och spelar för barnbarnen. Sonen fick prova att spela gitarr som ett-åring och vi uppmuntrar honom att sjunga och dansa.

Precis som i vår övriga uppfostran tror jag på att inte sätta gränser för vad man man kan göra och inte göra (ja om det inte urartar alltså), att uppmuntra i alla läger och inspirera på de sätt man kan. Hos oss finns leksaker av alla sorter och färger, men vi kan också vara ute och leka ochh greja i flera timmar med det man kan finna på tomten och i skogen...

• Kaupa Jaur

- Jag låter honom få komma på själv vad han vill göra, jag servar inte med färdigt material hela tiden. ¨
    - Han får använda sina leksaker till "fel" saker, till exempel så får hans bilar låtsas vara hopphinder till hästar
    - Jag låter honom rita, klippa, klistra och tillverka mycket (dock så är han ganska ointresserad, är 4 år)
    - Vi paltar med vatten och gegga ute och plaskar i badkaret och jämför olika behållare för vatten, hur de låter och känns
    - Jag hjälper honom med kojbyggen inohus och så får han komma på ett rollspel som vi båda går in i

• AoE

Tack så mycket för all respons! Insamlingen är nu avslutad men vi missade visst att avsluta tråden, märkte det nu när mailen började fyllas av meddelanden in om inlägg ;)

Det är ett jätteintressant ämne att diskuter så om ni vill så kan vi låta tråden ligga aktiv för fortsatt diskussion?

Mvh

• Erese
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Kreativitet

Kreativitet är en intelligens och enligt mig innebär att man har en förmåga att tänka utanför boxen. så, tex. om man har ett färdigt pysselpaket framför sig och barnet börjar skapa något helt annat än vad det var avsett till, då är barnet kreativt. detsamma gäller vuxna, så även logiska människor kan ha ett kreativt tänkande. Uppfinningar är ett prakt exempel på människans kreativitet.
Svar på tråden Undersökning: Hur uppmuntrar du ditt barn till att vara kreativ?