zelia skrev 2010-10-21 22:28:30 följande:
Min yngsta kunde inte säga dada och dylikt förrän vid 9-10 månader och det var helt OK enligt bvc. Jga tror inte att du behöver oroa dig alls.
Tack tack tusen tack :)
kakmamman skrev 2010-10-22 13:37:28 följande:
Det har kommit perioder då jag har trott att nåt är fel med språket =) men en dag så kom det bara.. Man såg hur han ansträngde sig genom att härma med enbart munnen..så som man själv ser ut när man säger "maammmaa" haha, sen en dag så kom det bara, han sade mama väldigt tidigt, och bappa.. och med tidigt menar jag runt 6 månader, eftersom dom flesta normalt gör det vid 8 månader, det är heller inte sent vid 9 månader.
Men det är som med allt annat, det är olika utvecklingsperioder =)
Är det något annat som bebisen lär sig så får resten vänta =)
Min son t.ex han kryper inte, men eftersom han har hasat sig fram så har han ju lärt sig sitt sätt att ta sig fram =) han försöker krypa, men föredrar sitt has (fort går det)
Men en dag när han åt mat som han tyckte så mkt om (banangröt) så sade han MMMM.. så gjodre jag likadant, men öppnade munnen samtidigt, och var väldigt tjatig och höll på så hela tiden, varje dag.. haha, se kom det bara..en morgon när vi vaknade så kröp han mot mig och sade mha-ma.. <3
Du är så snäll som delar med dig av detta till mig! Tack så mycket för dina lugnande ord.
Minxy skrev 2010-10-22 22:01:32 följande:
Nämen jisses, inte stressa!
Sonen började inte göra några "riktiga" ljud med mening förrän han var runt 1 år. Nu är han 2,5 och pratar så jag får skavsår i öronen.
Dottern är 11 månader och har precis börjat säga "Dä" (där) och peka när man frågar vart t.ex. lampan är. Hon har också nu i dagarna börjat säga "Eejejejejejejej" och vinka hysteriskt när jag säger Hej då och vinkar på morgonen
Det kommer.
Det betyder jättemycket för mig att du tog dig tid att svara på min fråga, för det här är något som jag tänkt mycket på och då känns det genast lite bättre när någon kan dela med sig av liknande erfarenhet där allting gått bra! Tusen tack! Jag håller er uppdaterade, skriver när något nytt händer sen :)
Hittills kan jag säga att han verkligen "pratar" mer än tidigare, dock med sina vokaler, fast tidigare var han tystare än vad han varit de senaste dagarna. Aooar massor i jämförelse :)