Inlägg från: As mamma |Visa alla inlägg
  • As mamma

Vad krävs egentligen för att ha en egen häst?

Jag har en dröm att köpa en egen häst någon gång, men har egentligen INGEN aning om vad som egentligen krävs. Kan någon hjälpa mig?? Hur mycket måste man kunna om hästar, hur länge borde man har ridit? Hur mycket kostar det - vad behöver man?? Hur mycket tid måste man lägga ner?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-11 13:17
    Förresten, vet någon om vilka stall i Stockholm där man kan hyra en spilta eller box?

• Svar på tråden Vad krävs egentligen för att ha en egen häst?
  • As mamma

Tack för svaren! :) Jag sitter lisom och leker med tanken att köa en häst om kanske... 10, 20 år, jag vet inte. I framtiden helt enkelt, men jag antar att det är så otroligt mycket man inte tänker på i förväg. Jag skulle gärna vara i stallet flera timmar om dagen, det som är synd med att bo mitt i stan är att det kan ta så lång tid att åka ut till stallet :( Och om man har barn också... Men det skulle verkligen vara kul att ha en sköthäst för att få lite mer att göra i stallet ändå!

Vart tusan lär man sig allting man behöver veta?? :) Jag menar, nu är jag bara 22 år, men min kusin är 36, har ridit i kanske 30 år... hon går på ridlektioner 2 ggr i veckan, har haft egen häst.. det måste vara extremt bra instruktörer om eleverna är så duktiga! Men det känns som om det är så mycket man inte kan lära sig på ridlektioner utan som man måste ha erfarenhet av istället? Hur blir man så duktig och erfaren INNAN man skaffar sin egen häst?

• As mamma
    Tant Herta skrev 2010-10-11 20:22:27 följande:
    Om man enbart rider på ridskola så lär man sej ju bara att rida, inget om hur hästar ska skötas!

Har haft folk hos mej som kommit för att rida som ridit många år på ridskola, de har inte ens kunnat sätta på en grimma, vissa inte ens sadla och tränsa samt totalt okunniga om hästens fysik och mentalitet! Inget om fodringslära etc! 
    Oj! Vi fick lära oss att sadla och tränsa på första lektionen och fick träna på det innan varje lektion... men det är det jag menar i alla fall, någonstans måste man ju lära sig allt annat! Har du några tips?
  • As mamma

Ja det ska nog göra, men jag vågar inte för jag är inte så duktig än.. :P Men det är bra nybörjarkurser, de har minikurser som är en timmes teori och en timmes ridning i veckan så man lär ju sig väldigt mycket mer än bara ridning. Tyvärr tar det ju minst 30 min för en grupp nybörjare att sadla och tränsa i början så det blir inte så mycket annan teori över.. :P Men men, det blir ju bättre efter ett tag!

Svar på tråden Vad krävs egentligen för att ha en egen häst?