• spidermanmamman

Halloween, tips på äcklig mat och läskig dekoration och lekar

Jag och min minsta son fyller år och vi ska ha party för både stora och små på halloween. Mina andra söner har börjat planera i stor skala med fladdermöss och spöken i taken och gravstenar på sängarna :/ Vi funderar på att göra en "spökgång" hemma med saker som är äckliga att trampa på osv.
    Men sen tar det slut.. Kommer inte på vad jag ska servera som ser äckligt ut och vad mer man kan göra för att få en riktigt spöklik kväll men ändå anpassat för en hel skock med barn :)

Snälla ös på med tips, stora och små!!!

• Svar på tråden Halloween, tips på äcklig mat och läskig dekoration och lekar
  • ModestyB

Min man brukar göra rödrosa potatismos och det ser ruskigt äckligt ut, men smakar gott. Mos med rödbetor i helt enkelt.

• Bibbidi

Svart pasta!

Vanlig pasta med karamellfärg. Funkar superbra och ser läskigt ut! Flört

• Mylta

Philofix på bolibompa har gjort halloweengrejer. bla korvfingrar, spya som välkomstdrink. sök på nätet =)
    Lycka till!

Mylta with stars
  • Sarilariz

Oooh! Jag älskar halloween. :D

En kul grej är att göra "Spindeltårta" den gör jag varje år, gör en gräddtårta med valfria ingridienser i.
    Sedan grädden du skall ha över färgar du grön med karamellfärg, sedan ritar du ett spindelnät över hela med vit kristyr (finns färdig i små tuber att köpa på ica, lätt och bekvämt)
     Sedan gör du spindlar av svarta vindruvor som kropp och avklippta lakritsremmar som ben och placerar ut dem på tårtan. Blir hur fräckt som helst och är gott både för stora och små.

• Annanym

En kompis skulle servera chokladpudding ur hundbajspåsar.

Sen kan man ju göra det där med att i mörker/förbundna ögon köra fingret i ögat (= en tomat som man gjort ett litet hål i) men den kanske är för enkel.

Ett kranium (plast förstås) som flyter i bålskålen? Eller som sticker upp ur tårtan? Minimuffins dekorerade som ögon, Finska pinnar med jordgubbssylt (fingrar som droppar av blod alltså) eller "bajskorvar" av chokladbollssmet kanske kan passa på kakfatet.

• Ekorrmamman

Baka maränger och spritsa dem som toppiga spöken som du efter gräddning kan sätta ögon på med exempelvis spritsad choklad eller något annat.Spöke

Idén med korvfingrar går att utveckla. Lägg korvarna på fat och stick ner ett mandelspån i ena änden som nagel, den andra änden doppas i ketchup (blod)Död

En riktigt makaber bordsdekoration som jag tror är FÖR äcklig för såväl barn som vuxna (hittade tipset på tasteline som har massor) var att ta en babydocka av plast (alltså inte en sån med mjuk kropp), helst sminka lita blek, lägga upp som om den ligger på ett operationsbord alternavt som att den blivit utsatt för våld (lägg dit en "blodig" kniv) lägg spaghetti blandat med tomatsås på magen så att det ser ut som tarmarna är på väg ut..Kräks

• Hallandstös
    Annanym skrev 2010-10-18 11:31:27 följande:
    En kompis skulle servera chokladpudding ur hundbajspåsar.

Sen kan man ju göra det där med att i mörker/förbundna ögon köra fingret i ögat (= en tomat som man gjort ett litet hål i) men den kanske är för enkel.

Ett kranium (plast förstås) som flyter i bålskålen? Eller som sticker upp ur tårtan? Minimuffins dekorerade som ögon, Finska pinnar med jordgubbssylt (fingrar som droppar av blod alltså) eller "bajskorvar" av chokladbollssmet kanske kan passa på kakfatet.
    Hahaha! Hundbajspåsarna ska jag komma ihåg. Man kan ju servera "chokladbolls-bajskorvarna" där i också om man vill.
  • mimsan01

När vi hade halloween-fest med buffé för en massa år sen så hittade jag en halloween-special på tasteline: http://www.tasteline.com/inspiration/Hogtider/Halloween/Halloweenfest/
    med massa skojiga recept och idéer.

Vi gjorde dödskalle- och pumpaformade pizzor, kakor som såg ut som fladdermöss som vi sedan hängde upp i huset (vanliga mördegskakor som vi skar ut efter mall, och gjorde ett litet hål i så vi kunde trä i ett snöre). Svart spaghetti, eller potatismos gjord på blå kongo - det blir alldeles lila och ser väldigt effektfullt ut. Att servera med köttbullar (Björn-bajs) och prinskorv (avhuggna fingrar) och blod (ketchup). Salladen var "gamla sopor" och tzatzikin färgade vi chockrosa och kallade för spya. Som ett exempel. Det blev matmässigt en ganska spretig buffé men vi hade gäster i vitt skilld åldrar så barnen fick lite småplock och sedan fanns det annat till de vuxna. Vissa gäster sa att de blev så äcklade, så de hade svårt att äta

Vi gjorde även en spöktårta av vaniljglass, dvs vi tog vanlig vaniljglass och formade till ett spöke, och sen gjorde vi ögon och mun med chokladsås. Till det maränger (benknotor) och marsmallows som vi hade satt på spett och målat spökansikten med mörk choklad på. Allt blev verkligen jättelyckat och våra gäster tjatar om att vi ska göra en likadan fest i år.

Egentligen kan man väl servera lite vad som helst, bara man förankrar temat och ger maten lite läskiga eller äckliga namn. Räkor blir maskar. Kokos blir mjäll eller avklippta tånaglar. Popcorn blir benknotor. Chips blir hudflagor. etc etc etc.

Och kom ihåg att ladda upp med lite läskig musik, och massor av lyktor!!
    Läskig spökpromenad kan man göra med lite stationer där man får stanna och stoppa ner händerna i lådor med okänt innehåll. En tallrik med kall spaghetti känns som daggmaskar, halverade vindruvor kan bli ett öga med lite fantasi, något runt med hår/ garn på kan bli ett häxhuvud och en vattenballong i en skål med varmt vatten ett urslitet hjärta eller nåt.

• ellinore Domeij
    Pojkvännen på biltaket:

Det var en tjej och en kille som var ute och åkte i killens pappas bil. De körde på småvägar och stannade och pussades ibland. Så plötsligt startade inte bilen. Det var slut på bensin. Killen tog reservdunken för att gå till närmaste bensinstation och köpa bensin. Han sa till tjejen att veva upp alla fönster och låsa dörrarna inifrån och inte öppna förrän han kom tillbaka. Tjejen gjorde som han sa och så knäppte hon på radion och satt och lyssnade på ett musikprogram. Mitt i en låt kom hallåmannen in och sa att en farlig mördare hade rymt från ett sinnessjukhus alldeles i närheten. Sen fortsatte musiken och tjejen satt och stampade takten med foten i bilgolvet. Efter ett tag lät det som om någon mer stampade takten, men flickan kunde inte se något konstigt.

När pojken varit borta mer än en timme svängde en polisbil upp bredvid bilen där flickan satt. Poliserna ropade till henne att hon skulle låsa upp dörren och springa det fortaste hon kunde till polisbilen och hon fick absolut inte titta bakåt.

Flickan hoppade ur bilen och sprang mot polisbilen. När hon var nästan framme vände hon sig om och tittade. Då fick hon se den galne mördaren. Han satt på biltaket och dunkade hennes pojkväns avhuggna huvud mot takplåten.
     spök historier är ett tips 
  • Tow2Mater

Ganska snallt alternativ efter alla andra hemskheter; Spokjordgubbar (om jordgubbar kan kopas sa har ars i svedala):

Spooky strawberries are scary easy to make and eat.

Svar på tråden Halloween, tips på äcklig mat och läskig dekoration och lekar