Inlägg från: Erase |Visa alla inlägg
  • Erase

Kan inte behålla min papegoja längre :( Var vänder jag mig?

Önskar Hoppas skrev 2011-08-15 21:03:46 följande:
    Man ska ha två papegojjor, då de blir väldigt ensamma annars, men det har du säkert fått höra?
    Kanske därför den skriker som den gör?

Köket är en väldigt dålig placering då det är rent giftigt för en fågel att bo i kök, så flytta den därifrån genast.

Många kan väldigt lite om papegojor då de skaffar dem och ger dem tex helt fel mat (frön vilket är helt fel), för liten bur, ingen frigång och motion och inget sällskap vilket leder till en deprimerad gojja..

Hoppas allt löser sig för gojjan på bästa sätt!  
    TS, förlåt att jag blir lite OT nu och svarar på detta inlägg.
    Jag har en Grå Jako själv, en hona som nu är 5 år. Har haft henne sedan hon var unge.
    Det du, "önskar hoppas " skriver stämmer inte alls !!  Man "ska" inte ha 2 gojjor, däremot kräver de mycket engagemang av sin ägare. Såklart att en gojja skriker , högt dessutom. Det är stora fåglar, med högt läte. Det har inte något med ensamhet att göra. Visst vore det härligt för ALLA djur om det fungerade att ha 2 st för sällskaps skull. Men vem törs chansa och köpa en partner/kompis för 10-20.ooo för att sedan upptäcka att det inte fungerar ??  Jag varken kan eller vill ha 2 stora fåglar hemma. Min hona har en rejält stor bur, får uppmärksamhet av oss människor och mår bra . Deprimerade fåglar brukar iregel plocka sig eller lägga till någon annan ovana.
    Tack för ordet !
  • Erase
    Önskar Hoppas skrev 2011-08-15 21:33:18 följande:
    Så du jobbar inte hela dagarna? Då ber jag om ursäkt, klart man kan ha en goja endast om man kan vara med den mest hela tiden.
    En papegoja skriker mer när de är ensamma, då det är deras sätt att locka till sig sällskap. Det är oxå ett sätt att kommunicera med oss och med sina artfränder.
    De behöver inte vara tillsammans i samma bur, de får utbyte av varandra i burar bredvid, men lycka för en fågel är att ha nån att sitta och mysa med och få hjälp att bli kliad i nacken av.
    Och det är INTE regel att en deprimerad fågel plockar sig eller läggersig till med anna ovana.

Dom kräver massa uppmärksamhet nästan hela tiden (Även om man har två) Jobbar man heltid och är borta 8-10 timmar om dagen anser jag att man ska ha två eller ingen alls. En papegoja som lämnas ensam så länge varje dag får ett mycket tråkigt liv. Dom är flockdjur och behöver mycket sällskap för att må bra. Av dig eller artfrände. En stor bur full av leksaker räcker inte.

Det är rent elakt, grymt, att ha ett sådant djur ensam.

Jag har två amazon papegojjor och de är världens bästa kompisar!
    Den ena har jag haft sen bebis, den andra är en omplacering som flyttat massor pga såna som bara vill ha en och sen tröttnar pga oönskat beteende.

Om folk ändå kunde läsa på om djuret de ska skaffa, INNAN de skaffar det! 

JO jag jobbar hela dagarna. HEMIFRÅN. Nu orkar jag inte tjafsa med dig om oönskade beteenden såsom att fåglar KAN plocka sig då de mår dåligt. Precis som att de KAN skrika mer. Eller KAN matvägra. Jag anser iof. att man ska , om det FUNGERAR, ha iallafall 2 av samma art, för deras egen skull. Om vi ska frångå just papegojor, så kan vi ta tex. kaniner. Det är väl grymt att ha dem ensamma också ? Eller hamstrar ?  Då är ju frågan, ska man ha 2 burar bredvid varann där med ?  Kaniner och hamstrar (de flesta arter) slåss ju till döden. Hanar tex. kan man ju INTE ha bredvid varandra. Ska man då stressa dem genom att sätta en hona i en bur bredvid ? Vart drar man gränsen ?  Hur många tror du på fullaste allvar har plats och RÅD att ha 2 papegojor i 2 stora burar ?  Här handlar det ju inte bara om inköpet på alltifrån 10.000 och uppåt. Burarna är ju lika dyra. Sedan kommer försäkringar på det. Platsen som de enorma burarna tar. TID att engagera sig i TVÅ fåglar. Nä, jag lägger hellre tid på EN goja, istället för att göra som du, skaffa en till för att stilla samvetet ??  Dessutom TROR jag att de flesta vet så pass mycket iallafall, att papegoja, liksom en hund tex. inte vill vara ensam hela dagarna. I de fall en papegoja omplaceras, tyder det väl iallafall på att den har en ägare som inser att tiden eller engagemanget inte räcker till ? Dvs. det visar på att ägaren BRYR sig , precis som TS, och försöker omplacera fågeln istället. Fräckt av dig att klanka ner på folk som omplacerar sina djur ! De gör ju helt rätt, istället för att låta djuret sitta och "ruttna" av olika anledningar.
  • Erase
    Önskar Hoppas skrev 2011-08-15 22:14:36 följande:
    Nu handlade det väl om gojjor?
    Men som svar på din fråga, JA jag tycker att kaniner bör ha sällskap oxå.
    Jag har en stor inhängnad med stängsel emellan, på ena sidan bor ett kanin par och andra sidan en ensam hane. Han är inte ett dugg stressad....
    Erase skrev 2011-08-15 21:49:42 följande:
      Hur många tror du på fullaste allvar har plats och RÅD att ha 2 papegojor i 2 stora burar ?  Här handlar det ju inte bara om inköpet på alltifrån 10.000 och uppåt. Burarna är ju lika dyra. Sedan kommer försäkringar på det. Platsen som de enorma burarna tar. TID att engagera sig i TVÅ fåglar. Nä, jag lägger hellre tid på EN goja, istället för att göra som du, skaffa en till för att stilla samvetet ??
    Kolla varenda papegoj forum, där de som bryr sig om sitt djur är engagerade. DE VET vad de ger sig in på!
    Det kostar med papegoja, och då ska man ta reda på från början att det KOSTAR att ha den, att man BÖR ha 2 inte för mitt egna samvete utan för att djuret ska må bra!
    TID får du mer av då de sysselsätter varandra.
    DU vill just nu bara ha RÄTT och kan inte lyssna på nån annan, som i detta fall uppenbart vet mer än dig.Då TROR du FEL. De flesta tror att en gojja är en rolig sak som sitter i sin bur och säger roliga saker.
    Jag VET att inte många vet hur stor bur en gojja ska ha.  
    Vet du tex att din gojja MINST (allra allra minst) ska ha en bur som är minst 2,0 m lång och 1,2 m hög? 

hahahaa, ursäkta att jag skrattar, men jag anser precis samma sak om dig
    Skrattande Att du VILL ha rätt i allt du skriver, så du kan inte ta till dig andras erfarenheter. Men vet du, jag tycker seriöst att du ska kontakta jordbruksverket med dina kunskaper och vetande. Det vore ju enormt bra om de införde dina burmått som minsta godkända. Undrar bara lite var du fått just den siffran ifrån ? Med tanke på de, förvisso ganska stora burar zooaffärer säljer, men de är långt ifrån 2 METER LÅNGA. ( Det heter dessutom inte långa, det heter breda. Men det visste du säkert.) Kan du inte länka till var du fått dina burmåttsuppgifter ifrån ? Ju större bur, desto bättre, det håller jag med om, men tvivlar på att det är jordbruksverkets mått... (Orkar inte kolla upp det nu, men nyfiken är jag !) Ja, det  är nog bäst att vi inte tar diskussionen vidare med kaniner, för där ligger du garanterat i lä. Jag har varit aktiv kaninuppfödare, engagerad i utställningar och SKAF.  
  • Erase
    Önskar Hoppas skrev 2011-08-16 07:52:15 följande:
    Och eftersom du säger så, så antar jag att du har alldeles för liten bur.
    Hoppas nån anmäler det, så gojjan får en dräglig tillvaro.  
    Du kan ju för fan inte vara riktigt klok människa. Skaffa dig ett liv istället för att sitta och anta en massa saker om sådant du absolut inte vet ett dugg om. Läsa innantill kan väl vem som helst, sitta och kopiera text klarar en idiot. Men ta hand om djur, det klarar inte alla.  MINA djur kunde inte få det bättre någon annanstans. MIN PAPEGOJA SITTER INTE INLÅST I NÅN BUR ÖVERHUVUDTAGET. Finns inget att ANMÄLA. Jo möjligtvis dig då, för förtal.
    (Googla på det också, när du ändå håller på !)
    LÄGG NER NU , DU FÖRSTÖR HELA TRÅDEN MED DITT TJAFS
  • Erase
    Önskar Hoppas skrev 2011-08-16 16:10:17 följande:
    Ett hål i mitt hjärta - Hahahah *asg* Jo vi säger så!!
    Som sagt, du kan ju inte vara riktigt frisk nånstans. Förstår att du inte har bättre för dig , därför bryr jag mig inte ett skit i vad du TROR dig veta.
  • Erase
    Jujja skrev 2011-08-17 08:49:37 följande:
    Men sluta tjafsa nu o hjälp TS ist!!
    Mer än gärna Skrattande
  • Erase
    Simba2 skrev 2011-08-17 17:32:42 följande:
    Ska anmäl tråden!
    ...för att ??
Svar på tråden Kan inte behålla min papegoja längre :( Var vänder jag mig?