Låg progesteronhalt
Hej!
Jag och min sambo har en dotter på 4 år och har i tre år försökt bli gravida. Fick ett tidigt missfall för två år sedan. Då jag inte blivit gravid under så lång tid så har jag varit på gyn och rådfrågat. De tog ett progesteronprov på mig som visade sig vara lågt, 15. Läkaren säger att det tyder på att jag har ägglossning och vid ultraljudet såg han att jag hade ägglossning precis då. Jag många gånger av min ägglossning väldigt väl. Läkaren sa att har man låg progesteronhalt så innebär det bland annat att ägget har svårt att fästa. Han har skrivit ut pergo till mig som jag skall ta varannan månad för att undvika överstimulering. Men vad han hade svårare att svara på var: 1) Om jag äter pergo, höjer jag progesteronhalten då och då jag redan har ägglossning, vad gör att jag kan få bättre förutsättningar för att bli gravid av pergo? 2) Om ägget har svårt att fästa, vad hjälper pergo för det? Det äter man ju bara för att stimulera ägglossning och ev höja progesteronhalten vid just det tilfället. Men sen då, jag behöver väl progesteron för att ägget skall kunna fästa bra? eller resulterar det bara i missfall?
Är det någon som har erfarenhet och kan ge lite råd till mig?