Vad är en krog?
Vad tänker du i första hand på när du tänker på att gå på krogen? Vilket är "det minsta" som ska vara uppfyllt för att du ska kalla det för krog?
Vad tänker du i första hand på när du tänker på att gå på krogen? Vilket är "det minsta" som ska vara uppfyllt för att du ska kalla det för krog?
Bara lite nyfiken med anledning av de där vanliga trådarna om att "gå på krogen när man är nybliven mamma" som alltid spårar ur, och jag misstänker att det beror på att alla associerar "krogen" med så olika saker
jag röstade på alkohol, väldigt fulla människor, dansgolv och stänger tidgast 3. Jag rösta på den för att jag tycker de är skit kul och titta på andra som är fulla och jag själv inte är de. Och jag älskar och dansa:) därav jag går ut på krogen för att få skaka rumpan och få andra grabbar/karlar och börja dreggla. Sen kan jag göra långnäsa åt dom om de försöker nått då jag har partner och barn:) hihi hihi. Fast här där jag bor stänger krogen 2 på natten.
Bara lite nyfiken med anledning av de där vanliga trådarna om att "gå på krogen när man är nybliven mamma" som alltid spårar ur, och jag misstänker att det beror på att alla associerar "krogen" med så olika saker
Annat: mat och alkohol i en enklare lokal. Maten kan vara rätt avancerad men det finns varken linnedukar eller kandelabrar.
Valde "Alkohol, väldigt fulla människor, dansgolv och stänger tidigast kl.03" för det var närmas men här i stan stänger alla kl 2.. Det andra kallar jag restaurang eller pub..
Jag tolkar krog såhär:
Ska vi gå till en krog: Det innebär, att man går och äter en bit mat och tar en öl, pratar med vänner och sitter ner hela kvällen.
Ska vill gå till krogen: Det innebär, att man går ut, super sig full och dansar på klubb.
så det där en...är ju väldigt viktigt där.
en restaurang äter man mat på.
en pub, tittar man på sport, och/eller dricker mängder av öl
en klubb dansar man på speciellt om det heter nattklubb
på dans, där dansar man bugg, och foxtrot och linedance typ
Sen finns det även en sorts klubb, där man sitter och pratar bara och dricker och skrattar, men man dricker inte öl utan man dricker cocktails. Vet ej om det finns nått namn för den typen av klubb dock.
Restaurang eller pub som serverar mat och alkohol
Min teori verkar hålla så här långt... att man associerar krog med rätt olika saker. Jag har också funderat på det i trådar som t.ex. handlar om att någon gått på "krogen" som höggravid och vissa blir upprörda för att det är hög ljudvolym, fulla människor som man kan bli knuffad av i magen osv... medan andra inte förstår någonting och tycker "men hon ska väl bara sitta still och äta och dricka en ramlösa"
Detta har förvirrat mig också.
Min spontana association till "krog" är typ vägkrog (tänk Rasta).
Sedan finns ju t.ex. Krogguiden, där maten är i fokus. Då handlar det om restauranger. I den kontexten pratas ju även om "krögare".
Sedan pratas det om att "gå på krogen", och då får jag ofta intrycket att man egentligen pratar om en nattklubb. När det rapporteras att de flesta sexuella ofredanden sker "på krogen", så måste jag tro att det snarare är nattklubbs-liknande etablissemang som avses. För jag har svårt att föreställa mig att gästerna på t.ex. Guide Michelin-klassade restauranger ofta blir tafsade på - i synnerhet på dansgolvet.
För att undvika begreppsförvirringen skulle jag gärna se att man undviker ordet "krog" och väljer ett mer specifikt ord (restaurang, nattklubb, vägkrog, bar, pub, ...)
Det är inget ord som jag använder själv, säger restaurang/pub/ut och äta/ut och ta ett glas, så jag associerar det nog med de flesta av dina alternativ beroende på sammanhang. Läser jag en matrecension och där stpr "finkrog" tänker jag finare restaurang säger nån "vi ska till krogen oc ta ett glas" tänker jag typ pub.