• Betty81

Bäckenröngten...för trångt bäcken?

Idag har jag varit och gjort en bäckenröntgen. Kanske har jag för trångt bäcken. Får svar om en vecka. Är det någon annan som gjort denna röntgen och fått veta att de har för trångt bäcken för att föda vaginalt? Kan någon berätta? Har ingen som helst uppfattning om hur vanligt det är...har försökt läsa lite på nätet men inte hittat något. Har även hört att man kan ha för stort bäcken och att det då ställer till det vid en förlossning.

• Svar på tråden Bäckenröngten...för trångt bäcken?
  • Quiet thoughts

Jag bäckenröntgades med ettan. Litet var det men jag kunde föda sa dom men barnet fick inte bli större eller överburet.
    Med andra barnet hette det litet barn men jag klämde ut en nästans 4 kg tung pojke. Nu var det tur att jag fött 1 barn innan och tänjt lite på bäckenet antar jag. Men jag vill inte föda större barn än så.
    Dessutom har jag scolios, sned rygg så bäckenet är lite snett också förstod jag.

Ängeln Lova 2003-2010 - Alvin 2007- Påskägget 2011
  • La Lola

Jag har gjort en sån när jag väntade Hedda (trodde jag var för trång efter första barnet som slutade med snitt).
    Men mina mått var bra. Inte kanonbra men godkända (hade inte kunnat föda i säte tex).

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Pjoddas

Hmmm.. nu blev jag lite ifrågasättande. Jag är ganska förlossningsrädd (är i v 30). Min
    mamma hade två vääldigt besvärliga förlossningar med mig och min bror pga av just  för trångt bäcken.
    Jag nämnde detta för min barnmorska och menade på att jag ville kolla upp mitt bäcken och få det mätt via röntgen. Jag fick som svar att det inte görs längre.... men ni har blivit beviljade??!
    Då vill jag absolut stå på mig ytterligare...

Kan detta skilja mellan olika landsting?

• Southern Belle
    HelenaKi skrev 2010-12-19 11:21:25 följande:
    Hmmm.. nu blev jag lite ifrågasättande. Jag är ganska förlossningsrädd (är i v 30). Min
    mamma hade två vääldigt besvärliga förlossningar med mig och min bror pga av just  för trångt bäcken.
    Jag nämnde detta för min barnmorska och menade på att jag ville kolla upp mitt bäcken och få det mätt via röntgen. Jag fick som svar att det inte görs längre.... men ni har blivit beviljade??!
    Då vill jag absolut stå på mig ytterligare...

Kan detta skilja mellan olika landsting?
    Vet inte om det skiljer sig mellan olika landsting men jag ville bara säga att det är oerhört ovanligt med för trångt bäcken! Vilken ställning man väljer att föda i påverkar dessutom måttet ganska mycket! Att sitta på huk öppnar upp bäckenet med 30% jämfört med att ligga på rygg! Så det finns sätt att påverka bäckenmåttet själv under sin förlossning!

Men är du orolig ska du självklart ta upp det igen med din bm!
  • Pjoddas

Åh tack för ditt svar. Jag ska försöka hitta lite fakta  och info om detta... verkar ju som att man kan göra
    mycket själv åt saken vilket glädjer mig Glad

Svar på tråden Bäckenröngten...för trångt bäcken?