Inlägg från: LinneaWookie |Visa alla inlägg
  • LinneaWookie

Ni som ruvar, är det någon som har sex under runvningstiden?

Till mig sa de bara "lev som om du vore gravid under ruvningstiden", alltså ingen alkohol, restriktivt med koffein, inga tunga lyft och inte jätteintensiv träning.
    Men sex sa de  absolut inget om- dock brukar det ju vara så att man inte ska ha sex de två första veckorna efter äggplock, detta p.g.a infektionsrisken då det är ett "ingrepp". Vi väntade 2v som de hade sagt, och hade sen sex två dagar innan testdagen. Testade positivt nu i förrgår och igår <3 Jag har svårt att tro att det kan ha någon som helst negativ inverkan på fostret så länge man tar det hyfsat lugnt. Då skulle de nog varnat mer för det, speciellt när man som vi misslyckats flera gånger och även gått igenom ett MF.

Lycka till!

• LinneaWookie
    Willhelmina skrev 2019-04-25 18:11:34 följande:

Finns en fem år gammal forskning som visar att risken för missfall ökar om man har sex under implantationstiden. Så under den tiden är det nog en idé att låta bli...

"Point estimates suggest that intercourse during the implantation window increases the risk for miscarriage in ART cycles." (ur Crawford & Steiner, 2014: Intercourse after embryo transfer and pregnancy outcomes)

Med "implantationstid", menar de då ruvningstiden, innan positivt test?
  • LinneaWookie
    Willhelmina skrev 2019-04-26 22:37:09 följande:
    Ungefär. (Det beror på när man testar.) De beskriver den som mellan dag 6 och 12 efter befruktning.
    Ok tack, gissade på det. Jag hade sex på ruvardag 11, men det verkar ha gått bra hittills i alla fall. Som sagt ingen av de på min fertilitetsklinik har avrått från det men jag har försökt vara försiktig ändå.
Svar på tråden Ni som ruvar, är det någon som har sex under runvningstiden?