örtagård skrev 2010-10-10 22:07:06 följande:
Amning och förstoppning har ett starkt samband och så även tidig matintroduktion och förstoppning. Förstoppning och matlust har i sin tur ett starkt samband. Har man inte anlag för förstoppning eller för allergier som leder till förstoppning, är troligtvis tidig matintroduktion inte ett hinder.
Förstår inte att du inte tror på att vårt barns kroniska förstoppning kan ha ett samband med att hon bara ammades i tio månader och ganska lite efter sex månader? Ni har ju inte haft något problem så det kan ju inte baseras på personlig erfarenhet. Bröstmjölk är ju lösande och bra för tarmarna. Att stora mängder mat för små inte helt utvecklade tarmar, som dessutom är baserade på komjölk och mjöl - gröt och välling, kan vara stoppande, kan väl inte vara särskilt kontroversiellt. Barns tarmar mognar ju olika. VI har olika anlag för allergier, för tarmarbete och tolerans för olika födoämnen.
Att en långsam introduktion, på ett folkhälsoplan, är vettig, kan väl knappast motsägas? Äter barnet snabbt mycket som ditt har gjort, uppstår ju inget problem men det är knappast fel att ta det lungt. Bröstmjölk är ju mättande, effektiv näring.
Jag kan bara konstatera hur ovetandes jag var med första barnet och hur positiv jag var till att mata ner en burk frukt utan att fatta att en slurk mjölk hade varit ett så mycket mer mättande och allsidigt mellanmål! Sen inget fel med fruktpuréer på burk - bara man är medveten om hur mycket fruktsocker de innehåller och att bröstmjölk är väldigt näringsrikt. Frukt på burk är bara ett exempel då jag själv använde det som mellis och ser att många gör det.
Matintroduktion som innebär skedmatning och puréer och grötar är säkert inte matlusthämmande för ett barn som vill äta men normen är att introducera mat tidigt och lite till varje pris. Så gjorde vi helt felaktigt med dottern. Så klart tvingade vi inte henne att äta men vi var inte tillräckligt kunniga på bröstmjölk och inte tillräckligt observanta på förstoppningen. Inte heller var bvc det.
Jag är ganska övertygad om att dottern haft en lättare förstoppningsproblematik om jag ammar mer och längre och tagit det lugnar med maten och det hade i sin tur påverkat matlusten. Det ser jag på mellanbarnet.
Att tidig matintroduktion kan leda till problem innebär ju inte på något sätt att du har gjort något fel, eller hur

. Du har väl också ammar precis inom normen i Sverige? Om jag eller någon annan betraktar det som kort eller långt är väl inte intressant? Jag ammade själv bara tio månader första gången. 15 mån andra gången. Jag tycker inte man behöver amma alls. Jag har inga synpunkter på om någon ger ersättning. Absolut inte. Jag hade personligen undvikit det med tanke på min erfarenhet av förstoppning men annars lägger jag inga som helst värderingar i hur andra matar sina barn. Det är ointressant för mig. Det som är fascinerande för mig är att andra har så starka åsikter om amning samtidigt som man inte alls är insatt i vad bröstmjölk är. Och nu menar jag inte all dig.
Puh, det var långt!
Du känner dina barn bästa och jag känner mitt barn bäst. Han har aldrig haft några problem med magen och att jag började ge smakportioner vid 4 månaders ålder är ju absolut inget dåligt eller skadligt för barnets tarmar. Vid 4 månaders ålder ammade jag honom väldigt mycket fortfarande, kanske därför det var så lyckat med smakisarna så bröstmjölken är bra för tarmarna...
Amning är fantastiskt och även om jag hade extrema problem till en början, så höll jag ut och fortsatte för mitt barns bästa. Så ja jag tycker att det är toppen med amning. Men det jag tidigare opponerade mig emot var att man skulle amma ett barn runt 5-6 år. Det för mig är helt galet. Men alla får ju göra som de vill .