• längtan09

Kombi-bilstol, vad är för- och nackdelar?

Man ska inte vända en kombistol. Dels så är dom för tunga och sen är det även kass bältesstyrning. Så frammåt är en bältesstol bättre. Däremot är kombistolar (iaf britax) bra på det sättet att dom är långa i ryggen. Man kan därför använda den längre. Vi t. ex har en britax multi-tech, men vi kommer aldrig vända den frammåt, men vi köpte den för att den är lång i ryggen som sagt.

Så som Valmar skrev, välj en stol som passar er och er bil. Och vänd inte stolen frammåt om det är en kombi stol utan köp på istället en bältesstol.

Mamma sedan juni 2009
  • längtan09
    M och M skrev 2010-10-20 14:07:36 följande:
    Okej

Men hur länge ryms de med benen i en bakåtvändsto, egentligen? Måste ju bli väldigt trångt efter ett tag? Då måste man väl ha en framåtvänd stol? Eller?
    Om jag fattat det rätt så är det Britax Multi-tech och Britax Two way som dom får plats i längst. Det är vändbara stolar båda två. Det finns sjuåringar som får plats i Two wayen. Så bara man köper rätt stol löser det sig. Dock ska man tänka på att Two wayen passar inte till spädbarn så den inte är ombonad. Tycker om vår multi-tech (som är snäppet kortare än Two wayen) för att den har stöd runt huvudet.

Det finns flera sätt det kan bli trångt på. dels kan bältet bli för kort när dom har tjocka ytterkläder på sig eller så kan det blir dåligt med benutrymme. därför ska man kolla så att stolen har ganska långa bälten. Ang benutrymmet så är det inte farligt att sitta med böjda ben. Det är ju bättre med ett brutet ben än dom skadorna som kan bli vid en krock om en barn sitter frammåt.

En bilbarnstol (den efter babyskyddet alltså) är urvuxen först när toppen av örat går upp till kanten eller när viktgränsen är passerad. Därför är oftast bäst att köpa någon av dom stolarna som går upp till 25 kg.

Men som sagt, med rätt stol så rymms dom väldigt länge. Jag kan se att till vår multi-tech är det lite dåligt med benutrymme, men som sagt, det är inte farligt med böjda ben.

I min värld vänder man inte barnet frammåt förens han eller hon vuxit ur stolen. Är det innan fyra år kollar man om det finns någon annan stol som har längre rygg eller så. Inget magiskt händer vid fyra år och det är inte farligt att åka bakåt tills man är 6-7 år, det är till och med en rekomendation.
    Mamma sedan juni 2009
  • längtan09
    pigglet skrev 2010-10-20 21:19:55 följande:
    Kolla på en twoway, eftersom det troligtvis är den stol som gör att barnet kommer kunna sitta bakåtvänd längst.
    Men man kan inte sätta ett litet barn i en Two-way. Eller kan kan man väl, men den är mindre ombonad. T. ex finns inget som håller fast huvudet så då sover dom ju i obekväm ställning. Då är det bättre att satsa på en annan stol och sen vid 2-3 års åldern byta till en Two-way.
    Mamma sedan juni 2009
  • längtan09
    M och M skrev 2010-10-21 13:52:30 följande:
    Ja alltså min dotter är 6½månad nu och än kan vi lugnt ha acta grecon kvar, den räcker till 13kg eller när hon når över kanten. När kan man tänka sig börja använda en two-way då?
    Så fort hon kan sitta själv bör ni byta till en riktig stol. Det är säkrare. Och jag kan säga att min ettåring skulle inte kunna sitta i en two-way. Men om du kollar på längdkurvan för din dotter, är hon normallång, lite kortare eller lite längre? För så länge hon inte ligger på översta kurvan tycker jag nog en multi-tech borde räcka tills hon kan vändas frammåt.
    Mamma sedan juni 2009
  • längtan09
    M och M skrev 2010-10-22 17:54:57 följande:
    Verkar som om hon på affären tyckte Britax Hi-Way var bättre, och bakåtvänt räcker de lika länge sa hon
    Om jag fattat rätt så är Two-wayen den med längst rygg, sen kommer mulit-techen och sen hi-wayen. Det är möjligt att det inte skiljer mycket mellan hi-way och multi-tech. Hi-wayen är ju om annat inte billigare. Men var noga med att kolla så den passar i er bil. T. ex har man skålade säten behövs en kil och till Multi-techen finns ingen sån att köpa.
    Mamma sedan juni 2009
Svar på tråden Kombi-bilstol, vad är för- och nackdelar?