Inlägg från: madickenolisabeth |Visa alla inlägg
  • madickenolisabeth

Min son tycker skolan är tråkig

Jag håller med, läxor ska inte finnas i förskoleklass,inte  generellt till alla. Men självklart ska din son ha det, han har längtat efter det, han tycker det är roligt o då kommer han att kunna lära sig hur mycket somhelst. Motivation är ju nyckeln till allt!  Ugå från ett sådant argument när du pratar med förskolan o koppla gärna till LpFö, läroplanen för förskolan som handlar mycket om att se o anpassa verksamheten för varje barn. Be om att din son får en individuell utevcklingsplan (IUP) som utgår fran sonen styrkor o möjligheter o sätt upp mål som just han ska få möjlighet att sträva emot.

Lycka till!

• madickenolisabeth

Onkel panter; MÅNGA 6-åringar tycker det är jättekul att gå till skolan. Det är att nedvärdera alla kanonbra skolor o förskoleklasser att tro att de redan vid 6-års ålder tycker det e trist. Sen finns det förstås dagar det kan vara mysigare att vara hemma, men i det stora hela är det väldigt  väldigt många glada 6-åringar i skolorna ( o massor av äldre elever oxå för den delen!). O jag tror det är just det som Princess 84 önskar för sin son, att han ska kunna få känna just så. Vi föräldrar kan förstås ge läxor o kämpa hemma, men för din son är det förmodligen viktigast att hans "fröknar" förstår hans behov o önskan. Prata med dem igen, förklara hans drivkrafter. Det kanske bara är just nu o ett kort tag till detta är viktigt för honom o sen är det nåt annat han behöver, då måste pedagogerna snabbt uppfatta detta o ändra verksamheten för honom. Det är så förskolan o skolan måste, o ska, fungera.
    Lycka till!

Svar på tråden Min son tycker skolan är tråkig