• patricz

Bestraffning i skolidrotten?

Föräldrar!

Vänder mig till er i egenskap av idrottslärare. Jag har fått klagomål från en hel del föräldrar på skolan där jag jobbar för att bestraffningen jag kör med i skolgympan är för "hård". (Överdrivna anklagelser i mina öron - ett beeptest, hinderbana eller isvak har inte dödat någon.)

Nu tänker jag i alla fall vara demokratisk och höra från er föräldrar vilken bestraffning som ni tycker är "lämplig" när eleverna:

- Fuskar
    - "Glömt" gympakläder
    - Inte gör sitt bästa
    - Inte duschar
    - Förfalskar sjukintyg

OBS! Bara seriösa förslag!!!

Tack,
    Patric, idrottslärare
    www.mullbergaskolan.se

• Svar på tråden Bestraffning i skolidrotten?
  • Archandra

Är du allvarlig? Bestraffning? Idrotten är ju ett av de känsligaste ämnena på skolan och det så lätt att eleverna vägrar att överhuvudtaget gå dit. Försök arbeta med positiv förstärkning istället. Jobba mer med hälsoinriktning och mindre med hårda fysiska utmaningar så ska du se att eleverna "glömmer" gympakläderna betydligt mer sällan. Ge eleverna inflytande över sin undervisning, låt dem delta i planeringen av idrotten.

Bestraffning är inte rätt väg att gå. Få dem istället att förstå vad dålig fysik kommer att kosta dem senare i livet i form av förslitningsskador och dålig hälsa.

• Fimpen72

Om du har så många problem skulle jag nog i första hand se över din roll som lärare varför du har detta problem. Visst, lite "skolkning" och sånt förekommer väl för alla men du verkar ju ha stora problem.
    Hur tror du att barnen mår när du bestraffar dem som inte gör sitt bästa, du ska väl uppmuntra dem och inte köra över dem.
    Klart att de försöker maska och slippa skiten om de kan!
    Jag fick faktiskt lov att titta ett par ggr om inte detta låg i sandlådan.

I mina öron låter det helt sjukt att du ska bestraffa dem som en drill-instruktör i marinen.
    Du är väl främst pedagog?

Mitt seriösa förslag till straff är att du ringer och informerar föräldrarna som i sin tur kan ta ansvar för SITT barn över vilka ev åtgärder som behövs för att komma till rätta.
    Jag skulle inte acceptera att du själv bestämmer bestraffningar för mitt barn. Då skulle jag hellre flytta barnet efter en anmälan.

• fruis

Mullbergaskolan är inte en riktig skola utan ett internetskämt som vuxit och svällt över alla breddar

• Silverkatten06
    lightfish skrev 2010-10-12 20:30:36 följande:
    Är det här ett skämt?
    En snabb titt på länken i TS ger svaret på den frågan..
  • lightfish
    Silverkatten06 skrev 2010-10-12 20:51:33 följande:
    En snabb titt på länken i TS ger svaret på den frågan..
    Tack, jag var alldeles för trött....
Svar på tråden Bestraffning i skolidrotten?