Herr D skrev 2010-09-24 12:44:31 följande:
Hej!
Jag undrar om det är någon här inne som har eller ska adoptera från Indien genom Bfa-a? Jag har några frågor som jag skulle vilja ha hjälp med.
* Vilka papper är det som ska göras när det är dags att skicka vår akt till Indien?
Massor, hi hi, olika mellan olika barnhem och olika domstolar/delstater. Instämmer med Hanya råd. Vi fick skicka presentationsomgång via AC vilket innebär att man bara behövde ha en översatt hemutredning och puttelite kort, det var allt! Sedan ska förstås alla andra papper fram men det var skönt att känna att "köandet" kunde börja i landet utan att alla papper och intyg skulle fram.
* Hur många referensbrev förutom de två genom hemutredningen krävs av landet?
Olika kontakter har olika krav därför är 6 som du fått som svar, det som BFA´s kontakt tydligen kräver, vi har haft färre genom AC; frågan är om det kommer att bli mer lika krav för alla om det blir ett mer centralt förfarande.
* Har Indien några andra speciella krav eller intyg som ska med?
Har du redan fått svar på, men förutom infertilitetssintyg så kan det vara olika intyg som ska med beroende på delstat/domstol/barnhem.
* Vad säger de om kvinnan är arbetslös eller studerande?
Vet att det gick förut att kvinnan var studerande, men vet inte hur det är nu, kolla med org.
* Hur länge fick ni vänta på bb och rb? Hur gammal var barnet vid bb?
Indien går generellt trögt, men kan vara ett alternativ om man är öppen för barn med SN och/eller äldre barn; då kan det gå fort annars kan man få vänta hur länge som helst.....det ska egentligen inte kunna komma små och friska barn från Indien eftersom indiska föräldrar har företräde. Intressant blir att se vad som händer med ett mer centralt förfaranande; om det blir att alla skickar till samma instans kommer det inte spela så stor roll vilken organisation man adopterar genom; det kanske kan gå fortare också speciellt om man är öppen för SN/äldre eftersom man kan bli matchad utifrån alla barnhem inte bara "sin org. barnhem".
Hoppas det är någon vänlig som kan och vill svara på mina frågor och hjälpa oss i funderandet vidare. Vi har nämligen väldigt bra könummer genom Bfa och det är snart dags att skicka akten Grattis va´ kul!!!!!