• Nelly08

Farlig gift i Avent flaskor?

Jag läste igår att avent flaskor kan framkalla ett giftigt ämne BPA när man värmer den.
    Är det någon som har hört det tidigare? Stämmer det?
     Jag gillar flaskorna de har men nu vill jag nog byta, vill inte att barnen ska få i sig gift.
    Någon som har tips på en bra flaska för en 2ring och en 6 månaders?

• Svar på tråden Farlig gift i Avent flaskor?
  • bez imena

hm..läste ngt om farliga ämnen i plast i AB igår,det ska stå en siffra på den,är det en 7a på flaskan eller burken är det farligt...men är det 1,2,4 eller 5 ska det vara ofarligt plast...fast det kanske inte står ngt alls på den? Hmm..

• Kyltsi

Vad jag har förstått det som så innehöll de gamla flaskorna BPA, de nya som man kan köpa nu innehåller det inte. (dessutom så står det på förpackningarna om de är BPA fria)

• miacia
    Kyltsi skrev 2010-10-20 00:15:21 följande:
    Vad jag har förstått det som så innehöll de gamla flaskorna BPA, de nya som man kan köpa nu innehåller det inte. (dessutom så står det på förpackningarna om de är BPA fria)
    Stämmer. De nya flaskorna är lite gulaktiga och ska vara BPA-fria. 
  • Amelie av Paris

Enklast är att kolla i botten på flaskan. Det ska finnas en triangel. Inne i triangeln finns en siffra. De giftfria flaskorna har siffrorna 1,2, 4 eller 5. De andra kan du nog kasta.

• ylvab77

Jag jobbar på Avent så jag skall nog kunna ge lite klarhet i denna fråga.
    Samtliga flaskor som vi säljer nu är BPA-fria. För att veta om flaskan är BPA-fri kan man kolla följande:
    förpackningen - det framgår tydligt på förpackningen om flaskan är BPA-fri.
    men eftersom man oftast inte har kvar förpackningen så länge så kan man också kolla själva flaskan - och främst dess färg. Flaskor som är helt genomskinliga, klara, ofärgade innehåller oftast BPA, dvs både de från Avent som övriga varumärken. Alla flaskor och muggar från Avent som har en färg är BPA-fria. När det gäller flaskorna så är de svagt honungsfärgade (gulaktiga) eller lite grumligt vita/mjölkfärgade.
    Samtliga drickmuggar/Magic cups är också BPA-fria.

Varför använder man BPA i faskorna? Jo, flaskorna behöver vara lite mjuka för att inte spricka vid användning alt rengring. I helt klara plaster såsom PC (Polycarbonate) så tillsätter man ett ämne (BPA) för att göra dem mjukare och minska risken för skador på produkt och användare. BPA i stora mängder är inte bra att få i sig, dock visar all tester av våra tidigare flaskor, med BPA, att de inte avger BPA till användare/bebis - och skall därmed inte vara farliga. DOCK har vi valt att ersätta de tidigare materialen med nya BPA-fria för att vara helt på den säkra sidan och för att det är vad konsumenterna efterfrågar.

Återkom gärna om ni har frågor - vi har en facebook-grupp på www.facebook.com/philipsaventsverige där användare kan dela med sig av erfarenhet och åsikter samt där vi regelbundet besvarar frågor och ordnar tävlingar/utlottningar av produkter.

MVH Ylva Bäckström, för Avent

Svar på tråden Farlig gift i Avent flaskor?