• Tom Araya

Vår son gick ut i porten inatt när vi låg och sov.

Fundera på någon form av larm.
    Alla sätt att försvåra möjligheterna att ta sig ur rummet eller lägenheten är vanskligt ur säkerhetssynpunkt.

• Tom Araya
    Lussekatta skrev 2012-03-17 18:30:11 följande:
    Vi bor på bottenvåningen och det är nog det bästa ur säkerhetssynpunkt?.. Om man jämför med att hoppa 3 våningar med sina små barn eller gå ut i en rökig trapp.
    Det finns planer för hur man får ut även de på plan 2, 3, 4 o.s.v.

Dock hjälper inget av dessa om du är inlåst på rummet eller i lägenheten.
  • Tom Araya
    Lussekatta skrev 2012-03-17 18:44:47 följande:
    Men det jag menar är alltså att trots att han bara är fyra år skulle han kunna öppna sitt fönster själv och bara hoppa ut på gatan. En rymningsplan för utrymning på plan 4 är ju inte mycket värd för en fyraåring om mamma ligger avsvimmad på golvet.
    Tvärt om. En fyraåring måste kunna rädda sig själv eller räddas även om mamman ligger avsvimmad på golvet.
  • Tom Araya
    Lussekatta skrev 2012-03-17 21:01:02 följande:
    jo visst men förklara hur det går till isåfall?...
    Genom trapphus eller brandstege/brandtrappa.
    Hus högre än 8 våningar ska ha dubbla trapphus.
    Går inte det är det genom fönster eller balkong som gäller, med hjälp av stegbil, hävare (sky lift), räddningsrutschkana eller hopp på språngkudde.
  • Tom Araya
    Tokstolla skrev 2012-03-19 05:33:11 följande:
     Vi låser överlåset på natten och gömmer nycklarna. Men jag kan ju lätt säga att jag hade skitit i vad hyresvärden sade om dörren. 
    Det du gör är verkligen "Big no, no" ur säkerhetssynpunkt. Hur tänker du egentligen?
  • Tom Araya
    Mammatilltvåprinsar skrev 2012-03-19 05:24:39 följande:
    Vad läskigt! Tror kåpor är förbjudna nu av brandsäkerhetsmässiga skäl? Den blir så varm om det brinner att man inte kan låsa upp. Men det problemet kanske de löst på nya kåpor?
    Det borde funka med kåpa i plast, den smälter ju om det blir för varmt.
  • Tom Araya
    Tokstolla skrev 2012-03-19 20:54:55 följande:
    Det började med att vi vid upprepade tillfällen märkte att vårt underlås inte var låst på morgonen. (trots att jag är sjukt nojig över att det ska vara låst på kvällen) men hyresvärden vägrar byta lås. (Detta trots att när vi flyttade in fick 4 övernycklar och endast 3 till underlåset). Våra nycklar är lättillgängliga för oss men svåråtkomliga för sonen och vi kan klättra ut genom fönstret vid 3 väderstreck. 

Det är så jag tänker... Kåpan är väl minst lika farlig ur säkerhetssynpunkt? Eller har du tänkt på något jag inte sett?  
    Följande är vad som bör eftersträvas.
    Alla, även barn och gäster ska snabbt kunna ta sig ut vid brand, utan hjälp eftersom ni andra kan vara utslagna, även när de är panikslagna, stressade och strömmen gått.

Problem med barn som springer ut om nätterna får lösas på andra sätt än att låsa in dem.
    Konsekvenserna av att inte kunna ta sig ut vid brand är betydligt allvarligare än en ensam 3-åring springandes i trapphuset om natten.

Kåpan är inte svår att få upp. Är den brännhet kan du bara slita åt dig något, ett klädesplagg exempelvis som skydd av handen mot värmen. Men antagligen är värmeutvecklingen i farstun ditt största problem om skyddskåpan på dörren hunnit bli skållhet.
  • Tom Araya
    PruttPottan skrev 2012-03-23 12:02:20 följande:
    Min också verkar det som tidvis men av andra orsaker. För en vecka sen hittade jag sonen med hans nya glasögon för 6 papp.. Äntligen erkände han iaf problemet med att han inte vakar.

Men eftersom alla lösningar i form av lås osv är bannlysta här inne så undrar jag ändå hur man gör bäst..
    Någon form av larm.
Svar på tråden Vår son gick ut i porten inatt när vi låg och sov.