• Sossiq

Stämma Försäkringskassan?

Hejsan jag och min läkare undrade om det går att stämma försäkringskassan?  Vi har överklagat deras beslut för 2 år sen men så fick jagbeslut av Förvaltningsrätten att jag vinner, man ser också att dom är väldigt irriterade åt FK bedömmnig och nonchalans, det är en dommare och 3 nämdemän som fastslagit dommen och den är enhäldig så det är väl ett rätt stark beslut?!
    Min läkare framför allt vill att jag ska stämma dom just för att han menar att jag är ett exeplariskt fall hur det inte får gå till och att sjuka männsikor ska inte bli behandlade på detta sätt i vårat samhälle. Dom behöver få sig en smäll på näsan för hur dom behandlar folk, men går det då att stämma dom? 

Dom har ju förorskat mig enorm fysisk och psykis plåga både där dom bidragit till extrem stress vilket utlöser svår kronisk urticaria och sen även har jag en immunsjukdom som gjort att jag måstat gå på 14 antibiotkakurer senaste året... kroppen blir ju mer mottaglig för infektion om man utsätts både för stress och andra saker... ja det är en lång historia... iallafall...
    Går det att stämma dom?

Vore jätte glad över hjälp =)

• Svar på tråden Stämma Försäkringskassan?
  • Sossiq

jo det tror jag också... men jag gav mig inte... först fick jag vara sjukskriven 1 år 50% sen överklagade jag och der<s procedur tog också 1 år men sen vann jag... tog lite tid för läkarna att få ner på papper vad det egenligen var men sen när dom gjort det vann jag...

Jag bryr mig verkligen om andra som också är sjuka och FK borde verkligen få sig en rejäl tilltukning på hur dom behandlar sjuka människor så det vore såååå bra om det skulle gå, men alla jag frågar vet inte vart man ska vända sig...

Vilket gör det otroligt svårt...

• Sossiq

Nä inte riktigt så... mer så att min sjukdoms historia har varit så avancerad att jag är så gott som ensam om att ha den i sverige vilket har gjort det otroligt svårt för läkarna att hitta det egentliga felen på mig, FK i sin tur har inte tagit hänsyn att jag är sjuk utan bara skyllt på att det finns ingen dokumenterad diagnos och lagen säger att man behöver ingen diagnos för att vara sjuk vilket även Länsrätten poängterade till FK i yttrandet på dommen.

Jag har 7 olika läkare mm som har skrivit att jag bör vara 100% sjuksriven och inte utsättas för någon form av stress vilket dom sket fullkommligt i och lätt mig gå 2 år med halv inkomst...
    OCH FK egna försäkringsläkare som träffade mig sa själv att jag ska vara sjukskriven ingen snakk om saken men hela mitt fall har bara blivit ett enda vinnnarmål som jag sitter mellan. Och om det bara hade varit en läkare men jag har dessvärre 30tal olika läkare och forskare inblandad i min sjukdomsbild...

Det är svårt för läkarna att skriva allt som behövs när hela sveriges läkare och forskare måste samarbeta för att hitta felen på mig... och alla skador sjukdomen gjort...

Så som dom gör med sjuka i Sverige är fel... man ska inte måsta straffas ännu mer när man redan är svårt sjuk !!! Antar att du själv vet inte ens vad det innebär att vara sjuk och hamna i mitten av systemet eftersom du så hånfullt kan uttala dig om det...

Men tack för din kommentar,

• Sossiq

och om det gör er gladare har jag också funderat på att stämma en läkare jag hade för några år sen som vägrade tro på mig och undersöka mig vidare, skylle allt på min uppväxt, det var fel på mitt psyke (vilket Fk hållt kvar vid flera år senare) vilket har resulterat till att jag fått flera allvarliga autoimmuna sjukdomar pga att sjukdomen fått löpa fritt under många år...

Så som jag blivit behandlad får inte man bli behandlad... så plågad jag varit och är så ska man inte ha det....
    Jag står fast vid det!!!!

• Sossiq
    Havsluft skrev 2010-10-18 22:32:40 följande:
    Om du anser att Fk orsakat dig skada kan du begära skadestånd, se info på Fks sida. Begäran kan skickas till Fk eller Jk (Justitiekanslern). www.forsakringskassan.se/nav/0612d63fa02871c7...

Jag gissar dock att det är ganska svårt att få skadestånd beviljat.

I ditt fall låter det dessutom (på det lilla du skriver) som om läkarintygen inte varit tillräckliga från början, och i så fall har kanske Fk ändå skött sin uppgift på ett korrekt sätt.
    Kommer inte stämma dom till deras egna hemsida, min ombudsman har hittat ett annat ställe man stämmer dom till... men tack så hjärtligt för hjälpen =)
  • Sossiq

JO men det är ju det man måste, jag vann ju också och hade rätt starka beslut 1 dommare +3 nämdemän och det var enhäldigt...
    Tycker fler skulle behöva gå vidare, ett tips jag kan ge er är att gå till kommunen och få en ombudsman, det fick jag så när jag inte orkar ta tag i saker jag vill och måste gör hon det till mig...
    Hon hjälper mig med allt gratis även stämma FK.

Nä jag tycker fler borde sätta ner käppen och sluta acceptera hur man blir behandlad i sverige som sjuk...!!!!

det är helt sannslöst hur man kan hamna i kläm så som så många gjort i Sverige. usch....

• Sossiq
    Havsluft skrev 2010-11-05 22:17:21 följande:
    Jag skrev bara att det finns information på Fks hemsida, men att du kan skicka begäran om skadestånd till JK, som förstås inte har något med Fk att göra. (Och "stämma någon" gör man bara hos tingsrätten.) Lycka till.
    Ah du menade så, jag vet att det är via tingsrätten, men man måse ju börja nånstans. Det var läkarna som använde orden stämma dom vad man använder för juridiska ord är jag inte insatt i =/
    Men det blir nog bra...  tack så mycket. Ha det jätte bra själv =)
Svar på tråden Stämma Försäkringskassan?