• callimero

Vi med manlig infertilitet som ska göra/har gjort ICSI

Hej i tråden! Har följt er ett tag men inte kommit mig för att skriva. Vi har gjort 8 försök med ICSI pga manlig faktor. Har en fråga till er om ni vill/orkar fråga era kliniker om - för oss har de hela tiden skyllt på min ålder och gamla ägg som orsak till att vi inte lyckats, vi får för det mesta 2 fina ägg tillbaka på ET men aldrig till frysen - nu till frågan:

Ni som är yngre, som tex i ditt fall nu Phillie, vad anger läkarna som orsak till att så låg procent av alla ägg blev befrukatade? Det kan ju knappast bero på gamla ägg? Jag undrar helt enkelt hur de dåliga/få simmarna egentligen påverkar våra chanser? Inte alls har de sagt till oss men jag är tveksam.

Nu hoppas jag verkligen på kvalitet för de ni får tillbaka Phillie! Håller tummarna.

Och för er alla i tråden såklart! {#emotions_dlg.flower}

• callimero

Vet hur du menar med att bli helt ställd. Jag är så ledsen på vår klinik som kanske slösat bort alla mina år med hyfsat pigga ägg då de hela tiden propsat på att det absolut inte spelar någon roll hur grav manlig faktor man har. När jag läser i våra journaler från äggplock och spermaprovlämningen står det antecknat om mycket avvikelser, lösa huvuden etc.

Vem vet om vi lyckats med spermier från en donator? Nu är har jag hunnit bli så gammal att de inte låter oss göra fler försök, vi har betalat 35.000:- per gång så både pengar och egna ägg är slut. Och om spermierna påverkar är inte äggdonation a´ 80.000:- då också att slänga pengarna i sjön?

Nu vill jag inte skrämma er som precis börjat försöka, och det är säkert en mycket större chans att lyckas med egna bra ägg som uppväger den manliga faktorn. Men - jag tycker det är skandalöst att de far med ren osanning om att det inte ska vara det som faktiskt påverkar resultatet. Nu fick ni ju svart på vitt att så är fallet. De kan inte skylla på "gamla ägg" som de hela tiden gjort för oss.

• callimero
    phillie12 skrev 2011-02-11 11:06:55 följande:
    Just det, ET är imorgon!
    Skickar lite pepp att det blir ett riktigt guldägg ni får tillbaka på ET!
  • callimero
    phillie12 skrev 2011-02-11 11:52:02 följande:
    Usch, det låter jättehemskt. 
    Ja, vem vet om det hade funkat med spermiedonation för er istället? Så jävla dåligt.
    Det var väl en jävla tur att vi började försöka i så ung ålder så att de inte kunde skylla på mina ägg helt enkelt.
    Usch. Jag kan inte förstå hur det känns för er. :( Hur ska ni fortsätta?  
    Vi vet inte. Nu är det knappt lönt att bege sig till Danmark för att testa donator för mig med mina (nu) gamla ägg. Vi kan göra ett till försök, ICSI, i Falun, men det är fortfarande samma spermier. Jag är för gammal för att få göra försök med donatorspermier i Sverige. Kanske därför Sophiahemmet där vi gjort alla försök utom ett alltid propsat på att det absolut inte misslyckas pga dåliga spermier. Det fanns aldrig som alternativ? Men äggdonation har de i o f föreslagit varenda gång ett nytt misslyckande varit ett faktum och vi suttit där med tusen frågor. Ständigt samma svar, det ska inte påverka så länge de gör ICSI! Jag känner mig lurad. På tid och pengar.

Vi ska dit nästa vecka för ett samtal och fråga om detta med äggdonation/manlig faktor. Då ska jag faktiskt nämna det din klinik sagt. Försöker samla fler erfarenheter av samma sak här på FL.

Nu kan det absolut funka för er som är yngre ändå, det är mycket bättre odds med unga ägg också! Jag vet flera som jag följt här på FL som lyckats med ICSI. Men tänk på att försöka pressa klinikerna på fakta om hur det verkligen står till ifall det drar ut på flera försök.
  • callimero

Skrutto - kul att se någon som lyckas! Jag undrar varför de mörkar så om detta? Hur kan de veta att just den spermie de plockar ut för ICSI är perfekt? Lika lite som de vet att ägget är "gammalt"? Våre embryon ser fina ut men det verkar som om de inte vidareutvecklas. Har aldrig fått testa långtidsodling heller så man vet inte ett dugg om vad som händer efter ET dag 2.

Vi fick nu svagt plus för första gången detta 10:e försök. Det försvann sedan efter blodprov en andra gång men vi fick en promilles litet hopp att det ens fäste nu.

"mest som nått som hade behövts innan ICSI "uppfunnits" - haha, ja men även gamla metoder kanske inte är att förakta?

• callimero

Jag har frågat om detta med att ge mannen sprutor istället. Läkaren stirrade på mig som om jag bad honom om en färd till månen. Så många studier jag printat ut om det ena och andra bara för att mötas av lite överslätande småroat leende. Men visst, jag är kvinna. pumpa mig full med hormoner, operera och manipulera med min kropp. Inga problem. Sen lite ålderstrackande med jämna mellanrum så man håller sig på mattan. Usch, jag vill inte att någon annan ska behöva traggla som vi gjort.

Min karl är nio år yngre så alla tar dessutom för givet att det är pga mig vi inte kan få barn. Tittar lite medlidsamt på honom. Jag har ju ingen aning då jag aldrig någonsin försökt bli gravid med någon annan än honom. År av knaprande av dessa förbenade p-piller.

Som grädde på moset kan jag upplysa er som får betala privat för ivf att man kan göra ett sk bruttolöneavdrag för detta. (finns att läsa på under ekonom bla) Men det gäller bara om du är kvinna, min man får inte dra av detta på sitt arbetet/lön då det anses att det är kvinnan som genomgår ivf-behandlingen. Jag som trodde man var TVÅ om det?

Heja Sverige 2011.

• callimero

Sanslöst är ordet. Jag har tagit upp frågan med föreningen Barnlängtan. Har även varit i kontakt med Diskrimineringsombudsmannen men de ansåg inte det var en jämnlikhetsfråga?! Nej inte ens om felet ligger hos mannen får det dras på hans lön så det är vi damer som ska göra detta och därmed bli drabbade av sänkt SGI, pensionsinbetalning, sem.ersättning etc.

• callimero

Hoppas jag inte skrämmer er som precis börjat eller ska börja försöka. Många blir faktiskt hjälpta och har inte samma otur som vi. Men man kanske ska vara lite observant om det går många försök och inte bara godta att läkarna skyller allt på äggen.

Min man har runt 18 miljoner men det finns mycket avvikelser som ihopklumpningar, lösa huvuden, ibland 0% ideala osv. Har testat zink + folsyra kanske lite förbättring. Det kan funka för vissa har jag läst.

Nu hoppas jag phillie får ett guldägg på ET och ett likadant i frysen!

• callimero

Grattis till ruvarstatus phillie10! Låter alldeles utmärkt med ett perfekt 4-celligt. Vet precis hur du menar med "att kissa ut ägget", helst vill min absolut inte resa sig ur stolen direkt. Och definitivt inte kissa men vad gör man då man ska dit med blåsan full, hua.

Ett dammkorn mellan två pannkakor var en bra bild att ha i huvudet. Själv ser jag mest hur livmodern liksom är som en avlång ballong från alla illustrationer och bilder. Tänker genast att de stackars ägget/äggen svävar hjälplöst omkring därinne.

Grattis till plus villsågärna! Solig Mera plus i tråden vill vi ha.

Intressant att höra flera av er med manlig faktor berätta om era erfarenheter. Att det forskas för lite är nog ett faktum, man konstaterar manlig faktor och sen - ingenting. Varför eller om det går att försöka förbättra hoppas liksom över bara för att sätta full fokus på ICSI och behandling av kvinnan. Kanske man kan tänka sig lite bådeoch parallelt? Det verkar som om det finns någon skiljelinje åldersmässigt där man automatiskt skyller allt på äggen och aldrig nämner att det kan bero på simmarna.

Håller med dig Mumin om att det verkar generellt som att det är mer tabubelagt att vara öppen med manlig faktor. I vårt fall är jag äldre så alla tar liksom för givet att vi inte har barn (än) pga mig.

• callimero

Halli hallå, här går det ingenstans just nu. Ska på samtal hos kliniken där vi gjort de flesta av alla försök och försöka pumpa läkaren på så mycket fakta som möjligt.

Hur har det gått phillie, fick ni till frysen?

Hoppas de grattar er ordentligt nu villsågärna, det är värt ett fyrverkeri tycker jag!

Bra att de kan lotsa in simmarna med ICSI om äggen är hårda i skalet cattm.

• callimero

Hoppas det är guldägget deluxe som fastnar så ni slipper fundera vidare på fortsättning!

Svar på tråden Vi med manlig infertilitet som ska göra/har gjort ICSI