• MalinTibro

är så rädd att inte veta när det e dags..

jag e så sjukt rädd för att inte veta när det e dags o sen när det väl går upp för mig få panik.. Mitt förra barn föddes via planerat snitt då jag va så sjukt rädd för att föda o allt som är runt omkring. nu tänker jag inte ta den "enkla" vägen utan verkligen försöka både för min dotter, mig själv och bebisen..
    Jag vill absolut inte komma in förset utan hinna få bedövning.   när e det försent för bedövning??

Sen undrar jag om dom bryr sig om man har värsta busken?? jag e i vecka 31 nu o jag kan verkligen inte raka mig där nere mera.. har kompisar som har bett sina män att göra det åt dom.. inte så att vi inte e intima utan det e mera att jag e rädd att han ska skära mig.. jag vill INTE ha han där nere med en rakhyvel..

• Svar på tråden är så rädd att inte veta när det e dags..
  • StugFrugan89

det e nog ingen fara. torr du märker rejält när det väl sätter igång.  och dom e väldigt duktiga på att informera om vilken bedövning som e aktuell under vilket skede.
    det fixar du!!!

och på tal om buske, dom på förlossningen har nog sett det mesta underliv i alla former och färger så det bryr dom sig inte om. huvudsaken e ju att bebben kommer :D lycka till!"

• fredda100

Vad bra att du vågar föda vaginalt!
    Det vanligaste är ju ändå att det börjar liksom lite smygande, så du kommer snart att börja vänja dig vid tanken på att det kanske har satt igång!
    Eftersom du är snittad första gången, räknas du ju som en förstföderska denna gången, och då är det ju extremt ovanligt att du inte skulle hinna med en bedövning i tid.
    Vad gäller behåring så är det ju faktiskt en mening med det, nämligen att det skyddar mot infektioner!
    Så behåll du din "buske", det är ingen som kommer att bry sig om hur du ser ut, jag lovarFlört 

• Höstväder

Jag röstar för buske. Jag är själv i vecka 30. Funkar inte alls att raka sig själv längre.
    Jag vågar inte heller släppa min sambo lös med en rakhyvel där nere.
    Aj, aj.

Lycka till med förlossningen!

• MammaMajs

Du behöver inte oroa dig, du kommer inte att missa när det är igång på riktigt. När det är skarpt läge känner man det :)

Hur busken (eller ickebusken) ser ut spelar ingen roll, på förlossningen har de verkligen sett alla variationer som finns!

• vernia

Jag är förstföderska och tror att man kommer att känna att det är på gång för att det känns helt annorlunda än vad det gjort tidigare. Har hört från mina kompisar att en del kände på sig det dagen innan, bl.a. blev avföringen annorlunda, de sov sämre och blev hängigare. Någon gick vattnet på och 2 tim efter var deras bebis ute. Det skiljer sig nog väldigt mycket från förlossning till förlossning men eftersom att det är din kropp tror jag inte att det startar utan att du känner på dig att det händer något.

Jag kom själv just ut ur duschen och det går ju inte när man inte ser längre. :) Min sambo har också erbjudit sig att hjälpa till, men jag väljer nog att ha lite hår. Det är ju ändå det naturliga och som sagt personalen har nog sett det mesta på förlossningen. Lycka till! 

• elise mamma
    fredda100 skrev 2010-10-04 12:06:27 följande:

Vad bra att du vågar föda vaginalt!
    Det vanligaste är ju ändå att det börjar liksom lite smygande, så du kommer snart att börja vänja dig vid tanken på att det kanske har satt igång!
    Eftersom du är snittad första gången, räknas du ju som en förstföderska denna gången, och då är det ju extremt ovanligt att du inte skulle hinna med en bedövning i tid.
    Vad gäller behåring så är det ju faktiskt en mening med det, nämligen att det skyddar mot infektioner!
    Så behåll du din "buske", det är ingen som kommer att bry sig om hur du ser ut, jag lovarFlört 

Haha, gjorde ett akutsnitt med första barnet alltså räknades jag som förstföderska när andra barnet sulle födas. Hade gått 5dagar över tiden, hade inga "känningar" knappt några SM den dagen. Hade haft gäster hemma på middag och när de gått skulle jag gå på toaletten och oj, jag blödde lite...

Ringde förlossningen och de tyckte jag skulle komma in men att det inte var någon brådska. Så vi packa ihop lite saker, lämnade dottern hos farmor, tankade bilen och körde de 3mil in till förlossningen. Allt som allt tog det 5timmar från det att vi ringde tills bebisen var ute. Vattnet gick när bebisen kom ut.

Inga förvarninger här inte Skrattande

Men verkar något "konstigt" ring in till förlossningen och fråga vad de tycker du ska göra och "överdriv" gärna lite eller förvarna att ni kanske dyker upp om en stund Glad
  • MalinTibro

tack så mycket för allt snällt ni skriver.. känner mig mera peppad o som sagt det e juh det naturliga att föda vaginalt så denna gången hoppas jag inget annat dyker upp utan att jag kommer få den möjligheten..

Ja det får helt enkelt bli en buske hehe.. lyckades raka mig för någon vecka sedan men det tog evigheter o jag orkar det inte en gång till heheh.. o det hinner nog bli en härlig sådan om jag nu kommer gå hela tiden ut=)...

• MrsEnglund

Vad skönt att du tagit ett beslut. Att vela är det värsta.

Jag hade värkar i 22 timmar innan förlossningen...så det var inte så bråttom. De första behövde absolut inget smärtstillande. alltså de första 7-8 timmarna.

Så var det för mig, men det klart det är olika för alla. Men jag tror ändå att det vanligaste är att man har värkar ett tag och hinner i lugn och ro ta sig in till sjukhuset.

• Jagsajudet

Alla sa till mig att "Du känner när det är på gång, helt klart" Helskotta att jag gjorde, inte långt innan iaf! I mitt fall kom bebisen bara pang bom!

När jag kom in var jag öppen 9 cm och hade då bara haft värkar 15-20 min..  När jag ringde förlossningen ville dom inte ens att jag skulle komma in. Tur att jag åkte in ändå, för jag hann inte mer än att komma in på rummet innan krystvärkarna körde igång. Och ja, då var det för sent för bedövning, min värsta fasa! Men det gick fint ändå.
    Fasen nu känns det som om jag skrämmer upp dig, det var inte meningen. Jag är så nöjd med min förlossning, kunde inte få det bättre. Det jag vill säga är att man inte alls behöver veta så långt innan att det är på G. Ibland går det utav bara farten. Så ha väskan redo, jag fick inte med mig ett skvatt!

Och bry dig inte om busken.. Varken du eller barnmorskorna kommer tänka på muffens frilla!

• MalinTibro
    Jagsajudet skrev 2010-10-10 19:59:46 följande:

Alla sa till mig att "Du känner när det är på gång, helt klart" Helskotta att jag gjorde, inte långt innan iaf! I mitt fall kom bebisen bara pang bom!

När jag kom in var jag öppen 9 cm och hade då bara haft värkar 15-20 min..  När jag ringde förlossningen ville dom inte ens att jag skulle komma in. Tur att jag åkte in ändå, för jag hann inte mer än att komma in på rummet innan krystvärkarna körde igång. Och ja, då var det för sent för bedövning, min värsta fasa! Men det gick fint ändå.
    Fasen nu känns det som om jag skrämmer upp dig, det var inte meningen. Jag är så nöjd med min förlossning, kunde inte få det bättre. Det jag vill säga är att man inte alls behöver veta så långt innan att det är på G. Ibland går det utav bara farten. Så ha väskan redo, jag fick inte med mig ett skvatt!

Och bry dig inte om busken.. Varken du eller barnmorskorna kommer tänka på muffens frilla!

oj ja det skulle vara redna drömmen för mig med.. asså helst vill jag att det ska gå fort o att jag slipper bedövning för alla dom inte ha der säger att dom mår bättre snabbare efter.. men vill inte ha ont i flera timmar hemma o så o sen drar dom ut på det så man dö ont i kanske ett dygn o sen inte hinna få någon slags bedövning.. födde du för tidigt???
    Min första dotter vägde 3840 och hon tog dom ut tio dagar för tidigt.. jag e rödd att nästa barn ska vara gigantiskt då dom säger att andra barnet väger mera..
  • Jagsajudet

Ja jag mådde jättebra efter förlossningen, visst var jag lite öm men det antar jag att man aldrig kan komma ifrån. Eftersom det gick så fort för mig var jag knappt trött, hade man legat i timmar med svåra värkar antar jag att man varit helt slut. Sprack lite och om jag ska vara ärlig gjorde det mer ont att sy än att trycka ut bebben. Men jag drog lustgas som en toka när dom sydde så det gick fint det med!

Lillkillen kom 3 dagar innan BF och vägde 4 kilo så han var inte så liten han heller. Jasså nästa barn väger oftast mer?  Ja det blir till att bosätta sig på sjukhuset nån vecka innan BF om vi skaffar en till, dom säger ju även att andra förlossningen brukar gå snabbare, hur 17 det nu skulle kunna vara möjligt i mitt fall?

• Höstväder
    Jagsajudet skrev 2010-10-11 11:04:34 följande:
    Ja jag mådde jättebra efter förlossningen, visst var jag lite öm men det antar jag att man aldrig kan komma ifrån. Eftersom det gick så fort för mig var jag knappt trött, hade man legat i timmar med svåra värkar antar jag att man varit helt slut. Sprack lite och om jag ska vara ärlig gjorde det mer ont att sy än att trycka ut bebben. Men jag drog lustgas som en toka när dom sydde så det gick fint det med!

Lillkillen kom 3 dagar innan BF och vägde 4 kilo så han var inte så liten han heller. Jasså nästa barn väger oftast mer?  Ja det blir till att bosätta sig på sjukhuset nån vecka innan BF om vi skaffar en till, dom säger ju även att andra förlossningen brukar gå snabbare, hur 17 det nu skulle kunna vara möjligt i mitt fall?
    Hur fort gick din förlossning?
  • Jagsajudet

Allt som allt ( heter det verkligen så?) ca 1,5 timme.. Innan detta strålade det lite i ljumskarna, men det var inte direkt smärtsamt. Men visst hade det säkert börjat redan då!

• lillifi

Det är väll helt normalt med behåring mellan benen eller har jag missat något??? (skoja) î?

Svar på tråden är så rädd att inte veta när det e dags..