• Kvammen

Väggurtag vid radiator

Att ha elurtag vid en radiator som jordar verkar inte så lyckat, varför sitter de ofta där?

• Svar på tråden Väggurtag vid radiator
  • PruttPottan

Fattar inte... Hur menar du?

• PruttPottan
    Kvammen skrev 2010-10-16 02:56:46 följande:
    El+jord=död.
    Trodde i min enfald att det var ojordat som var farligt..
  • Kvammen

Om man håller i ojordat och jord är det fatalt

• Kodia

Antar att det är för att det är där man behöver ha el, tex. till fönsterlampor, dator på skrivbord vid fönstret, brödrosten på köksbordet, osv.

Visst är det farligt att ta i elementet om man samtidigt håller i något strömförande, men oftast är det i så fall inte själva vägguttaget som orsakar olyckor, utan de elektriska apparaterna eller trasiga sladdar.

Eller så har jag missförstått vad du menar - förklara gärna!

• Kvammen

Om barn petar fel och håller i radiatorn?

• PruttPottan
    Kvammen skrev 2010-10-20 06:10:51 följande:
    Man har givetvis petskydd, eller? Finns det nåt "peta rätt" menar du?
  • Kodia
    Kvammen skrev 2010-10-20 06:10:51 följande:
    För att få ström i sig från ett normalt vägguttag måste man föra in ledande föremål i hålen en bra bit (1-2 cm?) eftersom uttaget i sig har ett petskydd. Risken är inte så stor, tror jag, men självklart är det viktigt att lära barnen att man inte skall röra uttagen alls. Om du menar att de "petar fel" med en stickkontakt är det ingen fara, för de är så utformade att man inte kan få in dem i uttaget och samtidigt hålla i en strömförande del.
    Det är nog ännu viktigare att lära barnen att inte leka med lampor (typ ta in dem i kojor), peta i brödrosten, inte vara i närheten om föräldrarna bygger/tapetserar, osv.
Svar på tråden Väggurtag vid radiator