• HaBaNiTa

Vi med manlig infertilitet som ska göra/har gjort ICSI

anmaelli skrev 2011-03-10 20:36:49 följande:
    Tack för ditt svar habanita!! :)
    Nu lite följdfrågor...

Vad är orgalutran? Läste på lite och förstod det som att det har samma funktion som puregon? Varför tar man både och? Jag har bara hämtat ut puregon och så nässpray Suprecor. Jag förstod att nässprayet ska vara i rumstemperatur.

Hur länge räcker en fyllt spruta med pregon? Jag kan ibland vara borta i en vecka i sträck.

Vad är pregnyl och vaggitorier?

Oj, jisses vad lite jag vet egentligen och snart ska jag ju börja! Lite läskigt faktiskt, men visst ska vi alla plussa!
    Puregon = tillväxt och mognad av äggblåsor/ägg men även öka antalet äggblåsor/ägg
    Orgalutran = förebygger för tidigt ägglossning
    Pregnyl =  stimulerar ägglossning inför äggplockning

Din nässpray suprecur har samma effekt som orgalutranen alltså förebygger att du får för tidigt ägglossning. Sedan läste jag att istället för pregnyl, när man går på sprayen  som du fått, så kommer du få något som kallas för gonadotropin, jag kan ha fel, men så står det iallafall i fass och jag använder ju mig inte av de metoden så jag kan inte säga säkert om det är så men iallafall så kommer du få något som stimulerar ägglossning inför äggplocket Flört

Progesteron Vaggitorier har jag också fått som jag ska ta 3ggr om dagen i 18 dagar står det, usch tycker det låter jobbigt. men det ska man ta efter ÄP för att slemhinnan i livmodern ska bli tjockare och ta emot embryot och inte stötta ut den. (detta händer ju vid en normal graviditet att kroppen själv bildar det ämnet för att exempelvis inte få missfall) detta tar man för att det ska vara en så naturlig miljö som möjligt inne i livmodern när embryot sätts in och undvika missfall. Detta tar man fram till pluset och ca en till två veckor extra efter för att som sagt undvika missfallsrisken.

Man kan få någon gel också istället för vaggitorier har jag hört eller läst någonstans Obestämd

hur som  hoppas du blivit något klokare på det jag skrev nu. kram {#emotions_dlg.flower}
  • HaBaNiTa

Aurora: ja det är inte lätt att komma ihåg allt det krångliga man gör under IVF. Jag förstod att man kunde få pregnyl efter sprayen men hade hört något om den här andra metoden och läst i Fass men det är ju iof samma sak i slutändan! Kram

• HaBaNiTa

Heeej allihopa goda Nyheter igen har 15 äggblåsor nu vissa av dem är i okej storlek andra ska växa till sig lite mer ska spruta i två dagar till o ta ägglossningssprutan på ons och ÄP på fre jippieeee nu har vi kommit så långt!!! Vi är sååå glada!!! Återföring på måndag om allt går bra så vem vet nästa vecka denna tid är jag kanske ruvare till ett litet embryo!! Håll tummarna för jag lovar ett dem hjälper mig 

• HaBaNiTa
    anmaelli skrev 2011-04-11 21:36:09 följande:
    Åhh, gud så spännande habanita!
    Hur länge fick du spruta? Och hur många besök mellan sprutstart och ÄP blev det?

Jag ska till kliniken imorgon för VUL och blodprov... hoppas att få börja spruta nu efter 3 veckor med spray. Fick spraya en vecka extra pga försedan mens. Nu vill jag inte vänta mer!! :D

Jag kommer hålla tummarna så hårt jag kan för dig! Klart det ska bli en bebis!!
    hej hjärtat jo jag kommer totalt ha sprutat i 14 dagar med imorgon och har varit på 4 besök totalt. På ons är det ägglossingssprutan som gäller och sedan är jag sprutfri på tors. ÄP på fredag och söndag ska jag börja med vagitorierna för att på måndag göra ET. 
    Hoppas du får börja spruta snarast så får vi följas åt, uppdatera efter imorgon så jag får veta hur det går för dig, ska hålla tummar och tår för att du får börja spruta redan imorgon ;) kram 
  • HaBaNiTa
    anmaelli skrev 2011-04-11 22:08:23 följande:
    Oj, 4 besök var mycket! Menar du under de 14 dagarna som du sprutat? Jag reser mycket i jobbet så jag är lite orolig nu att det ska blir struligt med alla besök...

Vad är vagitorier och hur länge tar man dem?

Har du sprutat med puregon? Jag har försökt läsa lite och tycker det verkar vara en hel vetenskap att förstå det där!!! Livrädd att man kommer göra fel.

Jag uppdaterar efter besöket imorgon hur det har gått! Jag har sprutat med Suprecur och har inte kännt av några biverkningar alls så jag undrar om jag verkligen är nedreglerad ordentligt...
    imorgon vet jag :)

Godnatt!
    ja första besöket inför sprutstart då de tog prover för att kolla hur mina hormonvärden låg. Sedan VUL med blodprov för att kolla östradiolvärden och sedan två VUL till i fredags och idag. så ca 2ggr/vecka om man ska räkna så. Vagitorier som innehåller progesteron som ska tas 3ggr om dagen i 18 dagar detta ska göra det så naturligt som möjligt för embryot i livmodern. progesteron är det naturliga ämnet som livmodern (kroppen) själv producerar när man blir gravid på naturlig väg. Jag sprutade med puregon och sedan puregon och orgalutran parallellt, ägglossningssprutan heter pregnyl men det finns även andra. Puregonet  kan du inte göra fel på, den ser ut som en insulinpenna och du kommer få all info av barnmorskorna/undersköterskorna och läkaren. Så var inte orolig. Uppdatera imorgon och lycka till Flört
  • HaBaNiTa
    anmaelli skrev 2011-04-12 12:27:17 följande:
    Hejsan!
    En uppdatering efter dagens besök...

Allt gick bra och vad jag förstod på läkaren så såg det bra ut. Läkarna från RMC ringer imorgon när de fått svar på proverna så får vi se om jag får börja spruta.

Jag blev visat hur det fungerade med puregonsprutan, och det var mycket enklare än den instruktionsfilm jag har sett där man skulle blanda massa vätska själv... puh! De var nog en gammal film vi hittade då :) Känns skönt och som du säger phillie10 så kan man nog inte misslyckas, känns skönt.

Vet ni när på dagen det är vanligast att de vill att man sprutar? Vill ju helst inte göra det  på jobbet...
    Vagitorier, är det vanliga tabletter? (läste nånstans att de var sprutor, men jag tror att det också är gammal info)

Kram!!
    man ska spruta på kvällen vi brukar spruta ca20.00.  Vagitorier är suppar som man stoppar upp i slidan. (vissa tror jag får sprutor) kram och vad kul att det gick bra. =) själv är jag super trött och ska försöka vila lite, Hoppas du får börja spruta snart  kram
  • HaBaNiTa

Japp jag har på fredag men var går du någonstans? När blir det återförig för dig?

• HaBaNiTa
    anmaelli skrev 2011-04-13 21:46:33 följande:
    Mig gör det inget heller om folk klagar Aurora79, så bring it on :) jag har nog rätt sund inställning till det hela fortfarande. Självklart vill jag inget hellre än bli gravid, men att andra blir gravida gör ju inte att jag mår sämre. Det är ju inte mina barn ni ska ha och inte heller påverkar det mina chanser att bli gravid. Konstigt att tänka så? Kan tänka mig att detta förändras efter x antal misslyckade försök, men hoppas att jag aldrig behöver veta hur jag skulle tänka då...

Tack för tipset om puregon.nu phillie10! Det var bra info där.

Idag ringde RMC och jag får spruta en vecka till innan jag får börja spraya... jag frågade aldrig varför, men jag gissar att det har att göra med att inte riskera att ÄP och insättning krockar med påskledigheten. Nu är insättning och ÄP istället planerat till v 18, 2 veckor senare än först planerat... suck! Som tur är så mår jag ju bra så det är eg inte hela världen efter all denna väntan.

Efter 6 dagars sprutande ska jag ta blodprov och UL... spännande! Det jag är mest nervös över är överstimulering, och äggplocket... Jag kommer spruta vid 22 på kvällen när jag ändå ska spraya, så jag slipper ha ännu fler tider att hålla reda på.

Lycka till med era ÄP Habanita och phillie10! Håller tummarna för fina skördar :)
    tack gullet ;) du ska se att snart är du där och har ÄP du med ;) kramiz
Svar på tråden Vi med manlig infertilitet som ska göra/har gjort ICSI