Inlägg från: Moi Je Joue |Visa alla inlägg
  • Moi Je Joue

Hjälp!! För högt TSH.

men det är ju inte såå höga värden. som nån ovan skrev hade hon 32, själv hade jag 16 när jag diagnostiserades och har fått öka på levaxinet nu under graviditet. har hört om två olika som haft nästan 200. kan ju inte vara nån panik om han konsulterar en endokrinolog, så måttliga förhöjningar kommer du snabbt få ner.

och 2,2, med 50µg?! jag har varit överdoserad vid några tillfällen, det är INTE kul, aldrig hört om nån som blivit insatt på levaxin vid så låga värden.

• Moi Je Joue
    barnlängtan2011 skrev 2010-09-23 16:29:14 följande:
    Du kan i värsta fall söka medicinakuten om du inte kan få hjälp någon annanstans, om de inte vet hur de ska göra kan de kanske kontakta specMVC som vet hur det SKA vara (någon av läkarna vet). Eller om du kanske kan kontakta VC, de kan ju sätta in Levaxin
    medicinakuten för TSH på 5,4? skulle vara poppis!

dessutom är det inte alls oskadligt att knapra levaxin när man redan har helt normala nivåer, som sagt är det verkligen inte kul att vara övermedicinerad och det kan också leda till svårigheter att bli gravid samt ökad risk för missfall och fosterskador. normala värden är de mest gynnsamma.
  • Moi Je Joue

jag har haft hypothyreos i nästan 10 år och träffat diverse olika endokrinologer, allmänläkare, gynekologer etc etc samt läst avhandlingar, artiklar osv. jag har varit väldigt svårinställd beroende på att min är autoimmun, ibland producerar jag eget och ibland inget alls, även därför jag varit övermedicinerad. och ja, naturligtvis är biverkningarna dosberoende men bara en sån simpel sak att överdosering kan ge högre blodtryck är ju inte jättenyttigt när man är gravid. vid så små förhöjningar kan låga doser levaxin ge biverkningar. jag fick t ex jättejobbiga biverkningar av ett tillägg på 25µg 3gg/vecka.
     gynekologer är inte särskilt duktiga på thyreoidea, de har sina PM att följa som utformats av endokrinologer.

självklart bör man behandlas men det är märkligt att du som läkare späder på folks oro. vad skulle medicinakuten göra tycker du? hon skulle få sitta där i 10 timmar och sen få svaret att kontakta sin husläkare vilket är det smartaste alternativet eftersom e har bra koll. det är väl bättre med en kontinuitet och ordentlig utredning istället för att sätta in en behandling till varje pris? hon kommer knappast dö av tsh 5.4.
    det är sånt här som händer när folk letar info på forum, läkarnas favorit!

• Moi Je Joue

haha det var ju DU som tjatade om medicinakuten, jag tycker det var en jätterolig idé!
    och jo, som jag skrev så tycker jag att det är viktigt att få behandling.
    jag hade också 3.6 sist och fick öka 50µg till 175 pga bebisen, det var inte roligt första veckan men det börjar lägga sig nu.
    och det där med internet, nja, det är bra att folk är pålästa men att hämta sin information via forum är inte samma sak som att vara påläst och känns inte helt okej när man ser att folk är jättenojiga över TSH på 2.2 och tror att det omöjliggör en graviditet. TSH säger ju egentligen inte särskilt mycket om man inte har kollat upp T4 och ev kompensation.

Svar på tråden Hjälp!! För högt TSH.