Inlägg från: mugglesfan |Visa alla inlägg
  • mugglesfan

Precis fått reda på att vi väntar tvillingar i maj 2011!!!

Jo just det, vi har ju Moas spjälsäng sparad och vi tänkte ha båda i den i början, så vi har inte ens skaffat en spjälsäng till ännu. Moa sov ju inte i sin spjälsäng förrän hon var 2 mån för det såg ju för löjligt ut att lägga henne i den när hon var nyfödd för hon var så liten. Och då var hon ändå fullgången... Våra tvillingar får också dela rum. Skulle tro efter vad jag hört om tvillingar att de kommer att vilja dela rätt länge (och vi får ju dessutom helt säkert två av samma kön). Sedan har vi ett sovrum till men vem som får flytta in i det får vi se (det ligger på nedervåningen medan de övriga ligger på övervåningen).  Just nu håller vi (el ja, snickaren vi har hyrt in ) på att färdigställa vårt nya sovrum av det gamla allrummet som vi ändå aldrig använde så att vi sedan kan göra i ordning tvillingarna rum (de får det rummet vi har nu). Det kliar i mina fingrar att plocka fram spjälsängen från garaget och börja göra i ordning. Och få plocka fram lite av Moas små bebiskläder och lägga dem i byrån. Få boa lite! Nu när man äntligen vågar...

Det vi har köpt hittills är vagn och skötbord/byrå från IKEA som vi ska ha i badrummet på övervåningen. På nedervåningen kör vi nog bara en skötbädd på bänken i tvättstugan/grovköket. Vi tänkte att det är käckt att ha en "blöjstation" på varje våning så man slipper kuta upp el ner med två bebisar tex mitt i natten.

• mugglesfan

Yasmin: jag vill absolut helst föda vaginalt men det beror ju inte bara på mig denna gång. Dels måste den längst ner ligga med huvudet ner (gör Beda just nu men de kan ju båda vända sig länge till). Och dels så är det ju inte säkert att man kan undvika snitt - om tex barnen mår dåligt av ngn orsak och de måste ut fort. El om man får havandeskapsförgiftning... Jag hade en väldigt bra vaginal förlossning med min dotter och jag tror att andra gången blir ännu lättare.

Apropå ultraljud så har vi gjort så många att jag tappat räkningen. Först v7 för att se hjärtat slå (eftersom jag haft MA), sedan v10 tidsbestämning inför KUB-NUPP (då fick vi tvillingbeskedet), sedan v13 NUPP, sedan v19 RUL (då fick vi TTS-beskedet), sedan ca3-4 st v20 före och efter op, sedan ett i veckan i v21-23, och nu varannan vecka from v23. Puh! Tur det inte är skadligt för barnen... De kan tydligen bli vänsterhänta av många ul men det skiter jag i i så fall.

Vi tyckte vi hittade ett käckt skötbord på IKEA som kan göras om till vanlig byrå när barnen är blöjfria sedan (Hensvik tror jag det hette) men vi har hyfsat stort badrum så det funkar. Jag gillar dessutom att det var lådor under skötbordet så man kan förvara kläderna där som man ändå byter på barnen.

• mugglesfan

Vår läkare sa att han haft en patient som väntade tvillingar där barnen vänt sig så sent som i v35(!). Vi frågade nämligen hur sent de kunde ändra sig (hur länge det finns plats liksom). Jag trodde väl aldrig att det hände så sent som v35 iaf...

FrökenJo: ja skriv så som du tänkt till FK, det låter väl vettigt. Inte kan man jobba om man inte kan stå el gå? Jag har ingen aning hur petiga de är när man är tvillinggravid. Både min läkare och min BM verkar väldigt skeptiska till att jag jobbar heltid fortfarande och min läkare tycker ju som sagt att senast v28 ska jag gå ner i tid, oavsett. Han sa att det bygger på erfarenhet - vilar man så stannar barnen längre i magen. Så man tycker ju att den kunskapen borde finnas på FK också...

Det här lär absolut vara min sista graviditet - vi hade tänkt oss två barn och nu får vi 3 (dessutom har jag precis fyllt 40 så fler chanser finns knappast...).  Jag vill helst undvika snitt då jag hade så lite känningar efter min förlossning sist, mådde jättefint redan några dagar senare. Hade aldrig ont av att sitta osv. Då blev jag ändå klippt och sydd med några stygn. Jag är lite rädd för det där op-ärret, att det ska göra hemskt ont, att jag inte får lyfta min dotter på länge (6v - stämmer det?) osv. Men jaja, det blir som det blir, ingen idé att tänka på det nu.

Däremot tänker jag på att jag kommer att sakna de här buffarna i magen - det är ju så otroligt mysigt när de bökar där inne. Jag är så tacksam att jag får uppleva det (känner många som kämpar med att bli gravida...)

• mugglesfan

jenpuh: grattis till fint TUL! Våra tvillingar väger ca -18% men allt under -25% lämnas utan åtgärd enl våra läkare. Och det är ju inte vikten så mkt som tiden i magen som spelar roll pga lungmognaden, så jag tror verkligen inte du behöver fundera över deras vikt.

• mugglesfan

annelian: jag väntar nog ett tag till. Jag har inte ens förstått att jag snart ska sluta jobba! Men jag köpte två jättesöta mininallar idag som de ska få ha i kuvösen, kunde inte motstå så dem får jag packa ner i väskan sedan.

• mugglesfan

love: vi hyr babyskydd via NTF. Det kostar bara 400 kr för 9 månader. Sedan köper vi en till av den stora som de ska ha tills de blir 4 år. Vad skönt att ha kommit till v30! *längtar*

Själv är jag i v26 men veckorna rullar på ganska fort nu tycker jag. På onsdag ska jag till BM och då ska vi samtidigt besöka neo, för det har jag fått rekommendation kan vara bra att göra i förväg.

• mugglesfan

Jag tittar också på Livet på BB! (Är det inte konstigt att alla där verkar släpa med sina mammor till förlossningen?). Är det ngn av er som sett serien om Sexlingarna? Herreguuuud - där ligger vi i lä (som tur är)! Jag blir alldeles matt bara jag ser det på tv och så tänker jag "vad lätt det ska bli med bara 2"

Hormoner ja: tittade på födelseannonserna i tidningen i helgen och tänkte då på när vi ska skriva vår. Jag har en tanke om att tacka vår doktor i Huddinge i annonsen och när jag tänkte på det fick jag tårar i ögonen. Så visst finns det hormoner

Vi tapetserade fondväggen i vårt nya sovrum och i helgen får vi hjälp av kompisar att flytta den tunga IKEA-garderoben och sängarna från vårt gamla rum (som tvillingarna ska ha) till det nya. Sedan ska vi plocka upp spjälsängen och sängkläder och lite babykläder.

Är det ngn mer som funderat på att man kanske borde köpa lite mer kläder i de minsta storlekarna? Min dotter var 49 cm och 3,4 kg när hon kom ut fullgången i v40 och då var stl 50 nästan för stort. Enligt alla läkare riskerar åtminstone vi för tidig födsel (tom för att vara tvillingar) och då funderar jag på om man borde skaffa slt 44 el likn...

• mugglesfan

Någonstans har jag fått tipset om denna sida: www.minus56.se/17-44-cl
    Men det känns lite dyrt med 209 kr för en body... Jaja, ska kolla Kappahl först.

• mugglesfan

Var hos BM igår och magen mätte 31 cm (motsvarar v33 enl tvillingkurvan på niomanader.se). Imorgon går jag in i v27 - tjohooo!!!! När op gjordes i v20 visste jag ju inte ens om vi skulle klara v25... Nu har jag gott hopp om v28 och plus det.

Vi var och besökte neo också och det kändes hoppfullt. Vi fick träffa en sköterska/BM där som berättade lite hur det går till vid en tvillingfödsel. Bla att om de kommer för tidigt kan de vara lite svaga och då får inte mamman upp dem på bröstet, utan de försvinner in på undersökning direkt. Då ska pappan hänga på barnsköterskan/BM och följa med barnen. JAg kände hur jag fick gråten i halsen vid tanken på att föda dem och att de sedan försvinner iväg direkt Om de mår bra och är "stabila" så får såklart mamman hälsa på dem först men ofta är de ju mindre och behöver hjälp med andning osv. Det kan ju vara bra att vara förberedd på detta iaf.

Vi fick också se lite olika förlossningsrum/undersökningsrum/kuvösrum mm. Det satt bildcollage i korridoren på prematurbarn som det gått bra för. Den minsta flickan var född i v 25+3 och vägde endast 470 gr (hon var tillväxthämmad så hon borde varit större i den veckan)!!! Men det hade gått bra det med tydligen...

I v26 som jag är i nu anses barnen ha goda chanser till ett bra liv. I v28 är det "lugnt" enl dem på neo. Och allt över det är såklart en bonus. Det kändes väldigt hoppfullt att ha varit där. Men ni andra verkar ju rasa på med bra fart mot 30+ veckor, så här verkar det ju inte bli så många prematura barn

• mugglesfan

Jag frågade förresten om kläder och så länge de ligger i tex kuvös har de inga kläder på sig utan bara blöja och tex en filt, för annars blir det för svårjobbat för personalen. När de blir lite större och stabilare får de flytta till en säng (och då får tvillingar ligga i samma) och då kan de få ha kläder på sig om föräldrarna vill men det är inte nödvändigt (jag tror det är värme i sängen). Så någon body i stl 44/50 räcker säkert. Jag tror jag vill köpa ngt bara för att ha köpt ngt särskilt till Ada och Beda (annars får de nog ärva en del av Moa), det fanns en del fina bodys på pytteliten.nu tyckte jag. Jag köpte varsin mininalle till dem på Apoteket härom veckan, kunde inte motstå för de var så söta.

Svar på tråden Precis fått reda på att vi väntar tvillingar i maj 2011!!!