Vi med manlig infertilitet som ska göra/har gjort ICSI
Nu lite följdfrågor...
Vad är orgalutran? Läste på lite och förstod det som att det har samma funktion som puregon? Varför tar man både och? Jag har bara hämtat ut puregon och så nässpray Suprecor. Jag förstod att nässprayet ska vara i rumstemperatur.
Hur länge räcker en fyllt spruta med pregon? Jag kan ibland vara borta i en vecka i sträck.
Vad är pregnyl och vaggitorier?
Oj, jisses vad lite jag vet egentligen och snart ska jag ju börja! Lite läskigt faktiskt, men visst ska vi alla plussa!
Orgalutran = förebygger för tidigt ägglossning
Pregnyl = stimulerar ägglossning inför äggplockning
Din nässpray suprecur har samma effekt som orgalutranen alltså förebygger att du får för tidigt ägglossning. Sedan läste jag att istället för pregnyl, när man går på sprayen som du fått, så kommer du få något som kallas för gonadotropin, jag kan ha fel, men så står det iallafall i fass och jag använder ju mig inte av de metoden så jag kan inte säga säkert om det är så men iallafall så kommer du få något som stimulerar ägglossning inför äggplocket
Progesteron Vaggitorier har jag också fått som jag ska ta 3ggr om dagen i 18 dagar står det, usch tycker det låter jobbigt. men det ska man ta efter ÄP för att slemhinnan i livmodern ska bli tjockare och ta emot embryot och inte stötta ut den. (detta händer ju vid en normal graviditet att kroppen själv bildar det ämnet för att exempelvis inte få missfall) detta tar man för att det ska vara en så naturlig miljö som möjligt inne i livmodern när embryot sätts in och undvika missfall. Detta tar man fram till pluset och ca en till två veckor extra efter för att som sagt undvika missfallsrisken.
Man kan få någon gel också istället för vaggitorier har jag hört eller läst någonstans
hur som hoppas du blivit något klokare på det jag skrev nu. kram