Inlägg från: FruNaftra |Visa alla inlägg
  • FruNaftra

Kan inte behålla min papegoja längre :( Var vänder jag mig?

Tyvärr så går det inte längre. Har försökt i flera år men det har kommit till den gränsen att jag inte ser någon annan utväg. Gojan förtjänar ett bättre hem och behöver mer stimulans. Känns som jag bara skäller på gojan hela tiden och måste hindra mitt barn från att klappa jämt och ständigt. Tycker så synd om henne. Hon kan inte ens skrika längre som en papegoja bör få kunna göra (fågelns bur är utflyttad till köket eftersom vi har gjort om gojans tidigare rum till barnkammare...). Det skär ju så i våra öron.

Märker att gojan mår sämre på grund av detta och det ger mig så dåligt samvete. Vill att hon ska må bättre men det kommer aldrig fungera här hemma. Gud vad tråkigt...

Jag vill vända mig någonstans där det finns seriösa djurintressenter. Det är verkligen inte vem som helst som får ta hand om denna goja. Min kravlista på nästa ägare är lång och därför ska jag inte sälja henne till vem som helst.

Vart vänder man sig?

• Svar på tråden Kan inte behålla min papegoja längre :( Var vänder jag mig?
  • FruNaftra
    tjejenA skrev 2010-10-12 11:11:59 följande:
    blocket?? Fast där får du tala om att du inte bara säljer sådär direkt, för du måste verjkligen känna att det känns rätt. Och de som är seriösa har tålamodet att vänta.
    Nej urs blocket känns inte alls bra. Tänker inte slänga in mitt älskade husdjur mitt bland alla bil-annonser. Dessutom tror jag inte att seriösa intressenter spanar på blocket efter papegojor...iallafall inte de köpare jag är ute efter.

Jag tänkte om det finns ett djurforum där man även kan annonsera och där seriösa djurägare finns. Inte ett allt-i-allo-forum.
  • FruNaftra

Hon är ca 6 år och lever i minst 30 år till. Inte alls intresserad av att lämna henne till en affär eftersom de säljer vidare till vem som helst sålänge de får pengar i handen. Stackarn kan ju hamna var som helst då.

Jag har googlat en del och hittat en del ställen men är fortfarande osäker på vilket ställe som är bäst. Ni vet inte vilka som har bäst rykte...?

• FruNaftra
    Tröttimössan skrev 2010-10-12 14:54:13 följande:
    Jag har inget svar på din fråga men vill bara säga att det är så hjärtevärmande att du bryr dig så mycket om ditt husdjur.
    <3
    Tack {#emotions_dlg.flower}

Jag har skrivit fågeluppfödaren jag köpte papegojan av. Får se vad hon svarar.
  • FruNaftra
    Fiona01 skrev 2010-10-17 13:47:25 följande:
    Man kan också fråga nån som är vän. Då får du se om den får ett bra liv.
    En enda person i min närhet är lämpad och det är min mamma. Tyvärr gick det inte eftersom pappa inte var glad i idén.
  • FruNaftra
    Fiona01 skrev 2010-10-17 15:45:00 följande:
    Ibland måste man ha speciell papper för att få ha en fågel. Jag skulle ha en sån man hade inget papper och då fick jag inte. Glöm inte kolla det.
    Detta är en morhuvad papegoja och det finns inga restriktioner för den arten
  • FruNaftra
    Ellikapellika skrev 2011-01-26 21:45:37 följande:
    Hur har det gått med lilla gojan? Har hon fått ett nytt hem?

Vi fick placera om våra gojor när vi fick barn tätt & det var & är jättejobbigt, men fåglarna mår bra allihop.
    Nu när barnen blivit lite större så har vi skaffat nymfkakaduor :D
    papegojforum.se är en bra sajt där man kan få råd & kan annonsera efter nytt hem åt sin fågel.
    Vi har kvar gojan. Det har verkligen tagit emot att sätta ut en annons eftersom jag vet att det kommer ringa oseriösa knäppgökar utan erfarenhet. Vi har frågat runt istället än så länge och än så länge har vi inte fått napp. Jag ska snart börja jobba och min man ska vara papaledig så nu behöver jag inte spendera hela dagar hemma med gojan vilket jag känner är väldigt skönt. Kanske känns det lättare då.

Kan du inte berätta lite om hur ni gick tillväga när ni placerade om era gojor?
    Skrev ni avtal? Såldes gojorna eller blev det inga pengar inblandade?

Jag skrev en tråd om avtalsskrivning här: www.familjeliv.se/Forum-23-82/m56493255.html
    Tycker fortfarande det är lite luddigt. Vissa här på FL hävdar bestämt att man inte kan skriva bindade avtal medan jurens jurister påstår att man kan det.
  • FruNaftra

Hej allihopa.
    Vad glad jag blir för alla svar. Tack för det.

Jeneral. Tack för att du delade med dig av din historia. Jag blir lättad av att höra att jag inte är ensam. Man känner sig så dum som hamnat i denna situationen från början. Men man får försöka så gott det går för att se till att pippisarna får en bra tillvaro...även om det innebär att ni måste skiljas åt. Hör gärna av dig till mig och berätta hur det går för er.

Vår lilla goja är kvar hos oss. Vi har hört runt med fågelälskare för att hitta en eventuell omplaceringsfamilj, men inte fått napp. Skulle vi få napp vill vi inte bara kasta iväg henne...det måste kännas rätt för oss också.

Jag såg två annonser på nätet. En kille i Göteborg och en tjej i Skåne som gärna tog emot fåglar. Vi ska ringa i morgon och prata lite med dom så får vi se hur det känns. Vi är helt ointresserade av pengar. Huvudsaken är att hon får ett fint hem där hon kan må bra resten av livet.

• FruNaftra

Vill bara uppdatera tråden en sista gång, för er som undrar. Vi har hittat en fantastisk familj som vill ta gojan. I morgon kommer dom och hälsar på. Känns jättebra det här :) tack för allt engagemang!

Svar på tråden Kan inte behålla min papegoja längre :( Var vänder jag mig?