• hymafr

Har ni vilat efter IVF eller ÄD?

Hej!

Är nyfiken på hur ni som lyckats med IVF eller Äggdonation har gjort efter ET.
    Har ni vilat och i så fall hur mycket?
    Har ni varit uppe och gjort vanliga hushållssysslor?
    Har ni jobbat och i så fall på vilken dag efter ET var ni tillbaka på jobbet samt vilken sorts jobb har ni - är det tungt, stressigt, bekymmersamt, etc...
    Har ni varit ute och promenerat - i så fall hur långt och hur fort och på vilken dag efter ET?
    Har ni äldre barn, hundar, etc som ni har lyft?
    Har ni haft annat i livet som stressat eller bekymrat er?

Tacksam för all feedback.

• Svar på tråden Har ni vilat efter IVF eller ÄD?
  • Bette

Hej,

Jag var hemma en vecka och vilade efter ET, det var toppenbra det. Jag jobbar inom sjukvården, tror att det då är tufft att gå tillbaka och jobba direkt.

Kramar

Bette

• vintertös

Minns inte exakt då det var några år sedan. Arbetade inom äldrevården+hade städuppdrag (ganska fysiskt krävande skulle jag påstå) då vi gjorde ett ET och minns inte att jag tog extra ledigt! De sade att man skulle leva på som vanligt!!
    Jag var inte speciellt stressad lr orolig då jag hade inställningen att det inte skulle ta sig på 1:a försöket vilket det gjorde!! 

• Trinity78

Efter ET har jag inte haft några problem med att göra normala sysslor. Däremot var jag helt utslagen hela dagen efter mina ÄP.

Reproductively challenged
  • vintertös
    Trinity78 skrev 2010-09-28 13:00:36 följande:
    Efter ET har jag inte haft några problem med att göra normala sysslor. Däremot var jag helt utslagen hela dagen efter mina ÄP.
    Jamen precis.....efter ÄP var jag rätt mör o ont som bara den när "smärtlindringen" gav efter. Låg i fosterställning resten av kvällen, skulle nog ha velat ha nån "starkare" tablett med mig hem......kunde de ju ha informerat om kan jag tycka!
  • Fru Orange

Var tillbaka på jobbet dagen efter men däremot sa jag till om de tyngre lyften, jobbar på fabrik. Vägrade även att löda och och stå i testburen där vi mäter upp våra antenner som vi byggt eftersom den avger en viss strålning. Just nu sitter jag med vår 7-månaders som sover på min axel

(¯`°?.¸♥Vår älskade liten blir bara större♥¸.?°´¯)
  • Trinity78
    vintertös skrev 2010-09-28 13:17:18 följande:
    Jamen precis.....efter ÄP var jag rätt mör o ont som bara den när "smärtlindringen" gav efter. Låg i fosterställning resten av kvällen, skulle nog ha velat ha nån "starkare" tablett med mig hem......kunde de ju ha informerat om kan jag tycka!
    På mitt tredje och sista ÄP tog inte ens bedövningen och jag grät mig igenom hela proceduren. Konstigt att de fortsatte ändå.
  • vintertös
    Trinity78 skrev 2010-09-28 13:32:30 följande:
    På mitt tredje och sista ÄP tog inte ens bedövningen och jag grät mig igenom hela proceduren. Konstigt att de fortsatte ändå.
    Nämen fyyyyyy vad hemskt!!!!
    Själv fick jag både bedövning o nåt som gjorde att jag sov under själva plocket!!
  • Trinity78
    vintertös skrev 2010-09-28 14:03:48 följande:
    Nämen fyyyyyy vad hemskt!!!!
    Själv fick jag både bedövning o nåt som gjorde att jag sov under själva plocket!!
    Ja, jag fick också nåt i armen som skulle hjälpa mot smärtan och dessutom lugnande men inget av det tog! Jag börjar undra om de verkligen hade läst rätt på etiketterna...

Förlåt att jag kapade tråden.
  • hymafr

Ingen fara Trinity

Vad intressant att höra era berättelser.
    Då verkar det ju som om klinikernas order om att bara vila och inte göra någonting annat alls under det första dygnet och sedan ta det väldigt lugnt egentligen inte är så viktigt.

Själv har jag svårt att ta ledigt från jobbet (man är ju redan ledig i flera dagar för själva ET/FET) och dessutom har jag två småhundar som kräver sitt.

Någon mer som har något att dela med sig av angående tiden efter ET/FET?

• callimero

Jag har tagit det ganska lugnt efter ÄP, varit ledig fram till ET 2 dagar senare. Brukar ha ganska ont efter ÄP som suttit i även vid ET, man är inte så sugen på att de ska in och peta igen. Blir rätt så mörbultad och har två gånger fått höga febertoppar på natten efter ÄP.

Annars har jag varit allt från lugn och hyfsat harmonisk (ja så harmonisk man nu kan vara i barnlöshetshelvetet) till att ha blivt uppsagd dagen efter ET. Inget har dessvärre lett till det efterlängtade plusset. Min klinik har endast rått till att leva som vanligt efter ET, minus sex och bad.

• Pigan

Under mina IVF har jag vilat några dagar (inget plus), men vid min ÄD brydde jag mig inte alls (var på IKEA samma dag som ET), och jobbade sen som vanligt. Gossen är nu 1 år

• Lilla Fia 65

Jag har jobbat på som vanligt denna gång, ni testar vi i morgon. Har knappt tänkt på att jag haft ET och denna gång har jag känt av medicinerna pyttelite. Förra gången kände jag av dem massor, då testade vi minus.

• ipanema

Hej!
    Efter 5 misslyckade ivfer gjorde jag min första äggdonation i augusti.  Tyvärr blev det inget, testade minus för 3 veckor sedan.
    Jag undrar hur ni har mått efter eran Äd? Jag tyckte inte att hormonbehandlingen var jobbig, tog cortison och trombyl samt progynon 3 ggr dagligen samt vaggisar 3 ggr dagligen.
    Men nu efter min första mens och  ägglossning! Sååå trött , mellanblödningar, magkatarr. finnar och jag går bara upp i vikt. Varför nu? När jag inte står på någon medicin. Skulle inte kunna tänka mig att göra FET efter nästa mens , känns verkligen som kroppen behöver vila, eller stabilisera sig ? 
    Är det någon som känt samma? Orkar ju knappt med ett träningspass..
    Har också endometrios och blev inte nedreglerad alls inför ETn. Nu efter all östrogen undrar man ju om endocystorna har blivit större.  Någon som har erfarenhet av endometrios och har ni isåfall nedreglerat er vid FET? 

• ipanema

Lilla Fia 65, Lycka till imorgon!

• callimero

ipanema - jag känner exakt likadant. Ingen magkatarr men totalt slut i kroppen, huvudvärk, dålig hy och oerhört trött. Gjorde ivf med tog också kortison 20 mg, Trombyl och Progesteron. Undrar om det kan bero på kortisonet? Har du trappat ner sakta?

• Meal

Jag har provat bägge delar. Dagen efter ÄP har jag såklart haft ont och tagit det lugnt, men efter ET har jag några gånger haft ledigt från jobbet och tagit det lugnt med bara korta promenader, och andra gånger tillbaka till jobb efter ET. För mig så verkade det inte göra någon skillnad. Nu på fjärde återföringen så lyckades vi. Det var mitt i semestern, men var en del i fysisk aktivitet. Enda skillnaden var väl kanske att det var mindre psykisk stress än när man jobbar.

• ipanema

Calimero: Jag trappade inte ner på cortisonet mer än i två dagar dvs Tog 1 Medrol istället för  2 dagligen i två dagar, Progynonen och Trombylen slutade jag tvärt med. Hur gjorde du? 

Det kanske har med det psykiska att göra också. Har gått igenom så mycket minus på stickan att jag liksom inte orkade reagera med hela mig själv när vi nu testade minus. Gick in i jobb och adoptionstankar direkt.
    Så kanske.... är det reaktionen som kommer nu. Vad vet jag?
    Hoppas att du känner dig bättre. Är ganska ny här men har läst en del i trådarna , jag är ledsen om jag inte riktigt är uppdaterad på vad du gått igenom. 
    Nu sitter jag och dricker jag massa citronvatten och försöker driva ut ev slaggprodukterÄpplekram

• callimero

Ipanema, jag trappade ner från 20 mg under en veckas tid. Tror nog det är mycket psyke och att man släpper allt när man står där med det konstaterade minuset som drabbar en.

Önskar alla fick vara lediga/sjukskrivna en liten i och med ivf om man känner behov av det. Ibland undrar jag hur det skulle se ut om det var männen som gick igenom samma behandlingar? Drömmer

• Lilla Fia 65

Tack Ipanema! Glad
    Fast det blev minus tyvärr.

• milou67

Jag har gjort otaliga ivf försök både i sverige och i Danmark. inget resulterade i ett pluss. Alla gånger har det sagts att jag skall leva som vanligt och gjort det så gott som alla gånger.
    Efter äd nr 1 i Riga så sa dom att jag skulle vila mycket , helst inte gå u pp ur sängen första dagen och just efter insättning fick jag ligga ner i 20 min för att varva ner. Pratade med min gyn igår hon sa att det första 4-5 dagarna skall man ta det lugnt för det är då ägget fäster och då bestämmer det sig om det vill leva eller ej. fäljande dagarna spelar det inte så stor roll vad man gör men man skall absolut inte överdriva med träning mm. Så denna gång har jag turen att vara i Riga på en fredag ( den 15/10) sedan blir det sängläge i två timmar för att sedan flyga hem och vila hela helgen och gå o jobba kl 13-18 på måndag. följande vecka har jag dragit ner någon timme varje dag annars skall jag jobba som vanligt. Tror det är bra med genomströmmningen i livmodern och samtidigt tänker man inte så mycket på att man just gjort FEt o ruvar om man jobbar. tror det är bra att inte fundera o stressa upp sig så mycket. Men det är mina tankar o nu har jag provat alla varianter snart :)

så länge jag andas så hoppas jag...
Svar på tråden Har ni vilat efter IVF eller ÄD?