• SretnaJa

7 månaders som inte babblar (T.ex. Dada, Mama, Baba) När började era?

Min son blir 7 månader om bara två dagar och han är en ganska tyst bebis förutom sina glädjeskrik, pruttljud med munnen, skratt och lite "Aah, Oooh, Eeeeh, Aaah". Ibland kan man höra något nytt ljud "Blauu" kan det då t.ex. låta men det försvinner lika snabbt som det kom, dvs han säger det en gång väldigt sällan.

Det är inget Baba, Dada, Mama, Papa osv. Läser runt om alla yngre bebisar som är i full gång med sitt livliga prat och informationssidor som talar om att bebisar vid 7 månaders ålder SKA kunna jollra/babbla på detta sätt.. Men min son gör ju inte det! 

Då blir jag givetvis väldigt orolig... Tycker det är obehagligt. Därför vill jag nu höra hur det var för er och era små.

Vad ÄR normalt? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-16 20:19
    Vill tillägga att han inte heller imiterar mina ljud.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-01 00:41
    Vill bara uppdatera ifall någon tittar in här senare. Babblet kom vid 10,5 månad.. massa baba, mama, dada, tata, papa, gaga...

Nu vid 11 mån säger han pappa och mamma med mening.

• Svar på tråden 7 månaders som inte babblar (T.ex. Dada, Mama, Baba) När började era?
  • SretnaJa

Vad skönt att det börjat! :) Jag har bara läst att de ska göra det så det är därför som det är skönt att höra hur det faktiskt är hos andra!

• hondär

Min flicka är 9.5 månader och säger inte "mamma el pappa".. Hon säger inte så mycket alls och har ganska nyligen börjat krypa... Om man ska jämföra är hon nog lite senare än andra barn med de mesta men det ä inge "fel"på henne, jag har lyx att ha en bebis en liiiten stund längre än andra ;) Fast igår sa hon nåt baba liknade till hennes pappas förtjusning..... hehe. Hon pratar när hon är redo för de! :)

jag vet barn som är yngre än henne som kan stå upp utan stör, resa sig själva och till och med gå lite... Det kan min dotter INTE! hehe.

Jag tror inte man ska oroa sig, de på BVC är väl uppmärksamma om det är något onormalt.

• k girl

När sonen var sju månader var han ganska tyst fortfarande och uttryckte sig framför allt med sådana där långa vokalljud som du beskriver, men han sade "mamamam" för första gången då. Vid åtta månader babblade han som aldrig förr, dels vissa ljud som han upprepade mycket ("äich!" och "oich" t ex) och dels flera stavelser, framför allt gagagaga och dadadada var det då. Nu har vi märkt att han kopplar ihop vissa ljud och vissa saker, han verkar t ex kalla både mig och mat för "namnam" (han är 10,5 månader).

• SretnaJa
    k girl skrev 2010-10-17 20:20:40 följande:

När sonen var sju månader var han ganska tyst fortfarande och uttryckte sig framför allt med sådana där långa vokalljud som du beskriver, men han sade "mamamam" för första gången då. Vid åtta månader babblade han som aldrig förr, dels vissa ljud som han upprepade mycket ("äich!" och "oich" t ex) och dels flera stavelser, framför allt gagagaga och dadadada var det då. Nu har vi märkt att han kopplar ihop vissa ljud och vissa saker, han verkar t ex kalla både mig och mat för "namnam" (han är 10,5 månader).

Hur ofta och hur länge höll pratstunderna med vokaler? För jag tycker inte att min son pratar så länge eller ofta. När han låter är det när han blir glad och skriker ut det! Annars är det på morgonen i sängen som han kan ljuda lite tyst för sig själv med vokaler, Aaa, Eee, Ooo, Aoo...

Har någon gång ibland hört ett "G" någonstans, t.ex. "Ghoo" när han tar ett djupt andetag och släpper ut det ljudet men inte mer än så.

Han älskar att brumma med munnen däremot och leka med tungan och blåsa så det spottas. 
  • Lingonblom

Olika barn utvecklar färdigheter i olika ordning. Min son började inte babbla förrän han var nästan nio månader. På BVC ingick det i 8-månaderskontrollen så jag var lite orolig ett tag men de tyckte att jag skulle ta det lugnt, det skulle säkert komma, och det gjorde det ju också. Jag tror att han hade fullt upp med sin motoriska utveckling och inte hade tid med "babblet". Han kröp jättemycket då. Nu är han snart 10 månader och det är uppenbart att han förstår vissa ord, t ex "klappa händerna" och "vinka" så det verkar inte vara något fel på hans språkutveckling :)

Det viktiga är att han leker med ljuden, det visar att han hör ordentligt. Babblet kommer säkert med tiden.

• k girl
    SretnaJa skrev 2010-10-17 21:05:51 följande:
    Hur ofta och hur länge höll pratstunderna med vokaler? För jag tycker inte att min son pratar så länge eller ofta. När han låter är det när han blir glad och skriker ut det! Annars är det på morgonen i sängen som han kan ljuda lite tyst för sig själv med vokaler, Aaa, Eee, Ooo, Aoo...

Har någon gång ibland hört ett "G" någonstans, t.ex. "Ghoo" när han tar ett djupt andetag och släpper ut det ljudet men inte mer än så.

Han älskar att brumma med munnen däremot och leka med tungan och blåsa så det spottas. 
    Det lät nästan som om han sjöng när han höll på. Om du då förstår hur jag menar? Jag funderade ganska mycket på det där också, men nu är jag inte orolig. Jag tycker inte att du ska vara det heller! Vet en liten tjej som inte lät någonting innan hon var runt 10-11 månader, men nu är hon strax över ett och säger flera ord.
  • SretnaJa
    k girl skrev 2010-10-17 21:44:45 följande:
    Det lät nästan som om han sjöng när han höll på. Om du då förstår hur jag menar? Jag funderade ganska mycket på det där också, men nu är jag inte orolig. Jag tycker inte att du ska vara det heller! Vet en liten tjej som inte lät någonting innan hon var runt 10-11 månader, men nu är hon strax över ett och säger flera ord.
    Jo jag förstår :) Så mycket pratar inte min lilla kille. Hans vokaler är korta och sällan. Men glädjetjuter gör han mer än gärna.

Jag ska försöka att oroa mig mindre! Det är så lätt hänt när man läser i böcker och sånt bara..
    Lingonblom skrev 2010-10-17 21:19:47 följande:
    Olika barn utvecklar färdigheter i olika ordning. Min son började inte babbla förrän han var nästan nio månader. På BVC ingick det i 8-månaderskontrollen så jag var lite orolig ett tag men de tyckte att jag skulle ta det lugnt, det skulle säkert komma, och det gjorde det ju också. Jag tror att han hade fullt upp med sin motoriska utveckling och inte hade tid med "babblet". Han kröp jättemycket då. Nu är han snart 10 månader och det är uppenbart att han förstår vissa ord, t ex "klappa händerna" och "vinka" så det verkar inte vara något fel på hans språkutveckling :)

Det viktiga är att han leker med ljuden, det visar att han hör ordentligt. Babblet kommer säkert med tiden.
     Tack för ditt svar! Innan babblandet kom igång, hur lät han då och var han ofta tyst?

Jag ska som sagt försöka att tänka på det lite mindre.. 
  • Jempajenny

Min dotter var nio månader när ma-ma, pa-pa, da-da-språket kom.

Nu är hon snart 26 månader och pratar mycket och relativt tydligt (även för utomstående) i upp till 6-7 ords meningar.

♥ Jempajenny, Agnes och bebisen i magen: jempajenny.bloggagratis.se
  • Lingonblom

Han sade mest "Aaaaa" och sånt. Han "pruttade" med munnen och gjorde ljud med varierande styrka men det var inget direkt artikulerat. När han var mindre sade han lite mer, ett tag var det "läo" och ett tag "agööö" minns jag. Sen slutade det och blev mest "Äääää" fast under några dagar sa han "de". 

Sedan helt plötsligt en vacker dag satt han i min famn och jag sade "jag är din mamma. MAMMA." Då sade han "mamma". Jag höll på att smälla av. Sedan fortsatte han. Mama, baba, papa, dada...

Svar på tråden 7 månaders som inte babblar (T.ex. Dada, Mama, Baba) När började era?