• Humminggirl

Vad ska jag göra i mellantiden?

Hjälp mig tänka!

Jag har ett litet dilemma och jag vet inte riktigt hur jag ska resonera.

Jag är hemma med min dotter som är lite drygt 1,5 år nu. Vi har snålat på föräldrarpennings-dagarna men de kommer ta slut någon gång december/januari. Jag vill gärna fortsätta vara hemma med dottern ett tag till och inte sätta henne på dagis om det går att undvika. 

Innan jag blev föräldraledig  hade jag ett fysiskt ganska ansträngande säsongsjobb (april-november) på en kyrkogård och sedan var jag arbetslös tills dottern kom i mars. (Jag har alltså inget jobb att gå tillbaka till, utan måste i så fall söka nytt.)

Jag har precis blivit gravid igen och nya pyret kommer att dyka upp i slutet av juni om allt går väl.

Hur ska jag göra i mellantiden? Om jag bara stannar kvar hemma med dottern och låter maken försörja, så nollas väl min sgi för nästa barn? Om jag anmäler mig hos arbetsförmedlingen, måste dottern gå på dagis då om jag ska "söka jobb" några månader?

Tacksam för svar!! 

• Svar på tråden Vad ska jag göra i mellantiden?
  • Cia o krabaten

Så länge du har barnomsorg så kan du få A-kassa-
    Dvs finns det ngn mormor eller så som kan passa barnet när du ev ska på intervju eller får hoppa in på jobb?

Om du vill fula lite kan du ju vara tydlig i dina jobbansökningar om din nya gravidtet så tvivlar jag på att du blir kallad till en enda intervju! Däremed inget reellt problem detta med barnpassningen.

• Humminggirl

Cia

Tack för svaret!

Så man behöver inte ha just dagis utan bara möjlighet att åka på intervju själv?

Det kan vi ju få att funka! Vi har flera vänner med småbarn som kan hjälpa till att passa om det skulle behövas.

(Mor- och farföräldrar bor tyvärr för långt bort. 40 respektive 90 mil...) 

• Cia o krabaten

Som jag förstår det ska du ha barnpassning för att kunna ta ett jobb.
    Men i realiteten är det ju ganska tveksamt om någon kommer erbjuda dig jobb när du är höggravid? 

• Humminggirl

Nä, precis. Det räknar jag inte med. Men jag vill ju göra saker rätt teoretiskt, så min sgi håller sig över lägstanivån, så vi överlever en hemmaperiod till.  

• Cia o krabaten

Ja precis.
    Men risken finns ju alltid att någon erbjuder dig jobb... Och då kan man bli av med A-kassan tror jag om man tackar nej. 
    Det är värt att kolla upp med A-kassan iaf. 

• Humminggirl

Ja, om någon mot förmodan skulle ge mig ett jobb så får jag väl le och jobba i några månader och lämna maken hemma med dottern. Men de får ju vara beredda på att jag inte kan jobba så hårt fysiskt och att jag tänker vara hemma med kommande ungen länge också.

Men jag ska kolla upp det. 

• skogstjärna

Vart bor ni? Kolla upp med kommunen om de har vårdnadsbidrag där ni bor. Då är SGI´n skyddad! Men se bara till att du får in alla papper i tid så att det inte blir några glapp

• Humminggirl

skogstjärna

Det har de inte tyvärr. Jag funderar lite löst på att flytta över gränsen till grannkommunen som har...  Vi får se.. 

• lillasmilla

Skola in lillan på fsk, och be om "kontaktplats" så är det gratis, ni får vara där 3h i veckan (du måste vara med) och du har en garanterad plats, om du skulle få jobb. Då är säkert a-kassan nöjda och glada med. =) (a-kassa är ju alltid mer pengar än vårdnadsbidrag...)

Svar på tråden Vad ska jag göra i mellantiden?