• Anre

Sigtuna, Til?

Är det någon som vet hur området Til i Sigtuna är? Jag trodde att det var ett relativt lugnt och tryggt område med många barn, men fick precis höra att det ska vara ett ganska stökigt område? Någon som vet om det stämmer? Hur är skolan som ligger i samma område, S:ta Gertrud-skolan?

Vilka områden är bra resp mindre bra i Sigtuna med omnejd?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Sigtuna, Til?
  • maximilian

Hej på dig!

Til/Munkholmen är är fint område och lugnt utifrån det som jag har hört och skolan ska vara hur bra som helst. Många föräldrar är nöjda! Jag är själv lärare men inte på den skolan.

Har du fler frågor är det bara att undra på...

• maximilian

Hej igen,

nu har jag lite mer tid att svara på dina frågor ordentligt. Til ligger mycket nära ett område som kallas Munkholmen och det området har mycket gott rykte. Gräddhyllan i Sigtuna även kallat. I Til finns det mycket nybyggda hus som området Björkbacka strand och ett annat lugnt område i närheten av björkbacka som inte är nybyggt men där finns det mycket fina villor och radhus. Det verkar vara mycket idylliskt. Sedan finns det lite lägenheter också och det kanske är där som någon upplever att det kan vara oroligt, men det är inte något jag själv reagerat på. Det är ett fint område med mycket skog och mycket barn. Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att bosätta mig där. Andra fina områden är hela Sigtuna stadskärna som är mycket mysigt och alla områden som ligger i närheten är lugna och fina. Själv bor jag i Pilsbo som ligger bara 5-10 minuter från Sigtunas kärna. Här finnns det mycket barn och det är ett trevligt område. Hällsbo, Prästängarna, sjudargården, sjudarhöjden är exempel på områden som är fina och trevliga. Jag har inte hört talas om områden som inte är bra i Sigtuna men däremor blir ryktet sämre utåt Märsta som också har fina och trevliga områden.

• Lieve

Vi har precis köp hus i Björkbacka så jag undrar också hur St Getruds är?

• rackarmorsan

Jag har bott i sigtuna hela mitt liv. gertuds är bra. Det är väl lägenhetsområdet i til som är rätt stökigt. Jag har själv bott där och det är väldigt mycket klotter och moppar på nätterna.
    men som i ovanstående så är det stor skillnad på om man bor i björkbacka, gamla til eller munkholmen.

• Anre

Nu har vi också köpt hus i Björkbacka efter att ha kollat runt i olika kommuner o andra delar av Sigtuna. Så nu är frågan återigen om huruvida S:ta Gertruds skola är bra aktuell. Skulle du sätta ditt eget barn i den skolan? Tycker att det känns lite osäkert efter att ha läst på skolans hemsida... Skolmaten verkar inte räcka så några barn äter sig inte mätta, många av barnen kissar ute för att toaletterna är äckliga, språkbruket är otrevligt speciellt i de äldre klasserna gentemot de yngre, samt att de har för liten skolgård o inte tillräcklig plats för eleverna i de nuvarande lokalerna... Blir lite avskräckt samtidigt som de vore skönt för barnen att gå i samma skola som barnen i området. Låter de värre än det är? Är lärarna så bra att det uppväger? Trivs barnen som går där? Någon som vet??? Vilken skola har ni som bor i Sigtuna till era barn, och kan ni rekommendera den skolan? Hur är Rävsta, Väringe, josefinaskolan osv???
    Tack på förhand!

• Schira

Mina kusiner bor i sigtuna och dom går/har gått på Josefina skolan, och har alltid bara hört bra saker om den både från dom och deras föräldrar.

• maximilian

Hej,

Nu kommer mina inlägg lite sent, men du kanske kan ha nytta av dem iallafall.

St: Gertrud har ett gott rykte. Jag känner både föräldrar och lärare på skolan. Däremot är det som så att det har blivit sådan tillströmmning på barn i området så de har svårt att ta hand om alla. Det kan orsaka lite problem förstås, men annars så har jag bara hört gott om skolan.

Väringaskolan är en annan fin skola som ska vara bra. De har reggioemiliaprofil på sin skola och det tycker jag är suveränt så då blir jag lite partisk kanske. Skolan har bra rykte.

St: Per är också en bra skola med gott rykte.

Josefinaskolan däremot är lite speciell eftersom det är en waldorfskola. Läs på om det innan och fundera över om det kan vara något för dig och dina barn. Jag tror att en del passar in där medan andra inte gör det. Alla barn är olika och behöver olika saker.

Rävsta är en lite skola ute i skogarna. De är hur mysigt som helst! De försöker få in fler barn och de har varit en omdiskuterad skola eftersom den inte går runt egentligen, men de som styr kommunen nu har för avsikt att låta den vara kvar. Den har uteprofil.

Hoppas att det kan ge er något.

Svar på tråden Sigtuna, Til?