Kan inte behålla min papegoja längre :( Var vänder jag mig?
Önskar Hoppas skrev 2011-08-15 21:03:46 följande:
Man ska ha två papegojjor, då de blir väldigt ensamma annars, men det har du säkert fått höra?Kanske därför den skriker som den gör?
Köket är en väldigt dålig placering då det är rent giftigt för en fågel att bo i kök, så flytta den därifrån genast.
Många kan väldigt lite om papegojor då de skaffar dem och ger dem tex helt fel mat (frön vilket är helt fel), för liten bur, ingen frigång och motion och inget sällskap vilket leder till en deprimerad gojja..
Hoppas allt löser sig för gojjan på bästa sätt!
Jag har en Grå Jako själv, en hona som nu är 5 år. Har haft henne sedan hon var unge.
Det du, "önskar hoppas " skriver stämmer inte alls !! Man "ska" inte ha 2 gojjor, däremot kräver de mycket engagemang av sin ägare. Såklart att en gojja skriker , högt dessutom. Det är stora fåglar, med högt läte. Det har inte något med ensamhet att göra. Visst vore det härligt för ALLA djur om det fungerade att ha 2 st för sällskaps skull. Men vem törs chansa och köpa en partner/kompis för 10-20.ooo för att sedan upptäcka att det inte fungerar ?? Jag varken kan eller vill ha 2 stora fåglar hemma. Min hona har en rejält stor bur, får uppmärksamhet av oss människor och mår bra . Deprimerade fåglar brukar iregel plocka sig eller lägga till någon annan ovana.
Tack för ordet !