Anwen skrev 2010-10-29 20:01:52 följande:
Jaani, hur gör man? Det är då verkligen inte lätt att lägga om vanor och minska på stressen, fastän man har en bra morot! Mycket handlar nog om prioriteringar, att inte ta på sig mer än nödvändigt, kunna säga nej, inte ta med sig jobbet hem, och att inte lägga så mycket energi på sånt man ändå inte kan påverka. Och för min del, planera! och följa planeringen. Personligen behöver jag mer struktur i vardagen, och prioritera rätt! Stanna upp, känna efter, och tänka till.
Idag jobbade jag över igen, så dumt!! Det var inte ens SÅ nödvändigt! Fick bara för mig att få klart en grej jag velat fixa hela veckan, som tog lite längre tid än jag räknat med (räknar alltid fel). Men egentligen, så kunde det ju faktiskt vänta till nästa vecka!! Varför varför skjöt jag inte upp det och åkte hem istället?
Jag har ca 6,5 mil till jobbet så har ju lite restid också, så kommer ofta hem mellan 18 och 19 på kvällarna... då är jag trött, orkar ingenting, sitter framför datorn, och fixar mat alldeles på tok för sent på kvällen, lägger mig för sent, får för lite sömn, orkar knappt upp på morgonen, stressar iväg och blir senare än önskat till jobbet (acceptabel tid dock). Det är ett mönster som jag/vi MÅSTE bryta!Åh vad kul! Vill också designa mitt eget hus en dag ;). Bra att ni har andra som bygger, och har ni råd så tycker jag nog ni kan leja bort det andra också, det kan det vara värt. Själv skulle jag ha tvättat bilen för flera månader sedan, tror faktiskt jag ska kosta på mig att låta någon annan göra det åt mig nu till veckan ;).
När ÄL infaller, skulle det kunna finnas nåt du kan göra för att minska din mans stress, och öka chansen att ni får till det? Göra det lite extra mysigt o så.
ohbaby skrev 2010-10-29 17:19:35 följande:
Hej! Jag joinar gärna er.
Vi har försökt "på riktigt" sen i augusti. Blev sjukskriven för stress förra veckan och försöker komma tillbaka men det går inte helt bra...
Har ni några tips på hur man stressar ner?
Vi har försökt ta några helt lediga kvällar utan att göra något alls, kanske tittat på nån film eller nåt. Men det hjälper ju inte långsiktigt direkt! Jag håller på att skära ner på det jag gör. Jobbar bara 75% men arbetar frivilligt med ungdomar på kvällar och helger. Måste nog sluta med det tyvärr.. Men det vill jag inte! jaja... prioriteringar antar jag.
Du kanske inte måste sluta helt med ungdomsarbetet, men iaf dra ned det till en gång i veckan eller nåt?Vad jobbigt att vara ifrån varandra och svårt att pussla ihop det vid "rätt" tillfällen :S.
Men det enda man kan förändra är ju en själv, jag tror du i första hand får koncentrera dig på att minska din egen stress, och om möjligt prioritera och planera rätt när ÄL infaller. Försöker du hålla nån koll med ÄL-stickor eller fertilitetsmonitor?
Nej men jag känner att äl stickor måste jag inskaffa om vi ska få detta att funka. pratade med sambon om detta o det är så dumt om han inte är här när jag har äl. mistänker att den inte faller in rätt fören i jan