• Anonym (nagelbitaren)

Fd nagelbitare! Hur gjorde ni för att sluta bita?

Jag har försökt och försökt att sluta bita, men ändå så åker de in i munnen på mig. Har försökt med Stopp & Väx, men det fungerade inte alls. Tänker dagligen att nu ska jag inte bita mer, men så fort jag sitter och koncentrerar mig på något så är det kört! Så hur gjorde ni för att sluta? Ge mig era bästa tips! Jag vill också ha långa och fina naglar... Rynkar på näsan

• Svar på tråden Fd nagelbitare! Hur gjorde ni för att sluta bita?
  • mammaNena
    Anonym skrev 2011-03-10 13:27:31 följande:
    Har testat det där oxå... men det går ju INTE =(. Det går bra med nagellack men när nagellacket börjar försvinna så börjar man ju bita igen... =(
    så fort jag målar med nagellack börjar jag bita. eller mer skrapa bort lacket med tänderna. och då blir det alltid att kanterna blir lite raspiga och då är det kört..
  • Anonym
    Runguska skrev 2011-03-10 13:39:45 följande:
    I och för sig har jag börjat igen men....

Jag vikarierade inom vården (äldreboende) en sommar och läste då på om alla bakterier man (kan ha) har på händerna (mellan spritningar) och slutade då att bita. Mycket effektivt. Nu jobbar jag dock inom IT och biter som aldrig förr.
    Samma här, men jag fick titta på mina naglar i microskåp och såg jätte mkt men jag kunde inte sluta bita för det. Men jag biter bara på naglarna hemma.....
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-03-10 13:37:28 följande:
    Slutade bita på naglarna för några år sen. Det är bara till att bestämma sig för att det är färdigbitet! Jag filade till dem, smorde nagelbanden och målade naglarna med genomskinligt lack under tiden de växte ut. Och så fort de började växa ut såg jag hur snyggt det var och kunde bara inte bita av dem och få såna fula fingrar igen, för det ser för jävligt ut när man biter på naglarna.
    Vad gör du om du får något hack i nagel då?
  • HankyPanky

Akrylnaglar är mitt tips.

Ingen förlängning, för dom ryker av jättelätt på en nagelbitare. Men en förstärkning av den naturliga nageln bara.

Fransk behöver man inte, det ser konstigt ut på så korta naglar. Utan satsa på en naturlig förstärkning.

Akrylen är så hård så även om man biter så får man inte av något.

Och gör man det utan att tänka på det kanske man kommer på sig själv när man sitter och biter på nått så hårt.

Efter 2-3 veckor fyller man på materialet och då lär man ha fått lite längd så dom blir fina =)

• HankyPanky

Och förresten, det dom säger om att man har lika mycket bakterier på naglarna som i toletten har rätt.

Ni kan lika gärna slicka toaskålen som att bita på naglarna, lika fräscht menar jag =)

Det är betydligt mer hygieniskt att bita på tånaglarna än fingernaglarna (i och med att dom är nedstoppade i strumpor hela dagen) men hade folk gjort det hade ni nog tittat lite snett ;)

• Anonym
    Anonym skrev 2011-03-10 16:11:59 följande:
    Vad gör du om du får något hack i nagel då?
    I nagellacket eller fläker nageln? Ett hack i nagellacket bekommer mig inte, fläker jag däremot upp nagel måste jag fila den direkt annars är jag där och pillar hela tiden.
  • Lady Dahmer

ok. Kommer mina tips och de har funkat för flera, inklusive mig.

Börja med att köpa en nagelklippare, en nagelfil och en nagelpolerare. (en sån där fil som man filar nageln på ovansidan med)

Köp sen nagelförstärkaren TRIND. (och nagellacksbortagning. Ej aceton)

1. klipp ner naglarna så långt det går. (om det går) fila kanten slät. Inget som ska locka dig att bita.

2. fila ovansidan slät och fin och polera.

3. måla på ett lager trind. Trind ska målas på en gång om dagen i 2 veckor. (ta bort med borttagaren mellan varje lager) och sedan då och då för underhåll.

Ha ALLTID nagelklippare och fil med i väskan. Vid minsta lilla hack - klipp av! Det kan vara till god hjälp att också hålla naglarna kortklippta ett par veckor medans de återhämtar sig. I början brukar de nämligen vara sköra.

(det går bra att köra alla steg UTOM trind-lacket)

Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! Den är skitbra! - ladydahmer.se/
  • Anonym

Hur går det för er?

För mig går det bra nu! =) Har nagellack på naglarna hela tiden och sätter dit nytt nagellack var tredje dag och nu har jag inte bitit på 3 veckor! :O

• Anonym (Nagelbitare)

Jag var i Thailand i början av året, o de var så ofräscht där så under dessa två veckor kunde jag inte ens förmå mej att bita på naglarna så då slutade jag bara. Sen var jag igång igen en vecka efter vi kommit hem o vart jätteledsen på mej sj, för jag hade ju börjat måla naglarna o tyckte de såg så fräscht ut.

Iallafall så slutade jag igen nu för drgt två veckor sen. Har mumsat lite på ena lillfingernageln men sen gett sjutton i det. Jag målar dem var tredje dag för de växer fort, och mina e inte alls mjuka utan snarare tvärtom.

Ett tips! Om ni har problem med mjuka sköra naglar o vill få dem hårdare så köp nagellack med bamboträd extrakt i. Sen vet jag att det finns speciella nagellack som är genomskinnligt som får nageln att hårdna xtra. Har en kompis som bitit i alla år upp till 50+ och hade på sånt medel, sen vart de för hårda att bita på.

Jag har mkt att tänka på i min tillvaro o alltid haft det sen barn så jag vet varför jag biter, en ful nervös ovana. Har känt att mina avtuggade naglar blivit ett handikapp. I skolan skolkade jag fr lektioner för man skulle tex ta blodprover på andra. Vetskapen att andra skulle syna min a naglar gjorde mej både rädd o ledsen.

Sen gick jag till Nagelkojan i Västerås där jag fick "lösnaglar" Inte trodde jag att jagkunde få fina naglar på mina knappt obefintliga. men det kunde jag så jag bifogar före o efterbilder. Så börja där, så kommer naglarna växa under tiden på dessa fejkade.

• Anonym

Före bild som inbiten nagelbitare.
  • Anonym

Efterbild då mina fula naglar fick nya naglar :=) Så gå till en som ixar era naglar oxå, ni känner er så fina o kanske inte vill börja mumsa igen :=)
  • Anonym

Jag började bita på naglarna som 3-åring, 30 år senare gav jag mig fan på att sluta och det lyckades jag med. Tidigare bet jag så det blödde och inget hjälpte, inte ens stop-och-väx, trots att det smakar illa
    Idag har jag långa, vackra och starka naglar, men det har tagit tid. När jag slutade bita så var naglarna lika mjuka som en bebis naglar och de flikade sig hela tiden, men med tiden blev de starkare.

Mina bästa tips:

1. Ha alltid en nagelfil med dig i väskan/fickan. Så fort du känner minsta ojämnhet, fila ner den direkt!
    2. Polera eller måla naglarna så att de är lena och fina. Då kan du stryka nageln mot läppen i stället för att bita, det brukar lindra behovet att ha fingrarna i munnen.

3. Köp stresspärlor, då har du något i handen när du tittar på tv, läser eller bara sitter och funderar (det är ofta då fingrarna åker in i munnen). Håll händerna sysselsatta alltså.

4. Tvätta händerna! Ofta har men en doft på händerna som man gillar, det är därför händerna är i munnen (det känns tryggt)

5. Ta hand om naglarna varje vecka. Gå över dem med filen, ta bort och lägg på nytt nagellack, se över dina nagelband.

6. Tala om för familj och vänner att du ska sluta bita så att de kan säga till dig om de ser att du biter.

7. När naglarna växer, stärk dem med glasfiber eller nagelstärkare så att de inte går sönder.

Lycka till!

• Anonym (Nagelbitare)

Jag har bitit på naglarna och nagelband så länge jag kan minnas. När jag var yngre även på tånaglarna, men nu brukar jag klippa ner/riva och klippa ned tånaglarna superkort. Själv har jag alltid tänkt att jag kan sluta vilken dag som helst om jag känner för det. Tror jag är viljestark nog för att klara det.

Mina föräldrar ville när jag var mindre använda något medel för att få mig att sluta bita. Det ville däremot inte jag så det blev inget av det. Sedan har jag bara fortsatt av gammal (o)vana.

Det är dock svårt att sluta med denna ovana, vilket alla återfall hår i tråden tyder på (låter ju nästan som att vi är ett gäng alkolister :)). Vill man sluta tror jag att det gäller att komma åt de bakomliggande faktorerna till varför man biter för att därefter angripa det bakomliggande problemet.

Under perioder när jag har tillfälligt har slutat bita på naglar och nagelband har jag istället använt mina lite längre naglar för att ta bort smuts under andra naglar som fastnat där. För mig så funkar det då man på så sätt blir sysselsatt med något annat. Jag har även testat att sluta bita på en eller två naglar under dessa bitfria perioder av mitt liv.

Grattis till dig som lyckades sluta. Du har ju snygga naglar nu. Glad

• Underbara ungar
    Anonym (nagelbitaren) skrev 2010-10-04 21:34:43 följande:
    Jag har försökt och försökt att sluta bita, men ändå så åker de in i munnen på mig. Har försökt med Stopp & Väx, men det fungerade inte alls. Tänker dagligen att nu ska jag inte bita mer, men så fort jag sitter och koncentrerar mig på något så är det kört! Så hur gjorde ni för att sluta? Ge mig era bästa tips! Jag vill också ha långa och fina naglar... Rynkar på näsan
    Jag gick helt resolut till en salong o började med "fusknaglar". Det höll jag på med av och till i ca 1½ år och nu biter jag inte längre på mina egna naglar. 
    Det är ju ett jäkligt dyrt sett att sluta bita på naglarna  
    Axel o5o92o * Enya o7o824 * Isaac o91211 * viktigatankar.blogspot.com
  • Anonym
    Underbara ungar skrev 2011-06-23 12:10:47 följande:
    Jag gick helt resolut till en salong o började med "fusknaglar". Det höll jag på med av och till i ca 1½ år och nu biter jag inte längre på mina egna naglar. 
    Det är ju ett jäkligt dyrt sett att sluta bita på naglarna  
    Min lillasyster som biter nu använder Kiss lösnaglar från Kicks. De kostar ca 120 kr/paket och naglarna växer ju under dem. Hon har använt dem nu i 4 veckor och hennes naglar har blivit mycket längre. När hennes egna blir längre så ska hon sluta, för hon biter inte på långa naglar, bara korta.
  • Afrodite

Hej. Jag har haft problem med nagelbitningen hela livet, ca 45 år.. Särskilt de stackars tummarna har riktigt råkat illa ut av allt bitande. Nu har jag äntligen lyckats sluta..
    1. Jag blev supertrött på att alltid ha fula fingrar
    2. Tänkte på hur farligt och ohälsosamt det är.
    3. Tänkte på hur andra kan vänja sig av med olater och beroenden som rökning, droger mm. Då borde jag kunna klara av att sluta bita.
    4. Bestämde att jag skulle ge mig en belöning med manikyr efter en månad, utan att ha bitit.
    5. Noterade vid vilka tidpunkter och tillfällen jag brukade bita mest intensivt, och såg till att sätta vanligt tejp på fingrarna (tummarna) då.
    6. Tuggade tuggummi, för att  ha något annat att göra.
    7. Studerade dag för dag hur fingrarna läkte ihop.
    8. Använde fin handkräm och nagelfil, pysslade med naglarna och fingrarna på det sättet på kvällarna.
    9.Efter ca 1 månad- fingrarna är läkta och jag vågade för första gången få manikyr- blev jättefint!

• Tildaaatrom

Att tugga tuggummi hjälper för då är munnen öpptagen och så om man har en aloe Vera så tar man ett blad och delar den i bitar och har i kylskåpet och på morgonen smörjer man in naglarna med det

Svar på tråden Fd nagelbitare! Hur gjorde ni för att sluta bita?