• emilias

Vi vill flytta utomlands - men vilket land ska vi välja?

Vi är en familj på fyra (mamma 28 år, pappa 28 år, son 3½ år, son 1 år) som vill testa våra vingar. Först tänkte vi köpa hus här men kände nej vi vill inte låsa oss. Vi vill testa något nytt. Men vi vet inte vart. Vi tänker positivt - barn lär sig språk snabbt. Jag skulle plugga språket i landet vi flyttar till och min sambo kommer att fortsätta med sitt egna företag. Vi har börjat kolla runt och inser;
    - Förskolor i landet verkar svindyrt (runt 4000kr i månaden!!)
    - Kvaliten verkar variera mycket!

Så nu vill jag ha alla tips. Var ska vi flytta?

Vi önskar;
    - Bra förskola där man får LEKA
    - Inte alltför dyr förskola (helst gratis eller lite mindre pengar)
    - Gärna ett land där båda barnen (ålder 1 och 3) har rätt att gå på förskola
    - Land dit det är möjligt att flytta (helst inom EU eller land där det är lätt att få visum trots att vi inte kommer arbeta i landet, iaf inte till en början)
    - De i landet får gärna kunna liiite engelska iaf
    - Gärna (relativt) billigt att bo

Hmm.. ja det är det jag kommer på nu. Hit me! =0)

• Svar på tråden Vi vill flytta utomlands - men vilket land ska vi välja?
  • banansmoothie
    emilias skrev 2010-10-14 07:08:46 följande:
    jo jag har hört att det är vanligt. men om man inte har mor/farföräldrar och en av föräldrarna stannar hemma då förlorar man ju en stor del av familjens inkomst. Och det måste i många fall vara svårt att klara sig ekonomiskt då när jag räknar. Men det är nog bara jag som tycker detta låter så svårt eftersom jag inte är van vid det..
    Det beror lite på vilket land. Där jag bor t.ex. så sker beskattnigen per familj så om jag är hemma och min partner jobbar så betalar vi mindre skatt än om han var singel med samma jobb. Sen är det lägre skatt i allmänhet. Men visst det är väldigt anorlunda och det ställer till det om man inte vill vara hemma på heltid!
  • MamaPapa

Hej - som tidigare inlägg sagt så är ju barnomsorg kraftigt subventionerat i Sverige vilket är svårt att hitta i andra EU länder (jag har ju iofs inte forskat på det).

Å andra sidan brukar skatter då vara lägre. En dagisplats "kostar" lika mkt i drift - skillnaden är att i Sverige betalar du detta via skatten, hela livet oavsett om du har barn eller inte. Här i England där jag bor så betalar vi "här

• emilias

Jo jag har hört om att det är så både i Englad och Frankrike tror jag. Vårt återstående problem blir att jag tänkt plugga och min sambo kommer att jobba utifrån sitt svenska företag som han har. När jag googlat runt på det (inte alltför mycket) så verkar det som att han det första året måste betala svensk skatt.. Tror att det som krånglar till det är att han jobbar utifrån sitt egna företag, som är inskrivet i Sverige.. Men det här ska inte vara Mission impossible. Kanske känns det annorlunda att gå hemma när "alla andra mammor" också gör det. Borde ju finnas mer för barnen att göra då.,,

Är det någon som har koll på Frankrike? Hur är förskolan där från tre års ålder?

• Laurentia
    emilias skrev 2010-10-14 07:41:04 följande:
    Är det någon som har koll på Frankrike? Hur är förskolan där från tre års ålder?
    I Frankrike är förskolan gratis från 3 års ålder. Barnen går från 8:30 till 16:30 (tiderna kan nog variera, men antalet timmar är samma) fyra dagar i veckan (onsdagar är lediga). Skolmaten ingår inte, utan man kan välja på att betala för skolmaten eller att låta barnen äta hemma. I vår by måste båda föräldrarna jobba för att man skall ha rätt att äta i skolan.

Både vi föräldrar och våra två barn, som går första respektive andra året i förskolan, är rätt nöjda med hur det fungerar. Det året barnet fyller tre är man garanterad en plats i förskolan, så då är allt rätt enkelt. Det som är mindre enkelt är barnomsorg för barn under tre. Dagisplatser finns det för få av (och naturligtvis ingen platsgaranti) och plats hos dagmamma är dyrt och även det svårt att få. Allt beror på var man bor. Barnomsorgen är subventionerad, men systemet är krångligt.

I Frankrike är det för övrigt inte särskilt vanligt att vara hemma med barnen. Andelen småbarnsmammor som jobbar är högre än i Sverige och hemmapappor existerar inte. Det är däremot vanligt att jobba 80%, dvs att vara ledig på onsdagar med barnen.
  • Tow2Mater
    emilias skrev 2010-10-14 06:44:32 följande:
    hur har alla råd att betala dessa summor i barnomsorg? Är alla som skaffar barn höginkomsttagare..
    Jag betalar med pengar innan skatt, vilket gör det lite billigare. Och det är en av orsakerna jag valt bara ett barn istället för kanske två. Jag tycker det är helt rätt att man som förälder tar ansvar för och betalar en större del av vad det kostar med barn, och kvaliteten på förskolorna kan höjas, då de kan få de pengar de faktist behöver för att driva en bra verksamhet. Låginskomsttagare kan få ytterligare ekonomiskt bidrag via staten.
  • tulpaner

Österrike? Här är oxå subventionerad barnomsorg. Inget slår ju Sverige så klart, men här handlar månadsavgiften inte om tusentals kronor. I Wien är barnomsorgen gratis.

• Pippinio

Oj, oj... Svar lista med krav! Jag bor i Australien och trivs som fisken, men det enda av dina krav som Australien uppnar ar val i sa fall att folk pratar hyffsad engelska!

Bodde forresten i Bournemouth i nagra ar - det ar hur mysigt som helst och skulle verkligen tanka mig att det ar ett bra stalle for barnen! Faltum ar att jag saknar det ratt sa ordentligt....

• Black roses
    emilias skrev 2010-10-14 07:08:46 följande:
    jo jag har hört att det är vanligt. men om man inte har mor/farföräldrar och en av föräldrarna stannar hemma då förlorar man ju en stor del av familjens inkomst. Och det måste i många fall vara svårt att klara sig ekonomiskt då när jag räknar. Men det är nog bara jag som tycker detta låter så svårt eftersom jag inte är van vid det..
    Hejsan, vill bara berätta att i england, så funkar det helt annorlunda än hemma i sverige.. Har du barn under 16 år, så räcker det att du jobbar över 16 timmar/vecka, resten toppas upp genom child tax credit, working tax credits etc.. Barnomsorgen kan verka dyr, men när barnen når några års ålder, så börjar de "skolan" här, där de lär under lek... De är väldigt framme på den punkten här motför hemma i sverige.. Jag vet efter att ha haft barnen i skola både i sverige och i england.. Vi har nu flyttat hit, och återvänder inte t sverige..

Ett tips är att du, om england skulle vara intressant för er, kollar in denna webadressen..

www.directgov.uk

Där kan du läsa dig till en del information.. För här gäller det att veta vad du är berättigad till, samt vad du är skyldig att göra osv..
    Människor är som viner; med åren blir de dåliga surare och de goda bättre...
  • evaoregon
    Pippinio skrev 2010-10-26 00:31:05 följande:
    Oj, oj... Svar lista med krav! Jag bor i Australien och trivs som fisken, men det enda av dina krav som Australien uppnar ar val i sa fall att folk pratar hyffsad engelska!
    Jag bor i USA och trivs alldeles utmärkt här, men precis som Australien så uppnår USA enbart kravet om engelska på listan!  Flört  Australien har jag besökt och tyckte det var toppen!  Glad
Svar på tråden Vi vill flytta utomlands - men vilket land ska vi välja?