• abovo

Vi med manlig infertilitet som ska göra/har gjort ICSI

Hej alla kämpare! Har tjuvläst lite och tänkte bara tala om vad vår klinik (IVF-kliniken i Stockholm) sa angående låg befruktningsgrad. Min man har få, men i övrigt fina, spermier pga kryptorkism så vi fick, likt er, "domen" IVF med ICSI. Vi har gjort två IVF:er och förutom att jag har fått ut väldigt få ägg (1:a 1, 2:a 5) har vi haft låg befruktningsgrad (1: 0/1, 2:a 2/5) och läkaren förklarade att det kan bero på 3 saker:

1. äggen
    2. spermierna
    3. otur... 

När jag frågade vad hon tror att det beror på i vårt fall var hon ovillig att spekulera men förklarade att mina ägg har sett fina ut så man kan "anta" att det beror på spermierna. Min väninna som har en ettåring fick också höra att den låga befruktningsgraden berodde på hennes mans spermier (de gjorde också ICSI pga manlig faktor).  

Nu gick det vägen för oss och resultatet blev en underbar liten tös som fyller 5 veckor idag. 

LYCKA TILL!!!     

• abovo

phillie10: Grattis till ruvarstatus! Du har säkert hört detta förr, men det är helt omöjligt att gå eller kissa ut embryot! När jag typ vägrade hoppa ur stolen efter ET och sa att jag tänkte ligga där i 9 månader förklarade läkaren mycket pedagogiskt att embryot ligger som ett dammkorn mellan två pannkakor och inte kan skakas, hoppas eller klämmas ut... att gå/röra sig efter ET har jag fått höra att är positivt då det ökar blodgenomströmningen vilket är bra för fästandet.  

Lycka till och kom ihåg att det bara behövs ETT litet guldägg! ;)      

• abovo

Hej på er!

Jag brukar tjuvläsa er tråd lite. ;) Vi har också gjort IVF pga manlig faktor och vi hör till dem som har haft den fantastiska turen att lyckas på första insättningen! Idag är miraklet snart 4 månader.

Ville bara säga en sak om progesteronvagiatorerna som jag inte visste i början, nämligen att de ska föras in med den platta änden för det är tydligen lättare för slidmusklerna att knipa den "pilaktiga" delen på väg ut. När jag ändrade håll tyckte jag att mindre rann ut och jag låg nog aldrig ner. Försökte sitta ner några minuter direkt efter, men lyckades inte ens med det ibland.  

Lycka till, håller mina tummar för er!
    Kram

• abovo
    anmaelli skrev 2011-05-05 15:19:16 följande:
    Vad härligt att ni lyckades på första försöket frugg! Jag hoppas vi är fler i tråden som ska få uppleva det :)
    Hur gammal var du då?

Får testa att föra in dem med den platta ända först nästa gång.

Kram!
    Jag var 27, min man 29. Vårt första försök misslyckades brutalt eftersom vi bara fick ut 1 ägg som inte befruktades. Nästa gång bytte jag till långa metoden och då fick vi ut 5 ägg varav 2 befruktades varav 1 delade sig som det skulle = vår underbara dotter! Varför jag får ut så få ägg vet man inte eftersom alla mina prover ser bra ut. Kan vara "bara otur" sa läkaren.

Vill också tala om att jag har en vän som för 7 år sedan satte in 2 "kassa" ägg (läkarnas ord) och dessa 2 kassa ägg är idag två söta pojkar! Håller mina tummar för dig, ge inte upp än!!!

Stor kram
Svar på tråden Vi med manlig infertilitet som ska göra/har gjort ICSI