• Pion82

Hjälp!! För högt TSH.

Hej allihop! Jag bara måste få hjälp med att få råd.
    Har precis fått ett brev från min läkare som meddelat mig att jag har fått höga värden av TSH i två av mina sista blodprov. De visade värden på 6.9 resp. 5.4 och det viste jag ju var för höga. Nu till problemet, han menar på att detta inte är sååå höga värden och verkar enligt brevet inte särskilt kunnig på området heller. Han skrev något om att han skulle skicka värderna till medicinmottagningen och be dem bedöma om vidare provtagning behövs. Det ända problemet som han såg var att ägglossningen kanske kan ha påverkats p g a detta.
    Det är nu jag blir lite rädd. För han nämner inget om att jag måste få ner mina värden p g a missfalls-/missbildningsrisken som jag har läst så mycket om här på fl. Han tyckte till och med att jag kunde prova bli gravid med pergotime under tiden jag väntade på svar från medicin. VA?
    Jag som läst så mycket om farorna med för högt TSH och att man inte bör bli gravid fören värdet är nere på 2.0.
    Hur gör jag nu? Vill ju så gärna bli gravid och hade sett fram emot att få börja med pergo denna cyklen. Men det var ju innan jag fick reda på värderna och riskerna med dem. Snälla hjälp mig någon!!

• Svar på tråden Hjälp!! För högt TSH.
  • Pion82
    barnlängtan2011 skrev 2010-09-23 16:29:14 följande:
    Började själv idag med Levaxin. Hade två TSHvärden på 2.2 med 1 månads mellanrum, hade 3,6 för ett år sedan. Börjar med 25 mikrogram och om jag tolererar det ska jag höja till 50.
    Precis oxå ätit min första pergokur och fick äl i tisdags.
    TSH på 6,9 och 5,4 låter högt, har du symptom på hypothyreos? Kan ju hända att ditt lab har andra referensvärden!?
    Var den här läkaren gynekolog? Var det den som skrev ut pergo?
    Du kan i värsta fall söka medicinakuten om du inte kan få hjälp någon annanstans, om de inte vet hur de ska göra kan de kanske kontakta specMVC som vet hur det SKA vara (någon av läkarna vet). Eller om du kanske kan kontakta VC, de kan ju sätta in Levaxin. Be att få journalkopior, labsvarslistor från den Dr du varit hos.
    Kanske läkaren på vanliga MVC kan hjälpa till oxå.

Det är inte givet att du får missfall om du inte börjar med Levaxin, men alla inblnadade mår nog bätte om du får det. Du har ju några veckor på dig om du ska påbörja pergo natar jag så du borde ju hinna reda ut det här under nästa vecka. Dock så kanske du skulle få naturlig äl och mer regelbunden mens om du reglerade dina sköldkörtelhormoner. Har de kollat Prolaktin?
    Jag tror inte jag haft hypothyreos innan, men hur vet man det. Kan inte säga att jag har några direkta symptom, har väl alltid varit lite trött av mig, speciellt på vintern. Har inte särskil torr hud heller förutom på vintern. Låter som jag bara har hyprthyreos på vintern ju :).
    Min läkare är överläkare på kvinnokliniken där jag går och det var han ja som skrev ut pergon. Jag har testat Prolaktin värdet också men det sa han inget om, menade att det bara var TSH som var för högt.
    Ja jag tror nog jag måste försöka ringa medicinmottagningen själv och se om jag kan få tag på någon som vet mer om detta. Jag kommer defenitivt ligga på tills jag får levaxin i alla fall. Ska nog hämta ut perogon imorgon och börja ta dem på söndag. Sen om jag skulle bli gravid så måste de ju ge mig det.
    Tack för råden!!
Svar på tråden Hjälp!! För högt TSH.