Inlägg från: Midsommarkrans |Visa alla inlägg
  • Midsommarkrans

Ni med en Seat Altea XL eller annan bil med höga bilsäten, vilken bilbarnstol?

Hoppas att någon kan hjälpa oss!

Vi har idag en Volvo v70 och i den har vi följande två bilbarnstolar bakåtvända; Be safe izi kid samt Britax multi-tech. Men nu är det så att vi är på gång att köpa en ny bil, en Seat Altea XL. När vi provade våra bilbarnstolar i den så fungerade Be safe izi kid jättebra, men Britax multi-tech hade för kort stödben. Grejen är att måttet mellan golv och sittytan på bilsätet är större på Seat Altea XL än på vanliga kombibilar som tex. Volvo.

Nu får vi lov att byta bilbarnstol, men till vilken? Vilka bakåtvända bilbarnstolar har ni i bilar/minibussar med högre säten?

Vi ska åka och prova, men det kan vara bra att veta andras erfarenhet först!

• Svar på tråden Ni med en Seat Altea XL eller annan bil med höga bilsäten, vilken bilbarnstol?
  • Midsommarkrans
    Cecci78 skrev 2010-10-08 20:00:23 följande:
    Har provat Britax Hi Way i minibuss (VW caravelle) och det var samma där att stödbenet inte nådde ner till golvet. Hur gammalt är barnet? Är det lite äldre hade jag provat en bakåtvänd Britax Two Way.
    Jaha, då går den stolen också bort...

Sonen är 3 1/2 år så en Britax Two Way borde fungera bra. Pluset är också att den är en av de stolar med längst rygg, vilket gör att sonen ska kunna åka bakåtvänd lääääänge. Det var bland annat av just den anledningen som vi valde Multi-techen.

Imorgon ska jag iväg och prova vilka stolar som skulle fungera i vår nya bil. Tror mest på Britax Two Way...
  • Midsommarkrans
    Mysmamma70 skrev 2010-10-08 20:08:15 följande:
    Vi har en Seat Altea och Be Safe Izi kid
    Ja, den stolen sitter ju jättebra i bilen! Men tyvärr vill vi inte ha en till den äldste sonen också, eftersom stolen bara är godkänd tills barnet väger 18 kg, vår 3 1/2-åring väger 16 idag och han ska åka bakåtvänd lääääänge till...
  • Midsommarkrans
    cicci85 skrev 2010-10-08 20:45:31 följande:
    Kollade din pres och det står att ditt äldsta barn är 3,5 år. Då skulle jag köpa en Britax Twoway eftersom det är den rymligaste stolen som funkar längst tid bakåtvänt. Den har inget stödben utan ska luta mot sätet.
    Det stämmer att han är 3 1/2 år. Jag tror också att det får bli en Britax Two Way, för precis som du skriver kan han sitta längst i den. Det som gör att jag känner mig osäker inför den är att den inte är lika ombonad som andra stolar samt att den inte har något stödben. Är en bilbarnstol lika säker utan stödben som med?
  • Midsommarkrans
    Mysmamma70 skrev 2010-10-08 20:48:10 följande:
    Hihi, vilka roliga svar hon får - från:

cecci78
    cissi7006
    cicci85

Tre Cecilior?
    Hehe, vad roligt! Vad du är uppmärksam!
  • Midsommarkrans
    Gurkburken skrev 2010-10-12 09:30:22 följande:
    Vi har en Brio Zento i vår Chrysler Grand Voayger och den fungerar utmärkt. Sonen som är en medelstor 4-åring (fyller idag) sitter bra i den och jag räknar med att den kommer fungera ett år till.
    Zenton är godkänd till 25 kg på alla platser och kan monteras fristående eller lutande mot framförvarande säte/instrumentpanel, men behöver inget stödben i något av fallen.
    Grattis till 4-åringen! Hurra, hurra, hurra!

Menar du att Brion inte behöver stå lutad mot något framför även om den inte har stödben? En annan sak, jag vet att vi valde bort Brion sist vi köpte bilbarnstol för att jag upplevde det som att bältesspännet var ganska okomplicerat att få upp. Vi har en väldigt finurlig kille och min rädsla är att han ska lyckas spänna upp bältet. Nu vet han vad som kan hända om man inte sitter fast i bilen, men det är ju lätt att glömma för de små live. Samt att det alltid är kul att testa...

Hur upplever du bältesspännet, kan ett barn få upp det?
Svar på tråden Ni med en Seat Altea XL eller annan bil med höga bilsäten, vilken bilbarnstol?