Inlägg från: SretnaJa |Visa alla inlägg
  • SretnaJa

7 månaders som inte babblar (T.ex. Dada, Mama, Baba) När började era?

Min son blir 7 månader om bara två dagar och han är en ganska tyst bebis förutom sina glädjeskrik, pruttljud med munnen, skratt och lite "Aah, Oooh, Eeeeh, Aaah". Ibland kan man höra något nytt ljud "Blauu" kan det då t.ex. låta men det försvinner lika snabbt som det kom, dvs han säger det en gång väldigt sällan.

Det är inget Baba, Dada, Mama, Papa osv. Läser runt om alla yngre bebisar som är i full gång med sitt livliga prat och informationssidor som talar om att bebisar vid 7 månaders ålder SKA kunna jollra/babbla på detta sätt.. Men min son gör ju inte det! 

Då blir jag givetvis väldigt orolig... Tycker det är obehagligt. Därför vill jag nu höra hur det var för er och era små.

Vad ÄR normalt? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-16 20:19
    Vill tillägga att han inte heller imiterar mina ljud.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-01 00:41
    Vill bara uppdatera ifall någon tittar in här senare. Babblet kom vid 10,5 månad.. massa baba, mama, dada, tata, papa, gaga...

Nu vid 11 mån säger han pappa och mamma med mening.

• Svar på tråden 7 månaders som inte babblar (T.ex. Dada, Mama, Baba) När började era?
  • SretnaJa

Tack för era svar..

Tycker bara det känns jobbigt för man går och väntar och väntar och sedan fyller han en till månad och så tänker man att det kanske sker till nästa men icke.. 

• SretnaJa
    Lakritstrollet75 skrev 2010-10-16 23:12:29 följande:
    Min första jollrade och sa "mamma" vid 6-7 månader. Pratade tidigt! Den andra gjorde inte det och pratar fortfarande inte, han blev 2 i somras. Så jag tror att man kan dra slutsatser av det, men kolla med bvc.
    Okej så det är så olika mellan dina?

Jag försöker sansa mig och jag ska ta upp det med BVC om en månad vid nästa kontroll om det inte hänt något tills dess.

Men vill ändå höra med er andra här för att höra hur det är för andra, helst vill jag ju se att jag inte är ensam om det :) 
  • SretnaJa
    millchan skrev 2010-10-17 01:11:33 följande:
    Hittade ditt forum och lovar att du inte är ensam.
    Du vet ju hur vi har det med Yuna!
    Kram på dig!!!Hjärta
    Tack! Jag vet ... Hjärta

KRAM
  • SretnaJa

Vad skönt att det börjat! :) Jag har bara läst att de ska göra det så det är därför som det är skönt att höra hur det faktiskt är hos andra!

• SretnaJa
    k girl skrev 2010-10-17 20:20:40 följande:

När sonen var sju månader var han ganska tyst fortfarande och uttryckte sig framför allt med sådana där långa vokalljud som du beskriver, men han sade "mamamam" för första gången då. Vid åtta månader babblade han som aldrig förr, dels vissa ljud som han upprepade mycket ("äich!" och "oich" t ex) och dels flera stavelser, framför allt gagagaga och dadadada var det då. Nu har vi märkt att han kopplar ihop vissa ljud och vissa saker, han verkar t ex kalla både mig och mat för "namnam" (han är 10,5 månader).

Hur ofta och hur länge höll pratstunderna med vokaler? För jag tycker inte att min son pratar så länge eller ofta. När han låter är det när han blir glad och skriker ut det! Annars är det på morgonen i sängen som han kan ljuda lite tyst för sig själv med vokaler, Aaa, Eee, Ooo, Aoo...

Har någon gång ibland hört ett "G" någonstans, t.ex. "Ghoo" när han tar ett djupt andetag och släpper ut det ljudet men inte mer än så.

Han älskar att brumma med munnen däremot och leka med tungan och blåsa så det spottas. 
  • SretnaJa
    k girl skrev 2010-10-17 21:44:45 följande:
    Det lät nästan som om han sjöng när han höll på. Om du då förstår hur jag menar? Jag funderade ganska mycket på det där också, men nu är jag inte orolig. Jag tycker inte att du ska vara det heller! Vet en liten tjej som inte lät någonting innan hon var runt 10-11 månader, men nu är hon strax över ett och säger flera ord.
    Jo jag förstår :) Så mycket pratar inte min lilla kille. Hans vokaler är korta och sällan. Men glädjetjuter gör han mer än gärna.

Jag ska försöka att oroa mig mindre! Det är så lätt hänt när man läser i böcker och sånt bara..
    Lingonblom skrev 2010-10-17 21:19:47 följande:
    Olika barn utvecklar färdigheter i olika ordning. Min son började inte babbla förrän han var nästan nio månader. På BVC ingick det i 8-månaderskontrollen så jag var lite orolig ett tag men de tyckte att jag skulle ta det lugnt, det skulle säkert komma, och det gjorde det ju också. Jag tror att han hade fullt upp med sin motoriska utveckling och inte hade tid med "babblet". Han kröp jättemycket då. Nu är han snart 10 månader och det är uppenbart att han förstår vissa ord, t ex "klappa händerna" och "vinka" så det verkar inte vara något fel på hans språkutveckling :)

Det viktiga är att han leker med ljuden, det visar att han hör ordentligt. Babblet kommer säkert med tiden.
     Tack för ditt svar! Innan babblandet kom igång, hur lät han då och var han ofta tyst?

Jag ska som sagt försöka att tänka på det lite mindre.. 
  • SretnaJa
    Lingonblom skrev 2010-10-17 22:32:05 följande:
    Han sade mest "Aaaaa" och sånt. Han "pruttade" med munnen och gjorde ljud med varierande styrka men det var inget direkt artikulerat. När han var mindre sade han lite mer, ett tag var det "läo" och ett tag "agööö" minns jag. Sen slutade det och blev mest "Äääää" fast under några dagar sa han "de". 

Sedan helt plötsligt en vacker dag satt han i min famn och jag sade "jag är din mamma. MAMMA." Då sade han "mamma". Jag höll på att smälla av. Sedan fortsatte han. Mama, baba, papa, dada...
    Låter lite som min kille då :) Hoppas det lossnar snart för honom också! Och vilken härlig känsla jag fick när jag läste om hur han sa mamma :)
  • SretnaJa

Åh jag tycker det är jobbigt. Jag försöker få honom att prata i konsonanter men han tar inte efter alls. Bara glädjetjuter, blåser med munnen och Aooar!

• SretnaJa

Tack för tips vortbitarn :) Hur var/är det med din bebis vid 7 mån? Ska man oroa sig? Jag får jätteont i magen av det här faktiskt.

• SretnaJa
    zelia skrev 2010-10-21 22:28:30 följande:
    Min yngsta kunde inte säga dada och dylikt förrän vid 9-10 månader och det var helt OK enligt bvc.  Jga tror inte att du behöver oroa dig alls.
    Tack tack tusen tack :)
    kakmamman skrev 2010-10-22 13:37:28 följande:
    Det har kommit perioder då jag har trott att nåt är fel med språket =) men en dag så kom det bara.. Man såg hur han ansträngde sig genom att härma med enbart munnen..så som man själv ser ut när man säger "maammmaa" haha, sen en dag så kom det bara, han sade mama väldigt tidigt, och bappa.. och med tidigt menar jag runt 6 månader, eftersom dom flesta normalt gör det vid 8 månader, det är heller inte sent vid 9 månader.

Men det är som med allt annat, det är olika utvecklingsperioder =)
    Är det något annat som bebisen lär sig så får resten vänta =)

Min son t.ex han kryper inte, men eftersom han har hasat sig fram så har han ju lärt sig sitt sätt att ta sig fram =) han försöker krypa, men föredrar sitt has (fort går det)

Men en dag när han åt mat som han tyckte så mkt om (banangröt) så sade han MMMM.. så gjodre jag likadant, men öppnade munnen samtidigt, och var  väldigt tjatig och höll på så hela tiden, varje dag.. haha, se kom det bara..en morgon när vi vaknade så kröp han mot mig och sade mha-ma.. <3
    Du är så snäll som delar med dig av detta till mig! Tack så mycket för dina lugnande ord.
    Minxy skrev 2010-10-22 22:01:32 följande:
    Nämen jisses, inte stressa!

Sonen började inte göra några "riktiga" ljud med mening förrän han var runt 1 år. Nu är han 2,5 och pratar så jag får skavsår i öronen.
    Dottern är 11 månader och har precis börjat säga "Dä" (där) och peka när man frågar vart t.ex. lampan är. Hon har också nu i dagarna börjat säga "Eejejejejejejej" och vinka hysteriskt när jag säger Hej då och vinkar på morgonen

Det kommer.
     Hjärta Det betyder jättemycket för mig att du tog dig tid att svara på min fråga, för det här är något som jag tänkt mycket på och då känns det genast lite bättre när någon kan dela med sig av liknande erfarenhet där allting gått bra! Tusen tack! Jag håller er uppdaterade, skriver när något nytt händer sen :)

Hittills kan jag säga att han verkligen "pratar" mer än tidigare, dock med sina vokaler, fast tidigare var han tystare än vad han varit de senaste dagarna. Aooar massor i jämförelse :) 
  • SretnaJa

Vill bara uppdatera ifall någon tittar in här senare. Babblet kom vid 10,5 månad.. massa baba, mama, dada, tata, papa, gaga...

Nu vid 11 mån säger han pappa och mamma med mening. 

Svar på tråden 7 månaders som inte babblar (T.ex. Dada, Mama, Baba) När började era?