• Tokstolla

Vår son gick ut i porten inatt när vi låg och sov.

Vår tvååring har fått upp den barnsäkra kåpan vid ett flertal tillfällen- och den är svår! Vi låser överlåset på natten och gömmer nycklarna. Men jag kan ju lätt säga att jag hade skitit i vad hyresvärden sade om dörren. Jag hade satt upp en säkerhetskedja högt upp och tagit smällen när jag flyttade där ifrån- lagt undan en 100lapp eller liknande varje månad i hopp om att det skulle räcka i längden. (Om jag nu inte låste överlåset). 

Vågar inte ens tänka på vad som skulle kunna hända om vår son gick ut mitt i natten :S 

• Tokstolla
    Tom Araya skrev 2012-03-19 16:21:16 följande:
    Det du gör är verkligen "Big no, no" ur säkerhetssynpunkt. Hur tänker du egentligen?
    Det började med att vi vid upprepade tillfällen märkte att vårt underlås inte var låst på morgonen. (trots att jag är sjukt nojig över att det ska vara låst på kvällen) men hyresvärden vägrar byta lås. (Detta trots att när vi flyttade in fick 4 övernycklar och endast 3 till underlåset). Våra nycklar är lättillgängliga för oss men svåråtkomliga för sonen och vi kan klättra ut genom fönstret vid 3 väderstreck. 

Det är så jag tänker... Kåpan är väl minst lika farlig ur säkerhetssynpunkt? Eller har du tänkt på något jag inte sett?  
  • Tokstolla
    YummyMami skrev 2012-03-20 06:40:18 följande:
    Under en viss tid av barnens utveckling så fårman välja mellan pest och kolera. Har man ett rymningsbenägen barn som sakn vett e än en ensam 3-åring springandes i trapphuset om natten. Kåpan är inte svår att få upp. Är den brännhet kan du bara slita åt dig något, ett klädesplagg exempelvis som skydd av handen mot värmen. Men antagligen är värmeutvecklingen i farstun ditt största problem om skyddskåpan på dörren hunnit bli skållhet.[/quote]
    Nu blev det konstigt men.. Under en viss tid av barnens utveckling så fårman välja mellan pest och kolera. Har man ett rymningsbenägen barn som saknar trafikvett och kan tänka sig att gå ut i pyjamas när det är minusgrader. Då låser man in ungen och sig själv, eftersom risken för att ungen kan antingen frysa ihjäl eller bli överkörd är betydligt större än att det börjar brinna.
    Eller för att det springer narkomaner fem dagar av sju och tar sitt heroin och sover ruset av sig tills klockan blir ca 05:00. Jo, vi har portlås utan kod men tydligen hjälper det inte särskilt bra... Nämnde jag att vi vill flytta och står aktivt i kö  
  • Tokstolla
    PruttPottan skrev 2012-03-23 11:27:26 följande:
    Om man nu sover så tungt att man inte vaknar, vad är din lösning då?
    Min man är sådan. Han vaknar inte ens om jag slår honom med knytnävar ibland. Men det hela berodde på svår sömnapné. 

jag däremot har en störd sömn åt andra hållet så vi har tänkt till ordentligt när vi ställt sängarna i vårt och sonens rum så att han inte väcker mig så fort han rör sig i sängen.
Svar på tråden Vår son gick ut i porten inatt när vi låg och sov.